Addbrand: "Vores ambition er konstant vækst"

Foto: Anja Degerholm
PUBLICERET: 22 January 2025
OPDATERET: 22 January
Det nye skærebord har gjort det muligt at fremstille små serier af emballage og indpakning. Det viser Ulrik Granstrand og Johannes Råsbrant nogle eksempler på.

Addbrand har de seneste år foretaget flere opkøb, både i Sverige og Danmark, og ambitionen er at vokse yderligere. Sign & Print har besøgt virksomhedens hovedkvarter i Bankeryd for at høre mere om igangværende tiltag og fremtidige vækstplaner.

Addbrand blev grundlagt i 1991 og er siden vokset fra 2 til godt 200 millioner i omsætning. Da virksomheden blev startet, bestod næsten 100 procent af forretningen af salg og trykning af konvolutter. Gennem årene er kuvertforbruget faldet med 5-6 procent årligt, hvilket har betydet, at Addbrand har været nødt til at justere og udvide sit forretningsområde så det også gælder papir, kontortryk, emballage og udstillinger. Siden starten er virksomheden vokset både organisk og gennem opkøb. Målet er at være Nordens førende grossist af tryksager og grafisk materiale.

I Bankeryd har Addbrand samlet sin virksomhed i to store bygninger. Det ene rummer kontorer og produktion indenfor messen med tilhørende lagre. Den anden indeholder konvoluttryk, arktryk og efterbehandling samt et lager. Her arbejder i alt 85 medarbejdere. Sign & Print mødes med marketingchef Johannes Råsbrant til en rundvisning i lokalerne, ikke mindst for at se de seneste investeringer.

Nyala 3 flatbed-printeren fra Swissqprint blev installeret for omkring 1,5 år siden.
Tillæg i efterbehandling

Vi starter med udstillings-afdelingen, som er et voksende segment for Addbrand. Der har derfor været investeringer på dette område på det seneste. I løbet af sommeren blev der installeret endnu et skærebord fra Zünd, model G3 3XL-3200. Der havde tidligere været et mindre Zünd-bord i produktion, en G3 2XL-3200, som nu har fået selskab af en tiltrængt “storebror”.

De to skæremaskiner står for al udskæring når virksomhedens flatbed-printer, en Swissqprint Nyala 3, der blev købt hos Nize Equipment for 1,5 år siden har printet pladerne i høj hastighed med CMYK plus hvid samt lys cyan og lys magenta.

– Vi er meget tilfredse med dette produktionsudstyr. Tidligere blev det en flaskehals, hvor pladerne fra printeren hobede sig op foran skærestationen. Så måtte vi tage ekstra vagter ved skærebordet, når der var meget at lave, fortæller Ulrik Granstrand, produktionschef i udstillingsafdelingen.

Den nye Zünd G3 3XL-3200 betyder, at operatøren, i dette tilfælde Mathias Elvingsson, kan plukke det, der er skåret ud, mens det næste job påbegyndes.
Sparer timer hver dag

Investeringen har effektiviseret produktionen på flere måder, både hvad angår selve efterbehandlingen og også materialehåndtering.

– Når vi har meget at skære, skærer vi i dualmode, så kan vi montere eller plukke på den ene side af bordet, mens der skæres på den anden. Det sparer os for meget tid. Før tog det os nok et par timer mere om dagen, siger Ulrik Granstrand.

Nu kan den samme operatør betjene både skæreborde og plukke materiale.

Til at producere udstillingsmaterialer har Addbrand også en sublimationsprinter fra ATP Color, en HP Latex roll-to-roll, en Canon Océ Color Wave til plakatproduktion og en Mutoh eco-solvent rulleprinter, der kører med mindre decals og lignende.

– Vi har en bred vifte af maskiner, så vi kan løse de fleste typer opgaver, siger Ulrik Granstrand.

Det tidligere skærebord bruges også flittigt for at undgå flaskehalse i efterbehandlingen.
At se en fremtid inden for konvolutudskrivning

Vi går videre til virksomhedens anden bygning, hvor der er 18 trykmaskiner til kuverttryk: 10 to-farvemaskiner, seks firefarvemaskiner og to digitale presser, som gør det muligt at trykke variable data. Selvom oplagene i kuverttryk falder hvert år, er det stadig en vigtig del af Addbrands drift, understreger Johannes Råsbrant.

– Faldet i kuverter har ikke været så stort, som vi forudsagde, og det er stadig en vigtig produktion, vi ser en fremtid i.

Alt, hvad der ikke involverer kuverttryk, produceres i arktrykkeriet, der ligger ved siden af. Det kan være alt fra papirvarer og blokke til brochurer og visitkort. Arktrykkeriet har fire offsetpressere, Heidelberg Speedmasters, to af hver med henholdsvis to og fire farver.

– Vi trykker blandt andet blokke med offset. Hvis der skal trykkes på alle siderne i blokken, bliver der hurtigt mange sider, der skal printes og så passer offset godt, siger Johannes.

I det ene hjørne står en gammel Heidelberg Vinge, der stadig snurrer og bruges til ting som paginering af blokke og brochurer.

Der er også en digital afdeling med to HP Indigo-presser, hvor julekort bliver trykt i hobetal.

Lokalerne har også en printer til at trykke kuglepenne, som inden længe flyttes til Svedala for at samle al pennetryk der.

Expo-sektionen har også en sublimeringsprinter, som gør, at Addbrand kan fremstille sine egne beach-flag og lignende.
To opkøb i Danmark i år

I 2024 foretog Addbrand to opkøb i Danmark. Først af kuvertfirmaet ICE Kuvert og siden af storformatleverandøren EWJ.

Familievirksomheden ICE Kuvert har specialiseret sig i kuverter. Opkøbet af ICE betyder ifølge Addbrand, at virksomheden fortsat vil have kuverter som et væsentligt fokusområde, samtidig med at den kan udvikle sig yderligere inden for kuverter og produktion.

I tilfældet med EWJ var opkøbet en måde at udvide og udvide engrosforretningen. EWJ opererer hovedsageligt inden for valsemaskiner og service hertil, samt rullemedier til udstillingsproduktion, og er en kendt aktør i Danmark.

Expo-sektionen er noget, der vokser hos Addbrand og med nye maskiner er de også rustet til fremtidig ekspansion.

Johannes Råsbrant træder til som syerske, når der er behov.
Ønsker at fortsætte med at vokse

Addbrand er allerede stor inden for papir og har samarbejder med flere af de store papirfabrikker som Arctic Paper, Lessebo Paper, UPM og Sylvamo.

– Gennem EWJ modtager vi rullemateriale, både som vi kan bruge i vores egen produktion indenfor expo, men også som grossist. Den del, der vokser mest for os lige nu, er vores engrosforretning og de seneste opkøb i Danmark gør os til en komplet leverandør af både papir og teknisk support, siger Johannes Råsbrant.

I betragtning af de seneste opkøb, hvad er ambitionen fremadrettet?

– Vores ambition er konstant vækst, både gennem organisk vækst og gennem opkøb. Vi leder konstant efter nye produkter og tjenester, der styrker vores tilbud og giver vores kunder mulighed for at akkumulere flere køb hos os.

Kuverttrykkeriet har 10 presser, der trykker med to farver.
Hvilke områder vil I vokse inden for?

– Vi ønsker først og fremmest fortsat at styrke vores position som grossist af kuverter, papir, emballage og andre grafiske materialer. Vi ser et stort potentiale i expo, købet af EWJ i Danmark kombineret med en opgradering af vores maskineri gør os meget stærke. Så må vi absolut ikke glemme vores vigtigste produktgruppe, som stadig er kuverter, hvor vi fortsat skal vinde markedsandele og fastholde det absolut højeste serviceniveau. Når man tænker på kuverter, skal man tænke på os, siger Johannes Råsbrant.

Expo-sektionen er noget, der vokser hos Addbrand og med nye maskiner er de også rustet til fremtidig ekspansion.

Læs videre

IDE Skilte pakkede ARoS ind i 1.700 m2 folie

Det var noget af et projekt, som Lars Beuchert fra IDE Skilte blev præsenteret for, da han blev spurgt, om de ville indgå i et kunstnerisk projekt på kunstmuseet ARoS i Aarhus.
Aros_01

Bech Distribution udvider fundamentet

I 2024 sagde Bech Distribution ja til at have et par multimedie-praktikanter. De skulle hjælpe med at få mere greb om deres egen digitale kommunikation – og det er der kommet meget godt ud af.
bech

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kunderne

Den 28. februar er det slut. Danish Label Coating lukker og slukker efter mere end 30 år i branchen.
DLC_01

SPG investerer i automatisk skæreprogram

Scandinavian Print Group har for nylig investeret i det automatiske skæreprogram CompuCut fra Polar.
PolarCut_01

De seneste nyheder

PE Offset solgt til SPG

PE Offset i Varde bliver pr. 1. marts en del af Scandinavian Print Group (SPG).
peter_nybrog

Custmo bliver distributør for Komori, MBO og H+H i Sverige

Med virkning fra den 15. februar 2025 overtager Custmo ApS distributionen af Komori i Sverige.
Kenneth Custmo

Summa introducerer vinylskærer til DTF-applikationer

Den nye S Class 3-DTF er designet til at forhindre de ridser eller rullemærker, der typisk opstår ved transport af PET-film.
Summa-DTF-cutter

20.000 dupleks B1-ark i timen med inkjet

HP lancerer to nye rullebaserede inkjet-produktionsprintere, som vil øge trykkeriers muligheder for vækst i højvolumenproduktion.
HP-PageWide-T500M-HD_factory_front_3-1-beskuren