
Addbrand har de seneste år foretaget flere opkøb, både i Sverige og Danmark, og ambitionen er at vokse yderligere. Sign & Print har besøgt virksomhedens hovedkvarter i Bankeryd for at høre mere om igangværende tiltag og fremtidige vækstplaner.
Addbrand blev grundlagt i 1991 og er siden vokset fra 2 til godt 200 millioner i omsætning. Da virksomheden blev startet, bestod næsten 100 procent af forretningen af salg og trykning af konvolutter. Gennem årene er kuvertforbruget faldet med 5-6 procent årligt, hvilket har betydet, at Addbrand har været nødt til at justere og udvide sit forretningsområde så det også gælder papir, kontortryk, emballage og udstillinger. Siden starten er virksomheden vokset både organisk og gennem opkøb. Målet er at være Nordens førende grossist af tryksager og grafisk materiale.
I Bankeryd har Addbrand samlet sin virksomhed i to store bygninger. Det ene rummer kontorer og produktion indenfor messen med tilhørende lagre. Den anden indeholder konvoluttryk, arktryk og efterbehandling samt et lager. Her arbejder i alt 85 medarbejdere. Sign & Print mødes med marketingchef Johannes Råsbrant til en rundvisning i lokalerne, ikke mindst for at se de seneste investeringer.

Tillæg i efterbehandling
Vi starter med udstillings-afdelingen, som er et voksende segment for Addbrand. Der har derfor været investeringer på dette område på det seneste. I løbet af sommeren blev der installeret endnu et skærebord fra Zünd, model G3 3XL-3200. Der havde tidligere været et mindre Zünd-bord i produktion, en G3 2XL-3200, som nu har fået selskab af en tiltrængt “storebror”.
De to skæremaskiner står for al udskæring når virksomhedens flatbed-printer, en Swissqprint Nyala 3, der blev købt hos Nize Equipment for 1,5 år siden har printet pladerne i høj hastighed med CMYK plus hvid samt lys cyan og lys magenta.
– Vi er meget tilfredse med dette produktionsudstyr. Tidligere blev det en flaskehals, hvor pladerne fra printeren hobede sig op foran skærestationen. Så måtte vi tage ekstra vagter ved skærebordet, når der var meget at lave, fortæller Ulrik Granstrand, produktionschef i udstillingsafdelingen.

Sparer timer hver dag
Investeringen har effektiviseret produktionen på flere måder, både hvad angår selve efterbehandlingen og også materialehåndtering.
– Når vi har meget at skære, skærer vi i dualmode, så kan vi montere eller plukke på den ene side af bordet, mens der skæres på den anden. Det sparer os for meget tid. Før tog det os nok et par timer mere om dagen, siger Ulrik Granstrand.
Nu kan den samme operatør betjene både skæreborde og plukke materiale.
Til at producere udstillingsmaterialer har Addbrand også en sublimationsprinter fra ATP Color, en HP Latex roll-to-roll, en Canon Océ Color Wave til plakatproduktion og en Mutoh eco-solvent rulleprinter, der kører med mindre decals og lignende.
– Vi har en bred vifte af maskiner, så vi kan løse de fleste typer opgaver, siger Ulrik Granstrand.

At se en fremtid inden for konvolutudskrivning
Vi går videre til virksomhedens anden bygning, hvor der er 18 trykmaskiner til kuverttryk: 10 to-farvemaskiner, seks firefarvemaskiner og to digitale presser, som gør det muligt at trykke variable data. Selvom oplagene i kuverttryk falder hvert år, er det stadig en vigtig del af Addbrands drift, understreger Johannes Råsbrant.
– Faldet i kuverter har ikke været så stort, som vi forudsagde, og det er stadig en vigtig produktion, vi ser en fremtid i.
Alt, hvad der ikke involverer kuverttryk, produceres i arktrykkeriet, der ligger ved siden af. Det kan være alt fra papirvarer og blokke til brochurer og visitkort. Arktrykkeriet har fire offsetpressere, Heidelberg Speedmasters, to af hver med henholdsvis to og fire farver.
– Vi trykker blandt andet blokke med offset. Hvis der skal trykkes på alle siderne i blokken, bliver der hurtigt mange sider, der skal printes og så passer offset godt, siger Johannes.
I det ene hjørne står en gammel Heidelberg Vinge, der stadig snurrer og bruges til ting som paginering af blokke og brochurer.
Der er også en digital afdeling med to HP Indigo-presser, hvor julekort bliver trykt i hobetal.
Lokalerne har også en printer til at trykke kuglepenne, som inden længe flyttes til Svedala for at samle al pennetryk der.

To opkøb i Danmark i år
I 2024 foretog Addbrand to opkøb i Danmark. Først af kuvertfirmaet ICE Kuvert og siden af storformatleverandøren EWJ.
Familievirksomheden ICE Kuvert har specialiseret sig i kuverter. Opkøbet af ICE betyder ifølge Addbrand, at virksomheden fortsat vil have kuverter som et væsentligt fokusområde, samtidig med at den kan udvikle sig yderligere inden for kuverter og produktion.
I tilfældet med EWJ var opkøbet en måde at udvide og udvide engrosforretningen. EWJ opererer hovedsageligt inden for valsemaskiner og service hertil, samt rullemedier til udstillingsproduktion, og er en kendt aktør i Danmark.
Expo-sektionen er noget, der vokser hos Addbrand og med nye maskiner er de også rustet til fremtidig ekspansion.

Ønsker at fortsætte med at vokse
Addbrand er allerede stor inden for papir og har samarbejder med flere af de store papirfabrikker som Arctic Paper, Lessebo Paper, UPM og Sylvamo.
– Gennem EWJ modtager vi rullemateriale, både som vi kan bruge i vores egen produktion indenfor expo, men også som grossist. Den del, der vokser mest for os lige nu, er vores engrosforretning og de seneste opkøb i Danmark gør os til en komplet leverandør af både papir og teknisk support, siger Johannes Råsbrant.
I betragtning af de seneste opkøb, hvad er ambitionen fremadrettet?
– Vores ambition er konstant vækst, både gennem organisk vækst og gennem opkøb. Vi leder konstant efter nye produkter og tjenester, der styrker vores tilbud og giver vores kunder mulighed for at akkumulere flere køb hos os.

Hvilke områder vil I vokse inden for?
– Vi ønsker først og fremmest fortsat at styrke vores position som grossist af kuverter, papir, emballage og andre grafiske materialer. Vi ser et stort potentiale i expo, købet af EWJ i Danmark kombineret med en opgradering af vores maskineri gør os meget stærke. Så må vi absolut ikke glemme vores vigtigste produktgruppe, som stadig er kuverter, hvor vi fortsat skal vinde markedsandele og fastholde det absolut højeste serviceniveau. Når man tænker på kuverter, skal man tænke på os, siger Johannes Råsbrant.
