Nu skal han gentage succes’en i det svenske og samtidig fortsætte udviklingen i Danmark.
52-årige Lars Wørzner er Konica Minoltas danske administrerende director. Han kom til virksomheden i 2014 som landechef med en bunden opgave. Han skulle forbedre både top- og bundline markant efter flere års utilfredsstillende udvikling.
Det resulterede i en ny strategi med tre fokusområder: Omkostningerne skulle reduceres, organisationens markeds- og kundefokus skulle forstærkes og nye forretningsområder med fokus på større værdiskabelse skulle etableres.
– Vi er som organisation lykkes med at reducere vores omkostningsprocent fra 45 til 30 procent på halvandet år. Det er sket via en række initiativer fra outsourcing og øget fokusering til et nyt firmadomicil, der både er bedre og billigere end det gamle, siger Lars Wørzner og fortsætter: – Men samtidig har vi styrket vores salgsorganisation og salgsindsats samt udviklet helt nye forretningsområder som storage og andre IT-services. Konica Minolta i Danmark tilbyder i dag bl.a. multi-vendor service, så vi kan servicere alle printere og kopimaskiner hos vores kunder.
Tocifret vækst i Danmark
Den nye strategi har virket. Omsætningen er steget med 15%, og antallet af serviceaftaler er steget med godt 20%.
– I tredje kvartal 2015 var vores markedsandel steget til 34% i vores primære marked. Det er mere end vores tre nærmeste konkurrenter tilsammen. Når jeg ser på salget i fjerde kvartal, hvor vi har solgt 35% flere enheder end kvartalet før, forventer jeg, at vores markedsandel vil stige yderligere, vurderer Lars Wørzner, der nu også fra 1. april har overtaget ansvaret for Konica Minolta Business Solutions Sweden AB
Fremover vil arbejdstiden blive delt mellem Danmark og Sverige.