De kaldet det, lidt friskt, real-time printing hos det tyske mediehus og trykkeri Eversfrank Gruppe. Selve produktet kalder de Drookies, som er tryksager baseret på data fra cookies. Man kan slippe afsted med meget i den hellige markedsførings navn.
Det handler om at nå den gruppe af online-shoppere, som bruger tid på at ose i webshoppen, fylder varer i indkøbskurven for så til sidst at forlade shoppen uden at købe. Ifølge Eversfrank Gruppen er det helt op mod 70% af dem der starter en købsproces, der afbryder den igen.
Det er velkendt, at man så kan foretage re-targeting, på baggrund af cookies og CRM-data, og så forsøge at ramme dem med internet-annoncering og/eller e-mail. Men dels er ad-blockers et stigende problem for den form for markedsføring, og dels er vi bare blevet mindre følsomme overfor e-mail markedsføring. Der er ganske enkelt for meget af det.
Derfor har Eversfrank Gruppe udviklet en service, der i princippet gør det samme – bare på print, og så leveret senest 48 timer efter hos forbrugeren (med tysk postvæsen naturligvis). De tilbyder daglige kørsler af individuelle postkort, baseret på kundernes adfærd og interesser. Så har du været inde på en webshop og lagt et antal varer i kurven uden at afslutte købet, vil du få et postkort med billeder af de udvalgte eller relaterede varer og måske en konkret anledning til at slå til fx i form af en rabat.
Uden at oplyse præcise tal, hævder Eversfrank Gruppe, at responsraten er betydeligt højere, end dem man kender fra online re-targeting. Det kan en af deres kunder – Modehuset Bonprix – skrive under på.
Du kan læse mere om Eversfrank Gruppe og deres Drookies her.