Trojanlabel var på Drupa for første gang i virksomhedens korte historie. Og det blev på mange måder en udbytterig oplevelse. Administrerende direktør Mikkel Wichmann fortæller:
– Det går op for en, hvor stor branchen egentlig er, når man kommer på Drupa. Det kan i første omgang virke lidt intimiderende at gå ind på fx Konica Minoltas stand, som er en helt by i forhold til vores egen 110 m2 store stand. Men det var en fantastisk positiv oplevelse, dels fordi vi fik stor anerkendelse og ros for Trojan2, som er solgt i mere end 150 eksemplarer og har opnået et godt ry som en robust og prisattraktiv digital etiketpresse, dels fordi vi kan se flere markeder åbne sig for vores nye Trojan3 overprinter, som kan forvandle kuverterings-, transport- og konverteringsmaskiner til digitale 4-farve trykmaskiner.
Ny satsning på overprint
Trojan3 er Trojanlabels nye satsning, som er baseret på printenheden fra Trojan2, men som i princippet kan monteres på hvad som helst, der bevæger materialer i et jævnt tempo på op til 18 meter i minuttet. Materialet skal have en porøs overflade eller være forbehandlet til modtagelse af vandbaseret inkjet.
– Drupa var en føler på, om der kunne være det marked for en high-end digital 4-farve overprinter til førnævnte markeder, og det må vi sige, at det kan der svares klart og tydeligt ja til! Vi oplevede en stor interesse, ikke mindst fra leverandører af konverteringsmaskiner i etiket- og emballagebranchen, siger Mikkel Wichmann.
Trojan3 er specielt rettet mod OEM-partnere inden for kuverterings-, transport- og konverteringsudstyr, som kan opgradere deres udstyr til en high-end 4-farve trykmaskine, ved at implementere den i deres eget udstyr.
Trojanlabel havde allerede en OEM-partner på standen, nemlig Rollenco, som har specialiseret sig i konvolut-overprint, og som netop anvender den nye Trojan3.
En øjenåbner til trykkerierne
En anden interessant oplevelse for Mikkel Wichmann var, at flere traditionelle grafiske trykkerier var forbi for at høre, hvordan de kunne bruge Trojanlabels produkter i udviklingen af forretningen.
– Offsettrykkerierne har stor fokus på at undersøge mulighederne inden for etiket og emballage, og vi ligger med vores produkter i en attraktiv position, da de dels er professionelle og robuste nok til grafiske virksomheder, dels ikke kræver meget store investeringer. Og så er de grafiske virksomheder mere digitalt modne end fx mange af etikettrykkerierne, så jeg tror vi kommer til at se ting ske på dette område også, slutter Mikkel Wichmann.