Vi får tudet ørerne fulde af betydningen af online. Ord som SEO, responsive design, online shop, facebook og adwords præger kommunikationen inden for markedsføring. Hvor er direct mail-mediet (ofte også kaldet “snail mail”) blevet af? Har Post Danmark smidt mediet i skraldespanden, da de lancerede en uhørt stor prisstigning på porto? Og får vi virkelig nok for pengene til adwords? De bliver dyrere og dyrere. Helt op til 50 % rapporteres der fra international side.
Download en grafisk oversigt her
I dag koster et adword-klik let mellem 30-70 kroner, hvis man ønsker en topplacering på Google, kan man læse i en pressemeddelelse fra GP Tryk/Zeuner Grafisk.
– Hvis der eksempelvis skal 20 klik til en kundehenvendelse, og kun 20% af kundeemnerne ender med at blive til forretning, så skal der 100 klik til en ny kunde. Så i dette eksempel kunne prisen på en ny kunde let lande på fx 5.000 kr. Med Adwords er det jo ikke kun potentielle kunder, der klikker. Det kan også være konkurrenter, jobsøgende samt studerende og elever, der leder efter praktikpladser. Det ved man jo ikke som annoncør, siger marketingdirektør Henrik Kruse fra GP Tryk/Zeuner Grafisk, og han fortsætter:
– Mange tror sikkert, at portostigningen til 19 kroner for et almindeligt brev, har slået den sidste direct marketing kampagne ihjel, men faktisk kan man stadig få prisen ned på ca. en femmer for distributionen, og et moderne trykkeri kan klare individuel print og kuvertering for ca. en krone per forsendelse.
Spilnu.dk benytter også offline kampagner i sin markedsføring. Adm. direktør og medstifter Mads Peter Veiby fortæller:
– Vi er fra fødslen en 100% onlinevirksomhed, hvor både kundekommunikation og selve produktet er digitale, men alligevel er det vores erfaring, at vi får stor effekt af vores offline kampagner som det fysiske fødselsdagskort, vi sender til kunder. Det giver ud over effekten også vores kunder oplevelsen af, at vi gerne vil gøre noget særligt for dem. At de betyder noget for os, og det er meget vigtigt for vores virksomhed.
– Mange virksomheder vil i dag kunne få langt større effekt og ROI af en velgennemtænkt direct mail til en veldefineret målgruppe, end de vil kunne få online for det samme budget. En kampagne med fx 3000 modtagere koster alt inkl. omkring 20.000, og hvis blot 5% responderer, og 20% af disse konverteres til kunder, så har man fået 30 nye kunder, svarende til godt 600 kroner per ny kunde.
Download