… Og det er ikke en firmaudflugt.
– Der er en del ting, vi skal se på. Men det er lidt diffust hvad. For eksempel har vi lige skiftet vores Nexpress til en model, der kan lidt mere, blandt andet CMYK og Pantone, lak og guld samt større format end i den tidligere. Så her skal vi ned og se, hvad der kan være af ekstra udstyr, som kan øge vores udbytte af maskinen og gøre det vi kan tilbyde kunderne endnu bedre og mere spændende, fortæller Jørgen Kailow.
– Vi skal også se, hvad der byder sig af muligheder inden for bogbind. Alt hvad der for eksempel kan hjælpe med at flytte noget lettere og hurtigere, vil være interessant.
– Men vi går ikke lige med tanker om investering i ny stor trykmaskine. Branchen er stadig ikke med os, når vi taler offset, men bliver det nødvendigt at udvide kapaciteten, så er vi klar.
– Vores Visual-afdeling skal til gengæld se på alt, hvad der rører sig på udstyrssiden – og alt hvad der kan gøre arbejdet lettere og mere effektivt.
Hvad anser du for at være branchens udfordring lige nu?
– Vi bliver færre og færre, bruger mindre og mindre papir, og priserne bliver lavere. Og lavere priser gør det sværere at skabe overskud til nye investeringer.
Men netop fordi prisen er udfordret, skal vi på Drupa generelt se, hvad der er af udstyr og programmer, der kan gøre os mere effektive i hverdagen, således at vi fortsat kan sikre overskud til nye investeringer, lyder slutkommentaren fra Jørgen Kailow.