
Det er Hernings ældste grafiske virksomhed, Ulla de Wolff står bag – og som hun har tænkt sig at videreføre i mange år endnu.
For at få de bedst mulige rammer for fremtiden, har hun solgt bygningerne hun ejede på Platanvej og er flyttet ind i et nyt og meget mere praktisk lejemål på Tjelevej ligeledes i Herning.
– Trykkeriet har en historik der går tilbage til sidst i 1800-tallet. De sidste 57 år på Platanvej. Der hed det først EkspresTrykkeriet og Herning Bladet. Siden købte vi TelefonNøglen for Herning og Opland, derefter WernerTryk, Grafisk Centrum og Trykstuen og senest Villadsen Grafisk – og hurtigt frem til i dag, hvor vi hedder GRC/Trykstuen a/s, forklarer indehaver Ulla de Wolff kort om deres historie.
Frem til 2007 havde de både offsettryk og et fuldt ekviperet bogbinderi. Det skilte de sig af med, da de så, hvilken vej vinden blæste for den grafiske branche i Danmark. I stedet satsede de på at tilbyde alt, selv stå for grafisk design og ordrestyring og så producere eksternt. Det betød en masse overskydende plads, som Ulla de Wolff har lejet ud gennem årene.
– Nu gav det endelig mening at sælge. Prisen var god og så kunne vi få en meget bedre logistik i den produktion vi trods alt fortsat har, ved at flytte til disse lyse og åbne lokaler, fortæller Ulla de Wolff.

Produktion skal være sjovt
I den interne produktion går de efter de opgaver, som har små oplag, kort leveringstid eller på den ene eller anden måde skal håndholdes. Ulla lægger ikke skjul på, at produktion gerne må være sjovt, så hvis de synes en opgavetype ser spændende ud, prøver de gerne af, om det kan svare sig. Og hvis begge dele er opfyldt, kaster de sig ud i det.
I dag har de både en sort/hvid og en 4-farve digitalprinter, et par storformat rulleprintere, en skæreplotter og en skæremaskine samt en række mindre maskiner til bl.a. tryk på navneskilte i plastik. Som noget af det seneste har de investeret i en limbinder til mindre bogproduktioner.
Ulla har været i virksomheden i 40 år, som hendes svigerfamilie ejede. Sammen med trykkeriet har hun været gennem mange op- og nedture. Blandt højdepunkterne var produktionen af Herning Bladet samt telefonbøgerne, som med annoncesalg og design samt forskellige papirtyper og fanestans, var en spændende og givtig opgave.
De har ingen aktiv salgsfunktion længere, men man skal blot opholde sig på Ullas kontor en times tid for at konstatere, at kunderne stadig ringer.
– Trykstuen.dk er vores online-handel, men ofte bruger kunderne den bare til inspiration, og så skriver de en mail eller ringer, når de skal aflevere den endelige ordre. Jeg tror, at flere af dem er mere trygge ved den fremgangsmåde, siger Ulla.
Det lokale fundament
Ulla har fortsat to grafikere ansat, som begge kan hjælpe på kryds og tværs ligesom Ulla også selv giver en hånd med i produktionen, når det kræves.
– Vi laver alt det vi kan selv. Og det vi ikke kan, får vi produceret så lokalt som muligt.
Det lokale fundament er vigtigt for Ulla, lige som hun er fuldt bevidst om, at det er service og relationer, der er deres eksistensberettigelse.
– Kunderne skal kunne ringe og komme forbi for at høre hvordan det går med deres opgave og se, hvad vi ellers kan tilbyde. Vores dør er altid åben. Det giver også en bedre mulighed for at følge med i, hvad kunderne vil have og så må vi udvikle og optimere på det, siger hun.
Den 4. december fejrer de indvielsen af de nye lokaler med en mindre reception for kunder og samarbejdspartnere. Vi ønsker held og lykke.









