
Konica Minolta har med sine 2.400 m2 den syvende største stand på Drupa. 150 personer vil stå for at modtage de mange gæster.
Ifølge Olaf Lorenz, som er General Manager for the Global Brand Experience hos Konica Minolta, så møder de kunderne på baggrund af en række iagttagelser, som de vil adressere:
Den første er at det kommercielle trykmarked lider under faldende indtjening og har brug for fortsatte konsolideringer og effektiviseringer. Mange vil søge mod etiket- og emballagemarkedet. Og at emballagen vil blive en stadigt vigtigere del af produktet. Endelig vil automatisering øger mulighederne for personalisering og AI sikre, at vi får udviklet endnu bedre emballageløsninger. Derfor viser de blandt andet:
AccurioJet 60000 – inkjet B2-printer
Et af højdepunkterne er den nye AccurioJet 60000. Den næste generation af B2 High-Speed UV Inkjet Printere. Den forbedrer kvaliteten og funktionaliteten af AccurioJet KM-1 og KM-1e, som har været i markedet siden 2016. AccurioJet 60000 har en produktivitet på op til 6.000 ark/time og en højere grad af automatisering. Ved at bruge HS-UV (High-Definition, Single-pass UV) farve opnås en høj billedkvalitet, der nærmer sig offsettryk, fortæller Olaf Lorenz..
AlphaJET – fuldt integreret emballageløsning
AlphaJET, en fuldt integreret produktionslinje fra print til og med efterbehandling. AlphaJet udfører alle processer, der er nødvendige print af eksklusive emballager, fra inkjet-print til foliering og lak, alt sammen i en arbejdsgang. Det forkorter procestiden markant, reducerer behovet for gulvplads og spild samt giver, ifølge Konica Minolta, et renere arbejdsmiljø. De vil vise en dynamisk udstilling af hele systemet for første gang på denne Drupa.
Andre high-lights
Konica Minolta vil også vise deres AccurioPress c84hc (høj chroma) med en særlig tonerteknologi, der giver mulighed for at nå langt flere farver i Pantones register.
De har også, i mange år, arbejdet med såkaldt eye-tracking i butiksmiljøer for at understøtte varemærkeejernes beslutninger vedrørende udformning af emballage. Det har ledt til en AI-baseret software – Kansei – som kan vurdere, hvordan et menneske vil reagere på en emballage og dermed hjælpe med optimeringen af produktet. Den vil formentlig også blive vist på Drupa, sammen med en række andre veletablerede produkter som AccurioLabel 400, produktionsmaskinen C14000 og en ny inline samlehæfter fra Plockmatic.