Agfa Graphics investerer i forskning og udvikling

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 6 April 2016
OPDATERET: 6 April

Vi har tidligere her på siden skrevet om nogle af de nye produkter fra Agfa Graphics, som vil blive vist på drupa. For selv om branchen bliver mindre og mindre, så er det fortsat en industri, der er interessant at udvikle til. Derfor budgetterer Agfa store beløb til forskning og udvikling. Agfas grafiske omsætning beløb sig til omkring 13 mia kroner sidste år med et overskud på omkring 900 mio.

– Der er stadig 2.7 mia mennesker, som læser en avis. Det totale daglige oplag er 680 mio aviser, fortæller Agfa Graphics prepress-ansvarlige Joan Vermeersch på et pressemøde for at indikere, at det fortsat er et interessant marked.

Tre visionære Agfa-mål
– Hos Agfa arbejder vi i øjeblikket med tre mål, fortæller Stefaan Vanhooren, chef for Agfa Graphics.

– Det første er, at vores produkter, både software og hardware, skal være det første valg, når det drejer sig om prepress inden for offset. Det andet er, at vi skal være en af de tre største spillere inden for storformat til skilte og display (i dag indtager Agfa en syvendeplads). Det trejde er, at vi skal være en ledende spiller inden for industrielt inkjet og mobil publicering.

Sidstnævnte kan synes overraskende, men Agfa har set et område, hvor de kan hjælpe avisbranchen. Deres mobile løsning er Eversify, som vi tidligere har omtalt i en nyhed her på Print og Medier. Eversify er et rent cloud-baseret-produkt, som kun er beregnet til mobil publicering.

Agfas forskningsområder er udover mobil publicering også intelligent emballage, sikkerhedsløsninger og industrielt tryk.

Selv om der satses stort inden for inkjet og nye trykmetoder, så er trykplader stadig rygraden i Agfas produktsortiment. Traditionelt prepress med workflow, trykplader og CTP tegner sig for 80 % af indtægterne.

Men selv om trykplader sammen med software er tunge områder for Agfa, så er det UV-inkjetmarkedet, der vokser mest.

Konkurrencen her er benhård, men med omkring 100 år erfaring med at producere kemi, har Agfa noget at byde ind med. Og på pressemødet kunne produktchef Dominiek Arnout fortælle, at Agfa også ser på mulighederne med vandbaseret og pigmenteret blæk – ikke mindst til emballagemarkedet. Sammen med sikkerhedstryk, muligheden for at trykke med sølv og intelligente emballager udgør hele dette segment et område, som Agfa ønsker at lægge store ressourcer i.

 

 

Læs videre

Servicevirksomhed i stabil udvikling

– En serviceaftale er billigere end et nødudkald og så medvirker den til færre produktionsstop samt længere levetid på dit udstyr, fortæller Lars Notlev.
grafiskrep_01

Rizon 10-robotten vinder Red Dot designpris

"Adaptive robotter!" Hvad er nu det? Det er intelligente robotter, som anvender kunstig intelligens (AI) og andre nye Industri 4.0 teknologier til både at se og føle omgivelserne og på basis af opsamlede input træffe de rigtige beslutninger.
Den adaptive Rizon 10 robot skriver med et konstant tryk på en touchscreen, som løbende bevæges

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po

Beckhoff Automation viser ny modulær cobot på Automatica 2022

På Automatica 2022 i München i sidste uge tog Beckhoff det ret utraditionelle skridt at vise sin egen cobot - Beckhoff Atro - stadig på et prototype stadium. Det interessante ved Atro er, at det er en modulært opbygget cobot, så brugeren vælger selv - naturligvis afhængig af applikationen - om man vil anvende en 4-, 5-, 6- eller 7-akset robot og om man vil have længere eller kortere arme i hvert led. Det er virkelig noget nyt.
Beckhoffs nye modulære Atro cobot, vist som prototype på Automatica 2022

De seneste nyheder

Se ny wrapping folie med dobbeltfunktion på åbent hus

3M lancerer en helt ny folie, der går under navnet Protection Wrap Film (PWF) fordi det både er en PPF og en wrapping folie.
åbent hus

Mondi lukker papirfabrik

Mondi lukker permanent sin bulgarske papirfabrik Stambolijski efter en brand den 24. september.
MondiStambo2

Flyvende start for Epsons etiketsatsning

Epson har fremstillet etiketprintere i over et årti, men i Norden har deres fokus mere været på storformat og tekstilprint – indtil nu.
Epson-1-1024x683

Ny fabrik skal styrke Plockmatics globale tilstedeværelse

Det nye anlæg vil give øget kapacitet og effektivitet i produktionen, men vil også sætte virksomheden i stand til at vokse.
Plockmatic_03