Akustikplader er sagen

Foto: Søren Winsløw
PUBLICERET: 19 June 2025
OPDATERET: 19 June
I sine nyindrettede lokaler har Lars Petersen god plads til at håndtere store mængder akustikplader.

Lars Petersen har haft mange projekter i sin karriere. Nu har han fuld fokus på akustikplader.

Med firmaer som Signflex, Quickpaper og Optiwork i bagagen har han siden 1. februar markedsført onlineportalen aqstik.dk. Den startede som en løsning for private købere, men nu er han i færd med at lancere en B2B-løsning, hvor andre skiltefirmaer fordelagtigt kan købe akustikplader og få dem sendt direkte til deres kunder, med dem selv som afsender.

– Vi har i en årrække, først selv og siden som underleverandør, lavet mange akustikløsninger til kontorer og institutioner. Der laves utroligt meget byggeri, hvor man efterfølgende bliver nødt til at justere for bl.a. god akustik. Det lever vi godt af, siger Lars Petersen.

Det startede med en skiltevirksomhed. Siden blev det til Quickpaper, inden han startede Optiwork sammen med en god ven med erfaring i salg til arkitekter, entreprenører m.m. Ideen var at sælge alt, hvad der kunne fremme et godt arbejdsmiljø.

Lars Petersen har flere succesfulde projekter bag sig og befinder sig med egne ord ’et godt sted’. Nu er fokus på akustikplader.

Det har udviklet sig til, at de i dag hovedsageligt leverer akustikplader og andre pladeløsninger som underleverandør til firma med fokus på et kreativt og godt arbejdsmiljø. Præcis hvilket firma og hvilke opgaver de løser vil han ikke ud med, da de ellers vil blive kopieret, siger han. – Det er et vilde vesten derude, siger han med et smil.

Stor ekspertise og egenimport

Men de har efterhånden udviklet så stor en ekspertise på akustikplader, at de vil tilbyde det til andre skiltefirmaer, og derigennem også give sig selv et bredere fundament.

– Vi importerer vores egne akustikplader direkte fra Kina som er lavet af genanvendte plastflasker. I starten var pladerne 40 mm tykke og havde en vægt på 2,4 kg pr. m2. I dag er de bare 25 mm tykke men vejer 4 kg pr. m2. Det betyder, at effekten nu er langt større, men med en tyndere plade, forklarer Lars.

De køber plader hjem i 150 x 250 cm og skærer dem ud på deres iecho-skærebord (TK3S), som de i øvrigt også selv har importeret fra Kina.

Akustikplader kan både skæres og printes, så man opnår flot grafisk effekt.

– Jeg søgte på brugte skæreborde og faldt over dette, som var i en særdeles interessant priskategori. Vi søgte videre og fandt ud af, den blev vist på en messe i Köln, så vi tog ned og så det og valgte umiddelbart efter at købe et nyt helt nyt skærebord på grund af den attraktive pris. Derefter kom der en kineser op og installerede den i løbet af syv dage, og siden har den bare kørt upåklageligt. Er der noget der driller, har det indtil videre kunne klares med et WhatsApp-opkald.

Lars Petersen lægger ikke skjul på, at det er plader, og især akustikplader, der er deres kompetenceområde. – Vi gør ikke i folier. Vi har plader, som vi kan printe på, samt både fræse og skære i. Vi laver også en del valgplakater og roll-ups, men vi holder os til det, vi er rigtig gode til. Hvis folk vil have noget andet kan vi henvise til vores gode samarbejdspartnere fx JL Skilte, Mohrdieck Tryk eller iPrinting i lokalområdet.

Onlinehandel er et must

Lars Petersen har tidligere drevet virksomhed med online-handel og han ser det som en nøgle til at få hul igennem på markedet for akustikplader. Indtil nu har akustikplader været noget de fleste er gået lidt rundt om, uden rigtigt at vide, hvad de har med at gøre.

– Vi har ekspertisen og vi har et godt produkt til en god pris, som vi nu tilbyder branchen. Og vi ser et stort marked derude for dem der gider. Vi har netop lanceret et Erhverv Plus link på vores hjemmeside aqstik.dk, hvor andre skiltevirksomheder kan købe plader til priser, hvor de stadig kan tjene lidt på det, fortæller Lars.

Print der er velegnet til indendørs brug

På printsiden er Aqstik udstyret med en HP R1000 Latex-printer, som de har købt hos Antalis. Den vandbaserede farve har minimal lugt og afgivelse af stoffer og er derfor godkendt til brug i selv kritiske miljøer som fx daginstitutioner, skoler og hospitaler.

Lars Petersen fortæller, at de har købt printeren hos Antalis, hvor de i øvrigt køber alt andet, bortset fra akustikpladerne. – Der får vi virkelig en god behandling. Alt hvad vi bestiller inden klokken 16.30, har vi næste formiddag. Så selv når vi klokker i det og glemmer at bestille primer, så løser det sig lynhurtigt. Og så får jeg altid en god sludder med folkene i Antalis, selvom jeg bare kunne bestille det på nettet.

En sund forretning i en god udvikling

At det går godt hos Optiwork/Aqstik.dk kan bl.a. ses af, at Lars netop har investeret i en ny ejendom, hvor firmaet er flyttet ind. Ejendommen er på 1.780 m2, hvor de selv sidder på de 750 m2. Resten lejes ud til forskellige lokale håndværkere på korte kontrakter, som de kan opsige, hvis der opstår et behov for mere plads.

– Vi har umiddelbart rigeligt med plads, men hvis vores online-salg af akustikplader får luft under vingerne, kan det godt være at vi skal bruge lidt flere kvadratmeter, slutter Lars Petersen.

Læs mere om AQSTIK.dk her.

De er også leveringsdygtige i kanalplader til forskellige udendørs formål: valgplakater, events m.m.

De seneste nyheder

Braille er et interessant nichemarked

Braille kan i princippet fremstilles af enhver UV-printer der kan lægge farve i lag. Men skal det gøres rationelt, holdbart og i henhold til eksisterende standarder på området, er det svært at komme uden om Direct Color Systems (DCS).
DCS_01
Braille er et interessant nichemarked

FESPA udvider med nye temaer

I maj 2026 afholdes FESPA i Barcelona. Messens tema er "The place for experts", som vil fremhæve FESPA som et globalt mødested for tryk og visuel kommunikation
neil-felton-ceo-fespa-e1602838208704
FESPA udvider med nye temaer

RFID-mærkning vokser kraftigt

Markedet for RFID-tags vokser med mellem 20 og 25 procent om året. Sidste år blev der produceret niogtredive milliarder tags globalt.
Dieroff
RFID-mærkning vokser kraftigt

Nye matfolier fra Grafityp

Grafityp lancerer to nye matte printfolier til indendørs dekoration.
Grafityp_Matt
Nye matfolier fra Grafityp

Læs videre

RFID-mærkning vokser kraftigt

Markedet for RFID-tags vokser med mellem 20 og 25 procent om året. Sidste år blev der produceret niogtredive milliarder tags globalt.
Dieroff
RFID-mærkning vokser kraftigt

Det sidste trykkeri på Lolland

De seneste år har været gode for DK Print i Rødby på Lolland.
DK Print 01 small
Det sidste trykkeri på Lolland

Danske bogbindere på inspirationstur

I et samarbejde mellem Heidelberg Danmark og fagforeningen HK Privat har otte danske bogbindere netop været på et specialiseret falsekursus i Heidelbergs showroom i Tyskland.
stahlfolder_01
Danske bogbindere på inspirationstur

Test af digitale prøvetryksprintere

Grafisk konsulent Rune Eklund, der ejer og driver Center for Grafisk Kvalitet, har over 25 års erfaring med at styre og sikre grafisk kvalitet. Nu har han kastet sig over en dristig sammneligning mellem to af de bedste produkter inden for digitalt prøvetryk.
Canon versus HP
Test af digitale prøvetryksprintere