Ny teknologi halverer prisen på metaltryk

PUBLICERET: 4 April 2016
OPDATERET: 4 April

Blandt de nyheder som Landa vil præsenterer på Drupa er den helt nye såkaldte Nano-Metallography. Det er en tiltrykningsenhed, der kan monteres på eksisterende eller nye tryklinjer, hvad enten trykteknologien er flexo, serigrafi, offset eller digital.

Blandt de store gevinster ved denne teknologi er dels, at spildet er minimalt, sammenlignet med folier dels, at man ikke behøver at fremstille klicheer. Landa anslår at besparelsen er i størrelsesordnen 50 pct i forhold til traditionel kold- og varmfoliering.

Metalfarven overføres ved, at der først overføres et såkaldt trigger-billede til substratet, og bagefter lægger en donorvalse metalfarven på i et såkaldt mon-lag der, hvor trigger-billedet er skabt. Trigger-billedet kan, såvidt jeg forstår, skabes ved anvendelse af de fleste kendte trykteknologier, men skulle i følge David Zwang fra WhatTheyThink være lavet ved henholdsvis flexo og serigrafi i testfasen.

Metalfarven, der anvendes, hedder NanoFlake og er også en Landa-opfindelse, som blandt andet skulle have den fordel, at metallet ikke er elektrisk ledende og derfor fx kan anvendes på emballager til fødevarer, som skal tilberedes i mikrobølgeovne.

Her er Landa L50 monteret (den sorte kasse) i en traditionel etiket-flexolinje.
Her er Landa L50 monteret (den sorte kasse) i en traditionel etiket-flexolinje.

Landa Nano-Metallography skal i første omgang erstatte inline hot og cold foil metaltryk i narrowband etikettryk-maskiner. På grund af de store besparelser og den kortere produktionstid tror man på en hurtig indtrængen på dette stærkt konkurrenceprægende marked. Senere vil der også blive udviklet udstyr til inline-løsninger til ark og rullebaseret offset, flexo, dybtryk og digitale trykteknologier.

Den første Nano-Metalografiske trykendhed præsenteres på Drupa under navnet L50.

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend

De seneste nyheder

Se ny wrapping folie med dobbeltfunktion på åbent hus

3M lancerer en helt ny folie, der går under navnet Protection Wrap Film (PWF) fordi det både er en PPF og en wrapping folie.
åbent hus

Mondi lukker papirfabrik

Mondi lukker permanent sin bulgarske papirfabrik Stambolijski efter en brand den 24. september.
MondiStambo2

Flyvende start for Epsons etiketsatsning

Epson har fremstillet etiketprintere i over et årti, men i Norden har deres fokus mere været på storformat og tekstilprint – indtil nu.
Epson-1-1024x683

Ny fabrik skal styrke Plockmatics globale tilstedeværelse

Det nye anlæg vil give øget kapacitet og effektivitet i produktionen, men vil også sætte virksomheden i stand til at vokse.
Plockmatic_03