At lære fra de bedste

PUBLICERET: 17 November 2025
OPDATERET: 17 November
Så er de i gang med det, de fleste er kommet for, at få noget erfaring med PPF-folie under kyndig vejledning af Rainer Lorz.

Det var to fyldte hold der blev trænet i henholdsvis Carwrapping og PPF hos vikiallo. At interessen var så stor skyldtes i høj grad underviseren, Rainer Lorz, som er kendt for sin rolle i Wrap Institute og netop kom fra SEMA-messen i Las Vegas, hvor han var blevet kåret som årets wrapper.

Rainer Lorz er netop kåret til årets frapper på SEMA-messen i Las Vegas.

Der var alle chancer for at suge til sig på to gange to intensive dage i henholdsvis carwrapping og PPF, hvor Rainer Lorz lagde vægt på, at det ikke kun handlede om at kunne sætte PPF-folie på, men om hvordan man både opnåede en effektiv proces uden at det går ud over kvaliteten.

Rainer Lorz sagde om PPF (Paint Protection Film) at markedet var i stigning. Ifølge hans oplysninger er brugen af PPF på nye biler steget fra 0,2% til 7% i løbet af de sidste fem år. En væsentlig årsag er, at flere bilfirmaer, i kampen for at holde prisen nede på især elbiler, bruger mindre lak. Resultatet er mere sårbare biler, der skal beskyttes bedre for at holde værdien.

PPF er en investering

I dag ser mange PPF som en engangsomkostning, som måske kan betale sig. Rainer Lorz lagde i sin forklaring vægt på, at PPF er en investering som kræver et vedligeholdelses-setup. Hans anbefaling er, at man, for at kunne yde garanti, insistere på, at bilen skal ind til service en gang om året, hvor den bliver rengjort og efterset for fejl og slitage, og hvor man har chancen for at rette op på mindre skader og sikre både sig selv og kunden bedre. Først der kan man for alvor yde en passende garanti på 7-10 år. En sådan service koster naturligvis noget. Jeg synes han nævnte en pris på 1.200 – 1.500 kroner. Han sagde også, at hvis kunden ikke benytter servicen bortfalder garantien naturligvis.

Kurserne bestod af en teoretisk indgang, gennemgang af værktøj og en betydelig mængde hands-on med kyndig vejledning. At dømme efter kursisternes engagement, fik de hvad de kom efter.

 

De seneste nyheder

– Vi råber højt, bliver længe og får tingene til at ske

Tryk Team Svendborg har succes i en nichepræget branche og installerer nu en 10-farve trykmaskine.
TrykTeam_01
– Vi råber højt, bliver længe og får tingene til at ske

Vil Durst P5 SMP revolutionere storformatprint?

Durst Group fejrede den officielle lancering af P5 SMP, den nye Super Multi-Pass-løsning, sammen med kunder fra hele verden på deres fabrik i Østrig i starten af november.
Durst P5SMP_media
Vil Durst P5 SMP revolutionere storformatprint?

Braille er et interessant nichemarked

Braille kan i princippet fremstilles af enhver UV-printer der kan lægge farve i lag. Men skal det gøres rationelt, holdbart og i henhold til eksisterende standarder på området, er det svært at komme uden om Direct Color Systems (DCS).
DCS_01
Braille er et interessant nichemarked

FESPA udvider med nye temaer

I maj 2026 afholdes FESPA i Barcelona. Messens tema er "The place for experts", som vil fremhæve FESPA som et globalt mødested for tryk og visuel kommunikation
neil-felton-ceo-fespa-e1602838208704
FESPA udvider med nye temaer

Læs videre

– Vi råber højt, bliver længe og får tingene til at ske

Tryk Team Svendborg har succes i en nichepræget branche og installerer nu en 10-farve trykmaskine.
TrykTeam_01
– Vi råber højt, bliver længe og får tingene til at ske

RFID-mærkning vokser kraftigt

Markedet for RFID-tags vokser med mellem 20 og 25 procent om året. Sidste år blev der produceret niogtredive milliarder tags globalt.
Dieroff
RFID-mærkning vokser kraftigt

Det sidste trykkeri på Lolland

De seneste år har været gode for DK Print i Rødby på Lolland.
DK Print 01 small
Det sidste trykkeri på Lolland

Danske bogbindere på inspirationstur

I et samarbejde mellem Heidelberg Danmark og fagforeningen HK Privat har otte danske bogbindere netop været på et specialiseret falsekursus i Heidelbergs showroom i Tyskland.
stahlfolder_01
Danske bogbindere på inspirationstur