Digital forædling giver muligheder og besparelser

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 18 April 2018
OPDATERET: 18 April

Forædling af tryksager er med til at tilføre det trykte budskab noget særligt. I juni måned har vi i Print & Medier et specielt forædlingstema, hvor vi starter med at invitere til et par gå-hjem-møder om emnet. I den forbindelse har vi op til gå-hjem-møderne foretaget test af samme opgave udført på forskelligt udstyr. Testresultaterne præsenteres på møderne. Efter gå-hjem-møderne følger vi i hele juni måned op med forædlingsartikler/nyheder. Der er noget at se frem til ?

ScandiPac tilfører digital forædling til deres maskinpark

Men her og nu kan vi fortælle lidt om ScandiPac, der forventer at spare et rigtigt stort beløb på klicheer, efter de har investeret i en Scodix Ultra Pro forsynet med Scodix Foil til efterbehandling og partiel lak samt foliering.

ScandiPac er virksomheden der står bag produktionen af de fleste lykønskningskort på det danske og øvrige skandinaviske marked. Og ScandiPac, der har hjemme i Karlstad i Sverige, er generelt en af de største virksomheder her i Skandinavien med hensyn til specialeffekter og forædling af tryksager og emballage.

– Vi har en unik maskinpark til specialeffekter og forædling af tryksagen og emballage. Vi søger hele tiden efter nye effekter og vi har netop tilført maskinparken en Scodix Ultra Pro, fortæller Karl-Åke Ilberg fra ScandiPac.

Store besparelser forventes

– ScandiPac køber folieklicheer for omkring 1,5 million svenske kroner årligt. Takket være den digitale teknologi i Scodix vil vi i mange tilfælde i stedet kunne foliere eller partiellakere direkte efter en PDF-fil, som læses af maskinen. På den måde sparer vi både på leveringstiden af klicheer og tid på avancerede maskinindstillinger, forklarer Karl-Åke Ilberg.

Den digitale teknologi betyder også, at der kan køres mindre oplag og fx små testoplag for at vurdere et specielt produkt inden de store oplag sættes i produktion.

Scodix forhandles af Visutech i Skandinavien.

De seneste nyheder

Nyt produktionssted giver større fleksibilitet

Ny produktionssted har givet en række fordele ifølge ejeren af Sunwarp.dk, Jesper Sølager.
sunwrap_01
Nyt produktionssted giver større fleksibilitet

Nye PPF- og solfilm fra Grafityp

Omega-Shield er navnet på den nye transparente lakbeskyttelsesfilm, der giver langvarig beskyttelse mod stenslag, ridser, stød og kemikalier.
gloss
Nye PPF- og solfilm fra Grafityp

UPM og Sappi ønsker at indgå joint venture

UPM og Sappi har underskrevet en ikke-bindende hensigtserklæring om at danne et joint venture inden for grafisk papir.
Sappi-UPM
UPM og Sappi ønsker at indgå joint venture

Fujifilm udvider farvepaletten med guld

Fujifilm introducerer guldtoner til deres Revoria SC285S- og Revoria EC2100S-modeller.
5UPER COLOUR Gold Toner 1
Fujifilm udvider farvepaletten med guld

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01
Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint
Mercoprint køber Gerdøe Profil

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau
Papirmarkedet er stadig i opbrud

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk
Mercoprint og BEMRK går sammen