Vi har tidligere her på siden skrevet om nogle af de nye produkter fra Agfa Graphics, som vil blive vist på drupa. For selv om branchen bliver mindre og mindre, så er det fortsat en industri, der er interessant at udvikle til. Derfor budgetterer Agfa store beløb til forskning og udvikling. Agfas grafiske omsætning beløb sig til omkring 13 mia kroner sidste år med et overskud på omkring 900 mio.
– Der er stadig 2.7 mia mennesker, som læser en avis. Det totale daglige oplag er 680 mio aviser, fortæller Agfa Graphics prepress-ansvarlige Joan Vermeersch på et pressemøde for at indikere, at det fortsat er et interessant marked.
Tre visionære Agfa-mål
– Hos Agfa arbejder vi i øjeblikket med tre mål, fortæller Stefaan Vanhooren, chef for Agfa Graphics.
– Det første er, at vores produkter, både software og hardware, skal være det første valg, når det drejer sig om prepress inden for offset. Det andet er, at vi skal være en af de tre største spillere inden for storformat til skilte og display (i dag indtager Agfa en syvendeplads). Det trejde er, at vi skal være en ledende spiller inden for industrielt inkjet og mobil publicering.
Sidstnævnte kan synes overraskende, men Agfa har set et område, hvor de kan hjælpe avisbranchen. Deres mobile løsning er Eversify, som vi tidligere har omtalt i en nyhed her på Print og Medier. Eversify er et rent cloud-baseret-produkt, som kun er beregnet til mobil publicering.
Agfas forskningsområder er udover mobil publicering også intelligent emballage, sikkerhedsløsninger og industrielt tryk.
Selv om der satses stort inden for inkjet og nye trykmetoder, så er trykplader stadig rygraden i Agfas produktsortiment. Traditionelt prepress med workflow, trykplader og CTP tegner sig for 80 % af indtægterne.
Men selv om trykplader sammen med software er tunge områder for Agfa, så er det UV-inkjetmarkedet, der vokser mest.
Konkurrencen her er benhård, men med omkring 100 år erfaring med at producere kemi, har Agfa noget at byde ind med. Og på pressemødet kunne produktchef Dominiek Arnout fortælle, at Agfa også ser på mulighederne med vandbaseret og pigmenteret blæk – ikke mindst til emballagemarkedet. Sammen med sikkerhedstryk, muligheden for at trykke med sølv og intelligente emballager udgør hele dette segment et område, som Agfa ønsker at lægge store ressourcer i.