3D-print giver inspiration til nye forretningsideer

PUBLICERET: 21 March 2017
OPDATERET: 21 March

3D-print kan give inspiration til helt nye forretningsmodeller. Indtil videre har forbavsende få grafiske virksomheder udforsket mulighederne, selvom flere dele af processerne er mere eller mindre identiske med de grafiske.

Det virker mere oplagt for en værktøjsvirksomhed, men selvom vejen synes mere åbenlys, så viser erfaringen, at blot det at udforske ny teknologi kan føre helt nye ting med sig.

Thürmer Tools A/S, som er beliggende på Hammerholmen på Avedøre Holme, har i mere end et århundrede været specialister i skærende værktøjer.
I 2013 begyndte de at kigge på 3D-produktion af skærende specialværktøjer. Udviklingschef og innovationsstrateg Ingeborg Rosenvinge fortæller, at de havde en forestilling om, at de i løbet af et års tid ville være i stand til at 3D-printe skærende værktøjer. Det kom ikke til at holde stik.

Fokus på nye forretningsideer
Men de har siden starten i 2013 opnået en betydelig erfaring med både design, teknikker og materialer. Sideløbende hermed er de meget fokuserede på forretningsideerne og hvor der kan opstå helt nye behov. Det har blandt andet ledt til et meget omtalt projekt (blandt andet vist på TV2) med fremstilling af 3D-modeller af ufødte børn på baggrund af ultralyds-scanninger, så svagtseende forældre eller pårørende kan dele glæden ved at mærke en en-til-en fysik model af barnet.

De har ikke sluppet fokuseringen på 3D-printede værktøjer. For få måneder siden etablerede de en helt ny virksomhed – TwentySeven – hvis mål er at fungere som inkubator for virksomheder, der vil i gang med 3D-print. Den primære kunde er naturligvis Thürmer Tools, men TwentySeven leverer rådgivning, sparring, kurser, workshops og såmænd også 3D-print på bestilling til virksomheder, som vil i gang med 3D-print.

Tiden er den store forskel
– TwentySeven er tæt på at være en selvbærende forretning. Vi har stor efterspørgsel på kurser og workshops, og så leverer vi faktisk en del 3D-printede objekter til forskellige virksomheder. Det, der gør den store forskel, er tiden. Vi kan lave test og prototyper på ingen tid, og hvis der er behov for en ny variant i morgen, så laver vi det. Udviklingshastigheden er gået eksponentielt i vejret, siger Ingeborg Rosenvinge.

Ingeborg Rosenvinge og 3D-specialist Greta D’Angelo.

TwentySeven-teamet består i dag af fire personer. Udover Erick Thürmer og Ingeborg Rosenvinge er det produktionsteknolog og management ingeniør Marnus Du Toit og specialist i additiv fremstilling Greta D’Angelo. Men mens interviewet til den artikel foregik, var de i fuld gang med ansættelsessamtaler med nye kandidater, så udviklingen går den rigtige vej for Thürmer Tools og TwentySeven.

Du kan læse hele artiklen på 3dpdanmark.dk

Du kan høre Marnus Du Toit fortælle om udviklingen i Thürmer Tools A/S og deres fremtidsvisioner på 3dp-dagen den 29. marts i Høje Taastrup. Læs mere her.

De seneste nyheder

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

På FESPA havde Canon fokus på at inspirere kunderne til at skabe vækst gennem workflow og automatisering
canon_01
Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

På KOMM-Dagen er der fokus på inspiration, ideer og at bringe begejstring hos deltagerne.
Palle_Studs
KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po
Print og Medier går sammen med Sign&Print

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient
Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58
Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend
Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen