GRC/Trykstuen finder nye rammer for fremtidig udvikling

Foto: Søren Winsløw
PUBLICERET: 26 November 2025
OPDATERET: 26 November
Indehaveren af GRC/Trykstuen, Ulla de Wolff, er tilfreds med sine nye lokaler, hvor der både er blevet plads til det gamle, specialdesignede og håndbyggede arkivsystem, og til nye produkter som fx det populære ’frøpapir’.

Det er Hernings ældste grafiske virksomhed, Ulla de Wolff står bag – og som hun har tænkt sig at videreføre i mange år endnu.

For at få de bedst mulige rammer for fremtiden, har hun solgt bygningerne hun ejede på Platanvej og er flyttet ind i et nyt og meget mere praktisk lejemål på Tjelevej ligeledes i Herning.

– Trykkeriet har en historik der går tilbage til sidst i 1800-tallet. De sidste 57 år på Platanvej. Der hed det først EkspresTrykkeriet og Herning Bladet. Siden købte vi TelefonNøglen for Herning og Opland, derefter WernerTryk, Grafisk Centrum og Trykstuen og senest Villadsen Grafisk – og hurtigt frem til i dag, hvor vi hedder GRC/Trykstuen a/s, forklarer indehaver Ulla de Wolff kort om deres historie.

Frem til 2007 havde de både offsettryk og et fuldt ekviperet bogbinderi. Det skilte de sig af med, da de så, hvilken vej vinden blæste for den grafiske branche i Danmark. I stedet satsede de på at tilbyde alt, selv stå for grafisk design og ordrestyring og så producere eksternt. Det betød en masse overskydende plads, som Ulla de Wolff har lejet ud gennem årene.

– Nu gav det endelig mening at sælge. Prisen var god og så kunne vi få en meget bedre logistik i den produktion vi trods alt fortsat har, ved at flytte til disse lyse og åbne lokaler, fortæller Ulla de Wolff.

GRC/Trykstuen har tidligere heddet Herning Bladet og Eksprestrykkeriet.
Produktion skal være sjovt

I den interne produktion går de efter de opgaver, som har små oplag, kort leveringstid eller på den ene eller anden måde skal håndholdes. Ulla lægger ikke skjul på, at produktion gerne må være sjovt, så hvis de synes en opgavetype ser spændende ud, prøver de gerne af, om det kan svare sig. Og hvis begge dele er opfyldt, kaster de sig ud i det.

I dag har de både en sort/hvid og en 4-farve digitalprinter, et par storformat rulleprintere, en skæreplotter og en skæremaskine samt en række mindre maskiner til bl.a. tryk på navneskilte i plastik. Som noget af det seneste har de investeret i en limbinder til mindre bogproduktioner.

Ulla har været i virksomheden i 40 år, som hendes svigerfamilie ejede. Sammen med trykkeriet har hun været gennem mange op- og nedture. Blandt højdepunkterne var produktionen af Herning Bladet samt telefonbøgerne, som med annoncesalg og design samt forskellige papirtyper og fanestans, var en spændende og givtig opgave.

De har ingen aktiv salgsfunktion længere, men man skal blot opholde sig på Ullas kontor en times tid for at konstatere, at kunderne stadig ringer.

– Trykstuen.dk er vores online-handel, men ofte bruger kunderne den bare til inspiration, og så skriver de en mail eller ringer, når de skal aflevere den endelige ordre. Jeg tror, at flere af dem er mere trygge ved den fremgangsmåde, siger Ulla.

Det lokale fundament

Ulla har fortsat to grafikere ansat, som begge kan hjælpe på kryds og tværs ligesom Ulla også selv giver en hånd med i produktionen, når det kræves.

– Vi laver alt det vi kan selv. Og det vi ikke kan, får vi produceret så lokalt som muligt.

Det lokale fundament er vigtigt for Ulla, lige som hun er fuldt bevidst om, at det er service og relationer, der er deres eksistensberettigelse.

– Kunderne skal kunne ringe og komme forbi for at høre hvordan det går med deres opgave og se, hvad vi ellers kan tilbyde. Vores dør er altid åben. Det giver også en bedre mulighed for at følge med i, hvad kunderne vil have og så må vi udvikle og optimere på det, siger hun.

Den 4. december fejrer de indvielsen af de nye lokaler med en mindre reception for kunder og samarbejdspartnere. Vi ønsker held og lykke.

Den interne logistik er blevet langt bedre i de nye lokaler. På billedet ses grafiker Torben Smedegaard i færd med at printe på deres Canon imagePRESS C10000VP.
Tidligere i år investerede de i en limbinder og er allerede i fuld gang med bogproduktionen.

De seneste nyheder

Trykte medier vinder (for det meste) over online i CO2-sammenligning

De, der ønsker at handle mere bæredygtigt, bør i stigende grad stole på trykte medier.
online-print
Trykte medier vinder (for det meste) over online i CO2-sammenligning

Positive tendenser på annoncemarkedet

Mediet Markedsføring.dk skriver, at reklameomsætningen i tredje kvartal 2025 er stigende for første gang i år.
annonceoms
Positive tendenser på annoncemarkedet

SPG køber ind igen

SPG fortsætter sin opkøbsrejse. Efter flere opkøb i Danmark og Tyskland i løbet af året bliver det nu svenske Screenbolaget og datterselskabet Realtryck i Stockholm der får ny ejer.
Nrmark-Kabell
SPG køber ind igen

HP letter arbejdet med CAD og visualiseringsprojekter

HP DesignJet T870 er en kompakt og alsidig 24-tommer printer. Den udskriver fra A4 til A1-format.
HP-Designjet-T870
HP letter arbejdet med CAD og visualiseringsprojekter

Læs videre

Salling Group fremstiller selv butiksmateriale i lange baner

I mere end 40 år har Salling Group internt fremstillet butiksudsmykning og reklamer. Siden 2016 har den været 100% digital.
salling_01
Salling Group fremstiller selv butiksmateriale i lange baner

Sign Service satser på arkitekturfolie

Arkitekturfolie er et andet ord for interiørfolie, men signalere et bredere anvendelsesområde, fortæller Benny Eriksen, indehaver af Sign Service.
arkitekturfolie_01
Sign Service satser på arkitekturfolie

– Vi råber højt, bliver længe og får tingene til at ske

Tryk Team Svendborg har succes i en nichepræget branche og installerer nu en 10-farve trykmaskine.
TrykTeam_01
– Vi råber højt, bliver længe og får tingene til at ske

At lære fra de bedste

Det var to fyldte hold der blev trænet i henholdsvis Carwrapping og PPF hos vikiallo. At interessen var så stor skyldtes i høj grad underviseren, Rainer Lorz.
PPF_01
At lære fra de bedste