
Jubilæum markeres med nyt samarbejde med Manroland samt åbningen af verdens største Print Media Center.
Med i alt 1.500 gæster i løbet af en hel festuge har Heidelberg lagt op til den helt store festivitas i anledningen af deres 175 års-jubilæum – og de lagde for med at annoncerer et interessant samarbejde.
Genindtræder i VLF-markedet
Heidelberg vil fremover markedsføre Cartonmaster CX 145 til det meget store VLF-format (Very Large Format – 105 cm × 145 cm). Maskinen bygger på Manrolands Evolution 900-serie men kommer i både et nyt design og selvfølgelig med Heidelbergs Prinect workflow-system samt Heidelbergs salgs- og serviceorganisation bag.
Som navnet antyder er det en arkmaskine til emballagetryk, der efter sigende kan trykke på al slags karton. Manroland, der også var til stede på pressekonferencen, anslog at deres vækst i dette format de seneste år havde været omkring 30-35%.
Jens Cronval, direktør for Heidelberg Nordic, siger, at Heidelbergs genindtræden i dette segment især skal ses i lyset af, at de meget store emballageproducenter ofte vælger samme leverandør af deres LF- og VLF-maskiner. Så hvis Heidelberg ikke har en VLF-maskine til karton, sælger de heller ikke deres LF-maskine til den kunde, derfor giver det god mening, at stille den mulighed til rådighed.

– At indgå denne aftale med Manroland betyder, at vi har meget lave investeringsomkostninger, og at vi hurtigt er inde i markedet, udtaler CSO David Schmedding fra Heidelberg.
At indgå i et teknologi-samarbejde med andre leverandører er ikke nyt for Heidelberg, som inden for tonertryk i mange år har samarbejdet med Ricoh om Versafire-serien og for nylig har indgået et samarbejde med Canon om inkjet-serien Jetfire. Begge bygger på eksterne teknologier, men som pakkes ind i Heidelbergs intelligente workflow-system og serviceorganisation.
– Vi ser os selv som systemintegratorer, som finder de bedste løsninger for vores kunder i de forskellige segmenter, siger CEO Jürgen Otto på pressekonferencen der gik forud for jubilæet.
Verdens største Print Media Center
Festugen markerede også indvielsen af det nye Print Media Center – Home of Print – som ifølge Heidelberg er verdens største. At det er stort, understreges af at alt udstyr, du kan købe gennem Heidelberg, er tilgængeligt – og det står ikke bare til skue. Der bliver konstant kørt test og demonstrationer for kunder verden over.
Rent praktisk er kæmpehallen inddelt i en række sektioner, der omhandler forskellige segmenter. Man mødes af en stor scene, når man går ind gennem hovedindgangen. Her afholder man de større kundearrangementer, som fx jubilæet, hvor flere hundrede kan være samlet på en gang.
Derefter er der sektioner for karton emballagetryk, fleksibelt emballagetryk, almindeligt kommercielt tryk, toner- og inkjetprint, etiket- samt rulle-til-ark-løsninger og meget mere. Hallen sluttes af i den store afdeling, hvor flexomaskinen Boardmaster er opstillet fuldt produktionsklar. Ved siden af den, er der gjort plads til den nye Cartonmaster, som også vil fylde godt op i landskabet.
Boardmaster imponerer
Democentret har naturligvis også opstillet den relativt nye Boardmaster. En flexo-rotationsmaskine med dobbelte trykværker, så den kan skifte job on-the-fly – og uden at sænke hastigheden. Når et nyt job er sat i gang, kan valsen på det afsluttede job skiftes, mens produktionen fortsætter med op til 600 meter/min.
Den er især målrettet fødevaremarkedet med sine vandbaserede farver. Alt lige fra mælkekartoner til pizzabakker kan produceres på den.
For at kunne lave et effektivt skift i fuld hastighed kræver det, at alle indstillinger kan tilpasses på et splitsekund. For at kunne dette, har Heidelberg udviklet IntelliMatch som aflæser flexocylinderen ved isætningen og foretager de nødvendige indstillinger, som effektueres i samme sekund skiftes foretages.
Nye inline og nearline efterbehandlingssystemer til Jetfire-serien
Heidelberg benyttede også lejligheden til at vise deres nyeste integration af efterbehandlingsudstyr til Jetfire 50.
Det er en samlehæfter og en limbinder fra C.P. Bourg samt et dynamiske perforerings-, falsnings-, stanse- og skæresystemer fra Tecnau. Samme med Stahlfolder Fireline, som Heidelberg præsenterede i begyndelsen af året har de nu en portefølje af forskellige produkter i inline- og nearline-processer til Jetfire-serien.

Live data online
I democentret findes tillige det nye Datalab, hvor kunder kan få indsigt Heidelbergs formåen når det gælder dataindsamling og analyse. Heidelberg har flere end 11.000 enheder (trykmaskiner, CTP-settere m.m.) koblet op på internettet, som føder dem data om både maskinernes aktuelle status, historik og ikke mindst tilstand. Her kan man som kunde, kigge direkte ind i data fra eget produktionsudstyr.
Direktør Jens Rauschen fra trykkerivirksomheden MEO Media fortalte, at deres valg Prinect-workflow softwaren var baseret på, at Heidelberg var de bedste til at samle information og træffe beslutninger på flest elementer i processen, og at deres forventninger til den kommende Touch Free-løsninger er store.
– Det er afgørende for os, at vi ikke skal bruge flere forskellige løsninger for at indhente data til at styre efter. Især er det vigtigt, at vi kan bruge valide og aktuelle produktionsdata til at beregne tilbud, siger han.
Han fortalte i øvrigt, at han i de sidste otte år har transformeret MEO Media fra at være et trykkeri til snarere at være en logistik-virksomhed, der bl.a. opbevarer, pakker og sender kundernes varer direkte til der, hvor de skal bruges. Ind i mellem (ofte) trykker de også for kunderne, men det er ikke afgørende for dem. Det er det at løse kundens udfordringer. Det synet på den service de tilbyder, der har ændret sig. Og Prinect spiller en stor rolle i dette.
Heidelberg demonstrerede desuden en chatbot der, med tale, kunne kommunikere alle informationer fra Prinect-systemet, i hvad der lød som en almindelig konversation. Denne chatbot er i test og forventes klar inden for tre til seks måneder.
Vi ønsker Heidelberg tillykke med jubilæet.




