Et af etiketindustriens højdepunkter er udnævnelsen af vinderne i årets FINAT Label Competition. I år kendetegnet ved en stor spredning i udvalget af etikettyper, fra RFID og produktidentifikations tags over spektakulære etiketter til kosmetik og whiskey til pris- og instruktionsetiketter til både bøger og kølervæske.
Den europæiske etiketsammenslutning FINAT organiserer konkurrencen og de skriver i en pressemeddelelse, at etiketmarkedet har kommet sig ovenpå en kraftig recession. Forbruget af etiketter er steget med 22,9% fra 2010 til 2016, og en undersøgelse blandt varemærkeejere fra 2016 viser, 72% ikke overvejer at skifte selvklæbende etiketter ud med andre teknologier.
Der var mange kategorier at vinde priser i, men en pris som ”Best in Show” gik til engelske Royston Labels, der havde lavet en etiket for vinmærket Kings Cross. Den var trykt med UV-farver i flexo i seks farver på et metalsubstrat. Med en dyb sort baggrund og en smart udtænkt larkering lykkedes det dem at imponerer alle.
Udover priser i de forskellige standard kategorier uddelte dommerne også to specialpriser. De gik til schweiziske Omnipack for en Whiskey-etiket trykt digitalt i begrænset oplag på et træfinersubstrat, hvor hver enkelt etiket var unik. Den anden specialpris gik til kaviaretiketter fra Fortum & Mason Beluga, hvor etiketten også var digitalt tryk og påført små Swarovski-krystaller.
– Vi er altid spændte på, hvad årets konkurrence bringer. Hvert år tager den teknologiske udvikling og de kreative etiketfolk os til nye højder og i år er ingen undtagelse, udtaler dommerkomiteens formand Tony White.