
Forbruget af emballage er i vækst. Samtidig arbejdes der både på at reducere emballageforbruget og på at finde alternativer til de eksisterende emballager, så man samlet set kan mindske klimaaftrykket.
Der dukker hele tiden nye bud op, og det kan være svært som forbruger at gennemskue, om den ene løsning er bedre end den anden. Meget afhænger også af, hvad det er for en vinkel der lægges på problemet. Der er dog meget der tyder på, at CO2-regnestykket i hele varens livscyklus bliver normen for, hvordan klimaaftrykket skal vurderes.
Gin i plast eller glas?
Den britiske gin-producent 6 O’Clock Gin har lanceret en ståpose (pouch) for sit London Dry-mærke. Godt for miljøet og økonomien, siger de.
Posen indeholder 700 ml og ideen er, at indholdet hældes over i virksomhedens blå flaske, når man kommer hjem med varen. Virksomheden har beregnet, at ved at bruge poser reduceres CO2-udledningen med 94,4 procent. Det skyldes, at produktionen af poser, der kun vejer 30 gram, genererer 46 gram CO2, sammenlignet med 812 gram for en glaslaske, der vejer 650 g.
Efter brug kan poserne afleveres gratis til destilleriet via det engelske postvæsen, Royal Mail, som derefter sender dem videre til TerraCycle til genbrug. Alternativt kan forbrugerne sende det direkte til TerraCycle eller aflevere det på særlige TerraCycle-genbrugspladser i Storbritannien. Ginen i posen sælges for 33 pund for 700 ml, mens standardflasken koster 36 pund, så der er også penge at spare for den ivrige gindrikker.

Kød uden plastikbakke?
Den svenske supermarkedskæde, ICA, sælger nu hakket kød pakket i flowpack. Det betyder, at den velkendte plastikbakke er væk. Mængden af plastik kan på den måde reduceres med 70 procent i forhold til tidligere, hvilket for ICA svarer til 150 tons mindre plastik om året.
Den nye emballage har mange fordele. Udover at bruge mindre plast, reduceres antallet af transporter, da emballagen bliver mere kompakt og indeholder mindre luft. Emballagen fylder også mindre både i køleskabet og i affaldssorteringen. Kødets kvalitet og luftighed opretholdes på samme måde som i de tidligere plastbakker.
Emballagen skulle sikre lang holdbarhed for hakket kød og være let at tømme, hvilket både bidrager til mindre madspild og reduceret miljø- og klimabelastning.
– At ICA ændrer emballagen for hakket kød er et skridt i retning af at reducere vores kunders klimapåvirkning og nå vores bæredygtighedsmål. Flowpack-emballagen er meget nem at åbne, men er stadig langtidsholdbar, siger Kerstin Lindvall, direktør for bæredygtighed i ICA Gruppen.
Alle pakker med hakket kød, uanset kødtype, i størrelserne 500 gram og 300 gram er fra uge 20 og frem pakket i flowpacks. Til efteråret kommer de større pakker kød også i flowpacks, hvilket vil spare yderligere 150 tons plastik om året.
Nyheden vedrører ICA Sverige. Den norske kødproducent Gilde eksperimenterede i 2020 med at tilbyde hakket kød i flowpakker i udvalgte Coop-butikker. I 2021 udvidede de til også at tilbyde emballagen i Rema 1000-kæden.

Chokolade i papir eller plastik?
I ”gamle dage” var alt slik pakket ind i papir eller folie. Så kom plastik og bredte sig som et alternativ, der var bedre til at passe på indholdet. I dag er plastik helt dominerende, men måske er tendensen ved at vende.
Firmaet, der producerer den populære chokolade Mars Bar, har nu lanceret en papirbaseret emballage, der naturligvis markedsføres som genanvendelig. I øjeblikket sælges chokoladerne i denne emballage kun hos den britiske fødevarekæde Tesco. Denne kæde har et mål om at reducere plastikforbruget med en tredjedel.
Richard Sutherland-Moore, emballageekspert hos Mars Wrigley UK, siger, at firmaet udforsker forskellige emballageidéer til al konfekture. For Mars-chokoladen er udfordringen at give tilstrækkelig beskyttelse samtidig med at man garanterer fødevaresikkerhed, kvalitet og integritet af produktet for at forhindre madspild. Det er ikke afgjort om projektet udbredes til resten af verden.