Danske Trojanlabel er blevet solgt til amerikanske Astro Nova for et beløb i størrelsesordenen 63 mio. danske kroner. Et beløb der kan nå helt op på 100 mio., hvis de kan holde den kadence som de hidtil har vist.
Trojanlabel blev startet for tre et halvt år siden, og har på denne korte tid både udviklet og markedsført tre printere til det professionelle etiket- og emballagemarked, samtidig med at de har vækstet voldsomt, uden at skabe underskud. Det har, ifølge Mikkel Wichmann, som er stifter og administrerende direktør, ledt til en enorm interesse fra forskellige købere. Men det er først med Astro Nova, at man synes at fundet den rigtige løsning.
– Der er to ting, der gør, at dette er den helt rigtige løsning for Trojanlabel. For det første udvikler Astro Nova også digitale labelprintere, så på teknologisiden er der rigtig mange synergier. For det andet har Astro Nova egne sælgere på hele det Nordamerikanske marked, så vi får en enestående mulighed for at trænge ind på dette meget lukrative marked, fortæller Mikkel Wichmann.
Trojanlabel har baseret hele deres udvikling på egenfinansiering, hvilket er ret enestående for den type virksomhed. Og selvom de har nået imponerende resultater, så krævede trinnet op i den næste liga en kapitaltilførelse. Den er nu kommet med Astro Novas køb.
En tredje grund til at salget til Astro Nova passer Trojanlabel og Mikkel Wichmann rigtig godt er, at de kan fortsætte som en dansk virksomhed i Danmark.
– Vi skal fortsætte af det spor vi allerede har lagt ud. Vi var aldrig nået hertil uden de rigtige partnere og de rigtige medarbejdere, så den linje holder vi fast i fremover, siger Mikkel Wichmann, som også selv fortsætter som administrerende direktør i ”forhåbentlig mange år fremover”.
Trojanlabel servicerer professionelle etiket- og emballagevirksomheder, såvel som traditionelle grafiske virksomheder med deres avancerede men dog enkle produktionsprintere. Og så ser de et stærkt voksende marked hos brand owners, der med præ-stansede etiketter kan producere højkvalitets etiketter i ultra små serier fra time til time.
Læs også: Trojanlabel vækster 60% i sit tredje leveår
Læs også: Trojanlabel gav branchen et par øjenåbnere