Vi har spurgt en række virksomhedsledere om deres Drupa-planer. Første i rækken er indehaver og direktør Ole Strandbygaard fra Strandbygaard Grafisk i Skjern.
1. Hvilke af de udfordringer/muligheder som den grafiske branche står overfor, tror du Drupa har gode svar på?
Står vi overfor nogen? Vi har netop i november installeret en ny 5-farve trykmaskine med lak. Den ”gamle” fra 2008 skal skiftes inden for det næste år
Vi vil selvfølgelig se på, hvad den skal udskiftes med, men jeg regner ikke med at se De Vises Sten på Drupa.
2. Hvem og hvor mange skal repræsenterer jer på Drupa? (afdelinger og antal)
Sammen med vores personaleforening arrangerer vi en tur fra fredag til søndag. Den bliver en realitet ved minimum 12 deltager.
Vores afdelingschef i prepress deltager et par dage med en leverandør.
Vores produktionschef og vores bogbinderfaktor smutter, sammen med direktionen, ned senere på ugen, hvor der ikke er så mange mennesker.
3. Hvad forventer I at få ud af deres besøg?
Inspiration og nytænkning, samt ømme fødder
4. Hvilke teknologier ser på forhånd mest interessant ud efter din mening ?
Benny Landa er jo altid et besøg værd. Jeg husker tydeligt Drupa sidste gang, hvordan vi endte i et lukket lokale, og skulle investere i hans nye trykmaskine.
Ellers vil vi kigge på robotteknologi. Der hvor vi geografisk ligger i Danmark har vi ikke let ved tiltrække arbejdskraft , så hvis vi kan automatisere mere ville det kunne hjælpe en hel del.
Derudover vil vi se på grøn & bæredygtig teknologi. Samt digitale print muligheder.
5. Hvis du skulle pege på et produkt, som man absolut må se, hvad vil det så være – og hvorfor?
Jeg er ikke den rigtige at spørge. Det har jeg rigtige dygtige medarbejdere der kan svare på! Men mon ikke Komori UV Inkjet, samt Landas NanoGraphic er gode bud? Og MBO & Stahls falsemaskiner.