Ny teknologi halverer prisen på metaltryk

PUBLICERET: 4 April 2016
OPDATERET: 4 April

Blandt de nyheder som Landa vil præsenterer på Drupa er den helt nye såkaldte Nano-Metallography. Det er en tiltrykningsenhed, der kan monteres på eksisterende eller nye tryklinjer, hvad enten trykteknologien er flexo, serigrafi, offset eller digital.

Blandt de store gevinster ved denne teknologi er dels, at spildet er minimalt, sammenlignet med folier dels, at man ikke behøver at fremstille klicheer. Landa anslår at besparelsen er i størrelsesordnen 50 pct i forhold til traditionel kold- og varmfoliering.

Metalfarven overføres ved, at der først overføres et såkaldt trigger-billede til substratet, og bagefter lægger en donorvalse metalfarven på i et såkaldt mon-lag der, hvor trigger-billedet er skabt. Trigger-billedet kan, såvidt jeg forstår, skabes ved anvendelse af de fleste kendte trykteknologier, men skulle i følge David Zwang fra WhatTheyThink være lavet ved henholdsvis flexo og serigrafi i testfasen.

Metalfarven, der anvendes, hedder NanoFlake og er også en Landa-opfindelse, som blandt andet skulle have den fordel, at metallet ikke er elektrisk ledende og derfor fx kan anvendes på emballager til fødevarer, som skal tilberedes i mikrobølgeovne.

Her er Landa L50 monteret (den sorte kasse) i en traditionel etiket-flexolinje.
Her er Landa L50 monteret (den sorte kasse) i en traditionel etiket-flexolinje.

Landa Nano-Metallography skal i første omgang erstatte inline hot og cold foil metaltryk i narrowband etikettryk-maskiner. På grund af de store besparelser og den kortere produktionstid tror man på en hurtig indtrængen på dette stærkt konkurrenceprægende marked. Senere vil der også blive udviklet udstyr til inline-løsninger til ark og rullebaseret offset, flexo, dybtryk og digitale trykteknologier.

Den første Nano-Metalografiske trykendhed præsenteres på Drupa under navnet L50.

De seneste nyheder

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

På FESPA havde Canon fokus på at inspirere kunderne til at skabe vækst gennem workflow og automatisering
canon_01
Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

På KOMM-Dagen er der fokus på inspiration, ideer og at bringe begejstring hos deltagerne.
Palle_Studs
KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po
Print og Medier går sammen med Sign&Print

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient
Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58
Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend
Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen