Xerox printer hele vejen rundt på 3D-objekter med deres nye Direct-to-object-inkjet-printer. Printhovederne er monteret i en holder på størrelse med et spil kort og kan printe på objekter så små som kapslerne på en flaske og helt op til objekter på størrelse med en cykelhjelm. Den kan printe på plastik, keramik, metal og glas og omgår dermed helt behovet for etiketter.
Det er markedet for personalisering af almindelige forbrugerprodukter, som Xerox søger at tilfredsstille med dette nye produkt, der vises for første gang på Graph Expo senere i denne måned. Om produktet siger Brendan Casey, vice president of Xerox Engineering Services:
– Forestil dig, en sportsfan komme ud fra en sportsbegivenhed med en bold eller hjelm, som er personaliseret og knyttet til den konkrete begivenhed, eller en butik, fx en isenkræmmer, der kan tilbyde personalisering af samtlige produkter i butikken.
Printeren printer med en afstand på godt en halv centimeter til objektet og kan derfor printe på både glatte og strukturerede overflader. Opløsningen er mellem 300 og 1.200 dpi og den kan printe op til 30 objekter i timen.
– Den virkelige innovation er, at vi kan printe på emner som vandflasker i stål, med mange kurver, uden den indstillingstid og de materialeomkostinger, som man typisk har i flexo- og silketryk, siger chef ingeniør Wayne Buchar.
Printhovederne er kompatible med næsten hvilken som helst inkjet farvekemi og kan anvende både solvente, vandbaserede og UV-farver. Den kan desuden operere ved temperaturer helt op til 140 grader, hvilket kan være relevant for særlige farver og medier.
Xerox Direct-to-object-printer fremstilles på ordre og Xerox vil arvejde sammen med kunden om tilpasning til det konkrete behov. Prisen vil variere afhængig af konfiguration, men starter ved $145.000.
Vi skrev for et par uger siden om et produkt udviklet af Mimaki, som henvendte sig til nogenlunde samme segment. Den artikel kan du læse her.