De fleste vil undgå plastemballage, men der er fortsat hindringer

PUBLICERET: 16 May 2024
OPDATERET: 16 May
Pressefoto Aquapak.

En ny undersøgelse udført af emballagefirmaet af Aquapak, blandt 100 britiske emballageansvarlige inden for dagligvaresektoren viser, at størstedelen (92 %) planlægger helt at stoppe med at bruge plastik i deres forbrugeremballage.

Rapporten, der netop er blevet lanceret på Rethinking Materials Innovation and Investment Summit i London, viser, at papir og pap er de foretrukne erstatningsmaterialer, efterfulgt af nye polymerer, bioplast og multimaterialer.

På trods af ønsket om at gå væk fra plastik hurtigt, vil der gå tid før det bliver en realitet, viser undersøgelsen. 27 % af de adspurgte forventer, at det vil ske i 2027, 35 % regner med det sker i 2028 og 28 % i 2029. Knap en tredjedel (30 %) beskrev overgangen til nye emballagematerialer i deres virksomhed som for langsom. Flertallet (87%) udtrykte ønske om, at skiftet til alternative materialer skal ske hurtigere.

Tre væsentlige barrierer

I øjeblikket er de største barrierer for at bruge mere alternative emballager de højere omkostninger, ifølge 53 % af respondenterne. Tilgængeligheden af alternative materialer blev nævnt af 50 % og 46% sagde, at sikring af, at funktionaliteten og produktbeskyttelsen er en langsommelig proces.

Efterspørger højere ambitioner og politisk vilje

På spørgsmålet om de vigtigste drivkræfter, der ville hjælpe dagligvaresektoren med at fremskynde udvikling og implementering af nyt materiale, viste undersøgelsen, at 70 % af de adspurgte mente, at mere ambitiøse genbrugsmål var nøglen, 62 % ønskede at se øgede investeringer i nye materialer, og 54 % sagde, at der var behov for større samarbejde for at fremskynde forskning og udvikling. Halvdelen sagde, at en branchedækkende forpligtelse til at bevæge sig væk fra konventionel plastik var nødvendig, mens yderligere 47 % anførte, at strammere miljøregulering gennem beskatning af materialer med dårlig miljøpræstation var vigtig.

Dr. John Williams, Chief Technical Officer hos Aquapak, udtaler:
– Vores undersøgelse viser, at dagligvaresektoren er meget bevidst om behovet for at bevæge sig væk fra konventionel plast til mere miljøvenlige materialer, som giver bedre end-of-life-resultater, hvad enten det er forbedret genanvendelighed eller biologisk nedbrydelighed.

– Der er utvivlsomt en vis forvirring på markedet med antallet af ’nye’ materialer, som alle tilbyder et vist potentiale, men alt for ofte overdriver materialets egenskaber og tilgængelighed, hvilket forårsager forsinkelser i brugen af praktisk tilgængelige løsninger ved at bruge værdifuld tid i emballageudviklingsprocessen. Det er vigtigt, at der sker en acceleration i brugen af materialer, som allerede nu er tilgængelige i stor skala, tilbyder den nødvendige funktionalitet og har en forbedret end-of-life løsning for forbrugeren.

For at downloade rapporten, klik her.

Læs videre

Se ny wrapping folie med dobbeltfunktion på åbent hus

3M lancerer en helt ny folie, der går under navnet Protection Wrap Film (PWF) fordi det både er en PPF og en wrapping folie.
åbent hus

Mondi lukker papirfabrik

Mondi lukker permanent sin bulgarske papirfabrik Stambolijski efter en brand den 24. september.
MondiStambo2

ORAFOL vil producere klimabeskyttelsesfilm

Orafol har købt en andel den belgiske specialfilmproducent Group M.A.M. med det formål at overtage 100 % af virksomheden.
orafol_01

STOK Emballage køber BEWI Food

I løbet af Scanpack meddelte STOK Emballage, at de køber BEWIs handelsemballageaktivitet (BEWI Food) for at danne en førende nordeuropæisk emballageløsningsvirksomhed.
STOK

De seneste nyheder

Se ny wrapping folie med dobbeltfunktion på åbent hus

3M lancerer en helt ny folie, der går under navnet Protection Wrap Film (PWF) fordi det både er en PPF og en wrapping folie.
åbent hus

Mondi lukker papirfabrik

Mondi lukker permanent sin bulgarske papirfabrik Stambolijski efter en brand den 24. september.
MondiStambo2

Flyvende start for Epsons etiketsatsning

Epson har fremstillet etiketprintere i over et årti, men i Norden har deres fokus mere været på storformat og tekstilprint – indtil nu.
Epson-1-1024x683

Ny fabrik skal styrke Plockmatics globale tilstedeværelse

Det nye anlæg vil give øget kapacitet og effektivitet i produktionen, men vil også sætte virksomheden i stand til at vokse.
Plockmatic_03