Er lykkedes med at nå enestående lave CO2-værdier

PUBLICERET: 15 August 2024
OPDATERET: 15 August
For nylig indledte Lessebo Paper et samarbejde med Livonia Print og Bonnier books om at udvikle en ny type papirkvalitet, som har fået navnet “Livonia Zero Offset”. Fra venstre mod højre ses: Jens Olsen, administrerende direktør hos Lessebo Paper, Trond Erik Isaksen, salgschef hos Livonia Print og Markus Guldstrand, produktionschef hos Bonnier Books.

Svenske Lessebo Paper har formået at reducere sine kuldioxidudledninger markant. Et ton papir fra dem udleder 11 kg CO2.

– Det skal sammenlignes med vores konkurrenter i Europa, som udleder omkring seks hundrede og tyve kilo pr. tons, siger Jens Olson, administrerende direktør i Lessebo Paper.

I det lille samfund Lessebo, et par kilometer fra Växjö, finder man den “lille” papirmølle Lessebo Paper, der målt på antallet af producerede tons ewr en ret lille, men aktør både når den kommer til kvalitetspapir og miljøet.

De to søer Läen og Öjen ved Lessebo er på forskellige niveauer, hvilket skaber en naturlig faldhøjde og ideelle forhold for at udnytte vandkraften. Det var årsagen til, at Lessebo Bruk startede op i 1658 med jernfremstilling. I 1693 begyndte også håndværksmæssig produktion af papir. Flåden i Karlskrona manglede et kvalitetspapir til opbevaring af krudt, så allerede der kom kvalitetsbegrebet i spil. I 1719 fik de ret til at kommercialisere papirproduktionen. Det betyder, at man for fem år siden kunne fejre 100-året, og at Lessebo Paper er en af Sveriges absolut ældste virksomheder.

I slutningen af 1800-tallet ophørte jernproduktionen, og fokus blev sat på papirproduktion. I dag producerer de mellem tyve og femogtyve tusinde tons kvalitetspapir årligt og har 94 ansatte.
– Vi er den største arbejdsgiver i området og har et tæt samarbejde med kommunen, siger Jens Olson og tiklføjer, at møllen har været privatejet siden 2013. Den er ejet af Göran Johansson, Vigo Edberg og Tom Olander, tre engagerede ejere, der drives af Smålands iværksætterånd, og som også har andre forretninger. – Vi er en stor koncern, der drives som en familievirksomhed.

Videreudviklede nichen

Jens Olson har været administrerende direktør for Lessebo Paper i tre år, han var tidligere administrerende direktør i Rappgo, som producerer eksklusive trægulve. Missionen var klar, og ikke særlig usædvanlig, at sikre, at virksomheden har vækst og lønsomhed, og sådan har det været.
– Vi har analyseret, hvor væksten kan findes i markedet, hvilken niche vi har, som vores konkurrenter ikke har, og hvordan vi kommer til at udvikle os yderligere for at finde nye kunder, ikke specielt usædvanligt, men det har virket, siger Jens Olson.
Med så lang tradition for papirproduktion er det naturligt, at de også har udviklet en unik viden om emnet. Fabrikken producerer ubestrøget finpapir i gramvægte mellem halvfjerds og tre hundrede og halvtreds gram med forskellige mærker, upræget eller præget, hvidt eller farvet. For dem, der har brug for højere gramvægte, kan de levere laminater.

Der er 48 farver i standardsortimentet. Foto: Lessebo Paper.
Birk er nederst

En medvirkende årsag til papirets høje kvalitet og hvidhed er Lessebos valg af råvare, birk fra lokale leverandører.
– Birkemasse giver fordele, især sammenlignet med papir lavet af hurtigtvoksende eukalyptus. Papiret bliver hvidere og stærkere og mange printere føler, at der er mere “bedøvelse” i papiret. Den papirmasse, vi bruger, er desuden fuldstændig klorfri.
Produktionen foregår i to ældre modeller af papirmaskiner, fra 1960’erne, men naturligvis løbende opdateret til moderne status. Den ene driver hvide kvaliteter, den anden de farvede. En tredje maskine er tilgængelig og klar til brug, hvis det er nødvendigt.

Vigtigt miljøargument

Papirets høje kvalitet er en vigtig del af Lessebo Papers tilbud, det andet, mindst lige så vigtigt, er miljøargumenterne. Møllen drives af en dampkedel, der fyres med flis og spåner, det vil sige restprodukter fra skoven. Den damp, de ikke selv bruger, går til fjernvarmen i Lessebo.
– Det er lykkedes os at opnå enestående lave CO2-tal, siger Jens Olson. Et ton papir, der produceres her, genererer elleve kilo CO2, det skal sammenlignes med konkurrenterne i Europa, som udleder omkring seks hundrede og tyve kilo pr. tons, med andre ord en kæmpe forskel.
– Ingen i verden slår det tal. Leverandørernes processer er også med i de elleve kilo. En fordel er, at vores leverancer er meget lokale.
Lessebo Papers lave miljøpåvirkning har også ført til, at det har modtaget priser og certificeringer, for eksempel er Lessebo den eneste papirfabrik i verden, der har modtaget “Cradle to Cradle Gold”-certificeringen, hvilket viser, at den har sikre, bæredygtige produkter til cirkulær produktion.

Genbrugspapir

En stor aktør i Sverige, som er blevet bevidst om fabrikkens kvaliteter, er Bonnier, som de har arbejdet sammen med i nogle år. Mange af forlagets højkvalitetsbøger er trykt på papir fra Lessebo. I et samarbejde mellem Bonnier, Livonia Print og Lessebo Paper har de i fællesskab udviklet Livonia Zero Offset. Et papir, som Bonnier har brugt i over tre millioner bøger, plus andre forlag har trykt mindst en million.
– Det betyder, at Bonnier har reduceret klimabelastningen af deres bogproduktion med 1.400 tons. Nu har vi netop lanceret en ny kvalitet, Livonia Recyled by Lessebo Paper, hvor vi bruger utrykt genbrugspapir fra trykkerierne til at lave nyt papir. Det fungerer fremragende og bidrager til det cirkulære engagement.
– Genbrugspapiret bliver en anelse mere gult, og vi skal tilføje nogle nye fibre for at give det styrke. Det vil vi gerne udvide, men det er nødvendigt at finde trykkerier, der skaber store nok affaldsmængder til, at det kan fungere.

Lessebo Paper har et samarbejde med GBGT Box. Foto: Lessebo Paper
Luxepack vakte interesse

Jens Olson mener, at man får meget gratis ved at være så tydelig om sin niche, ikke mindst ud fra det miljømæssige aspekt, og det er vigtigt, siger han.
– Miljøproblemerne kommer ikke til at blive mindre, og hvis man skal indberette sin miljøpåvirkning i den nærmeste fremtid, skal man som brand-ejer tage aktive tiltag.
– At have sådan en klar og overbevisende USP er et must for os, fordi vi er en lille praksis. Og det gælder også emballage. Da vi var hos Luxepack i Monaco for et par år siden, var der mange, der blev opmærksomme på, det vi har gang i, og emballageindustrien er vigtig for os i dag. Omkring halvdelen af vores produktion går til emballag, hovedsageligt de farvede kvaliteter.

– Papiret, der går til emballageindustrien, har en mindre blanding af fyrrefibre for at give det den rigtige styrke.
Produktpaletten omfatter otteogfyrre forskellige farver og muligheden for at skabe unikke farver. Lessebo Colors har modtaget priser både nationalt og internationalt, i konkurrence med giganter som Pepsi og Apple. Ifølge Jens Olson er det ret unikt som svensk papirfabrik at kunne producere farvede volumener.

– Vi har fået rigtig god respons fra emballagebranchen. Miljøtal og alle farver taler for os, selvom vi også leverer noget hvidt papir. Vi kører nu en kampagne for præget papir rettet mod emballageindustrien.

Premium emballage

En årsag til væksten i emballage er den stigende nethandel, som også gør sig gældende for premium-mærker. De vil have stilfuld indpakning, der giver en premium-følelse, selvom det handler om online shopping. Tendensen til at erstatte plastik med papir hjælper også.
– Nutidens slutforbrugere er mere oplyste, hvilket gør det nemmere for virksomheder at markedsføre miljøet som en meromkostning, det bliver stadig vigtigere og som kunde skal man have mulighed for at træffe et aktivt valg.

Det er med andre ord primært premium-kunder, der er på Lessebo Papers kundeliste i emballagebranchen. Det handler om papir af høj kvalitet, hvilket gør det en smule dyrere. Kunderne er typisk inden for vin og whisky, kosmetik og parfume.

– Vi har også kunder, der værdsætter nærhed, mindre virksomheder som mikrobryggerier. Der er mange mennesker, der vil have svensk papir. Vi har fundet gode nicher med gode kunder i vækst.

– Emballage bliver stadig vigtigere for os, men samtidig er bogbranchen selvfølgelig vigtig, vi har en god blanding i dag. Vi har fordelen af ikke at være så store og kan derfor være mere agile og fleksible end de store giganter.

Her har vi hidtil talt om svenske kunder, men faktum er, at femogfirs procent af Lessebo Papers produktion eksporteres. Leveringerne går til Asien, USA og Europa, mest til hele verden og det gælder både papir til trykkerier og emballageindustrien.

 

Læs videre

Branchen har ikke helt set alle mulighederne – nu får de chancen

Danske ViewNet fremstiller og drifter LED-skærme og informationssystemer til detailhandelen og digitale way-finding systemer til virksomheder og institutioner.
viewnet_01

Bedre flagkonfektionering og kvalitet

Den bedste kvalitet til en konkurrencedygtig pris. Det er, hvad InterFlag ønsker at opnå for alle skiltemagere og flagsælgere i Europa. På Sign Print & Pack vil de demonstrere det.
interflag_02

3M solfilm-certificering er blevet populær

Sign Service har succes med et alsidigt kursus i solfilm, som både handler om teori og praksis.
Benny-solfilm

Sign Print & Pack-messen melder udsolgt

Projektleder Lars Jensen meddeler tilfreds at alle standpladser er solgt. Dermed er grunden lagt til en branchefest og succes udover det sædvanlige.
messe

De seneste nyheder

Skær 50% af de administrative omkostninger

Ca. 40% af omkostningerne ved dine trykordrer er administrative. MultiPress garanterer, at du kan halvere disse omkostninger og fordoble din indtjening.
Multiline_01

Branchen har ikke helt set alle mulighederne – nu får de chancen

Danske ViewNet fremstiller og drifter LED-skærme og informationssystemer til detailhandelen og digitale way-finding systemer til virksomheder og institutioner.
viewnet_01

Bedre flagkonfektionering og kvalitet

Den bedste kvalitet til en konkurrencedygtig pris. Det er, hvad InterFlag ønsker at opnå for alle skiltemagere og flagsælgere i Europa. På Sign Print & Pack vil de demonstrere det.
interflag_02

3M solfilm-certificering er blevet populær

Sign Service har succes med et alsidigt kursus i solfilm, som både handler om teori og praksis.
Benny-solfilm