Udgået modetøj får nyt liv med inkjetprint

PUBLICERET: 13 February 2023
OPDATERET: 13 February
Foto: Christina Møss, Epson.

Hvordan giver vi nyt liv til udgåede kollektioner, så de igen bliver interessante for forbrugeren?

Den udfordring er teknologivirksomheden Epson, modehuset Claire Group og en gruppe designstuderende fra VIA University College gået sammen om at løse.

Resultatet er blevet et unikt projekt på en af Europas største modemesser, Copenhagen International Fashion Fair (CIFF), hvor messegæster i samarbejde med de designstuderende selv kunne være med til at give nyt liv til udgåede tøjkollektioner med hjælp fra den nyeste printerteknologi.

Sammen med designere fra Via University College kunne kunderne sætte det sidste præg på designet. Foto: Christina Møss, Epson.

På messen kunne besøgende vælge et stykke tøj fra en udgået kollektion fra en af Claire Groups brands – Hust and Claire, GRUNT, Claire Woman eller Woodbird – samt et design, som de designstuderende har udviklet specielt til kollektionerne. I samråd med de studerende kunne gæsterne justere og tilpasse designet til det valgte stykke tøj. Designet blev efterfølgende printet direkte på tøjet med en tekstilprinter, og efter få minutter er det nye, unikke design klar til brug.

– Vi printede direkte på stoffet på messen, og det gik lynende hurtigt. Med moderne inkjet-teknologi kan vi altså nemt give nyt liv til udgåede kollektioner og endda inkludere forbrugeren i processen. Projektet her viser, at når vi samarbejder med modeindustrien og designere, kan vi gøre hele processen mere cirkulær og give tøjet længere levetid, siger Account Manager i Epson Danmark, Iftekhar Butt.

For Claire Group har det blandt andet været afgørende, at teknologien både skulle være lettilgængelig og samtidig overholde de strenge miljømæssige krav, som deres tøj lever op til. Det gælder eksempelvis den anerkendte certificering GOTS, som også dækker Epsons tekstilfarve.

– Det har været vigtigt for os, at teknologien skal være nem at bruge, men den må heller ikke gå på kompromis med de kvalitetskrav, vi har til vores tøj, siger Nikolaj Hust, Claire Group.

Det valgte design overføres til tekstilet. Foto: Christina Møss, Epson.

Projektet blev oprindeligt stillet som en opgave til en gruppe designstuderende på VIA University College af Epson og Claire Group, som nu har udviklet sig til projektet på CIFF. På standen vil de designstuderende hjælpe besøgende til, hvordan man bedst tilpasser designet til tøjet.

– Det har været utroligt interessant at give udgåede kollektioner nyt liv, da man bliver udfordret til at tænke i nye baner og løsninger. Som designer slipper man ofte produkterne, når de rammer butikkerne, men på den her måde opstår der en ny designproces, når produkterne udgår igen. Jeg ser et stort potentiale i den måde at arbejde på, og jeg tror, at når kunden har været med inde over processen, skaber det en større affektionsværdi og forlænger produktets levetid,” siger designer Cecilie Bøtker Lindskjold, der netop er dimitteret i Design og Business fra VIA University College.

I første omgang bliver projektet afviklet på CIFF, men hos Claire Group ser man potentiale til mere:

– Det har været enormt spændende for os at være en del af det her samarbejde med Epson og de studerende og se, hvordan vi sammen kan tænke mere innovativt, så vi kan give vores kollektioner nyt liv på en nem og enkel måde, ligesom det giver os mulighed for at arbejde endnu mere cirkulært. At vi co-creater det endelige resultat i samarbejde med forbrugerne er også utroligt interessant for os som modehus. Vi glæder os til at se evalueringen af projektet på CIFF. Det kommer an på effekten, men jeg tror sagtens man kunne videreudvikle idéen, så det også kunne fungere som en løsning på retail-niveau, siger Nikolaj Hust.

Der var stor interesse for at give de udgåede modeller nyt liv. Foto: Christina Møss, Epson.

Læs videre

Prinfo får ny partner

Som et led i eksekveringen af deres strategi udvider Prinfo kæden med en ny partner.
tarm_prinfo

Fujifilm ekspanderer inden for Print-on-Demand

Fujifilm ekspanderer til flere markeder med en voksende produktportefølje inden for print on demand.
Jet Press

UPM planlægger kraftig kapacitetsreduktion

UPM planlægger at neddrosle sin kapacitet på ubestrøget trykpapir for at tilpasse til en langsigtet efterspørgsel.
UPM_Schongau

Fem nye platesettere fra Fujifilm

Fujifilm lancerer en ny serie Luxel termiske platesettere til offsetpladeproduktion.
Fuji_Luxel

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01