Falder papirpriserne i 2023?

PUBLICERET: 9 January 2023
OPDATERET: 9 January
Stora Enso satte en række papirfabrikker til salg og nedlagde fabrikken Kvarnsveden med en af verdens største papirmaskiner. Foto Stora Enso pressefoto.

2022 var præget af megen turbolens på papirmarkedet. Flere fabrikker omlagde deres produktion, lukkede midlertidigt eller permanent og nogle gik konkurs. Andre har lavet et større udsalg i håbet om, at nogle vil investere i en papirfabrik.

– teksten er redigeret efter udgivelsen på grund af mindre misforståelser –

Oven i dette var der en langvarig papirstrejke på hovedparten af UPM’s fabrikker i Finland.
Konsekvenserne var mangel på papir med stærkt stigende priser til følge samt perioder med stor forsyningsusikkerhed.

Salgsdirektør Flemming Friche fra IGEPA. Foto: IGEPA pressefoto.

Nu ser det ud som om, at der igen er lidt ro på papirmarkedet, og der har vist sig købere til flere af de fabrikker, som er sat til salg. Så hvad kan vi forvente af 2023? Jeg har taget en snak med salgsdirektør Flemming Friche fra IGEPA om hans syn på udviklingen.

Det var et turbolent år, men hvor galt gik det med papirsalget sig i 2022?
– Seneste tal for papirmarkedet i Europa viser, at forbruget af bestrøget papir i 2022 vs. 2021 var minus 2-3% og for ubestrøget papir minus 3%. For Danmark var tallene lignende.

Hvad forventer du af 2023?

– Europa forventer recession i sidste halvdel af 2023, og det får en effekt på den grafiske branche herunder også papirproducenterne. Der tages allerede nu proaktive skridt for at tilpasse sig den nye situation med faldende efterspørgsel, pres på priser, høje energiomkostninger og høj inflation. Flere papirproducenter har trukket sig fra nogle markeder og/eller frasolgt fabrikker, flere vil lukke produktion ned enten kortsigtet eller permanent. Det har vi allerede set en del eksempler på i 2022 og det vil fortsætte, hvis ikke de kan balancere indtjeningen. Det er stadig energiomkostningerne, der spiller den største rolle, men også fremtidsudsigterne for indtjening i forskellige segmenter er i fokus.

Der er en slags opbrud i markedet, hvor fabrikker omlægger produktionen, går konkurs, nedlægges eller bliver solgt. Hvordan oplever du det?

– Flere af producenterne lægger produktionen om til mere rentabel produktion. Det kan være fx en papirmaskine lægges om til at producere liner til emballageindustrien eller anden emballageproduktion. Vi har for nyligt set, at Sappi har frasolgt tre papirfabrikker i Europa – deres Kirkniemi i Finland, Maastricht i Holland og Stockstadt i Tyskland. Fabrikkerne er solgt til Aurelius Group, som ikke har andre investeringer i papirindustrien (men fornylig har købt i Agfas offsetdivision, red.). Aurelius er således en ny spiller, som ingen endnu ved, hvordan vil spille deres kort. Det er for Sappi et proaktivt skridt, der vil fokusere på de segmenter, hvor de enten allerede har en markedsdominerende position eller hvor de regner med at kunne få det. Øvrige segmenter vil de hellere lade andre om.

Stora Enso har som bekendt trukket sig fra produktion af papir med deres omlægning på Oulu (samt lukning af Kvarnsveden, red.), men også deres frasalg af to andre papirfabrikker (Maxau og Nymölla.) Den ene af fabrikkerne var storproducent af SC-papir (ruller). Køberen er Schwarz-koncernen, der blandt andet ejer Lidl og som køber for at sikre forsyningerne til deres tilbudsavsier. Maxau producerer 500.000 tons, hvoraf Lidl selv skal bruge omkring 150.000 tons. Der spekuleres naturligvis i, hvad der skal ske med resten og hvordan prisdannelsen bliver. Vi ser nogle nye konstellationer og interesser, som bliver spændende at følge.

Så det er ikke kun afvikling. Der er også tiltro til et fremtidigt attraktivt papirmarked. Det vidner førnævnte nye spillere på markedet om. Sappi har bestemt også stor tillid til markedet, og har derfor igangsat en meget stor modernisering af deres papirmaskine 11 på fabrikken i Gratkorn i Østrig. Projektet har løbet i december og januar og forventes afsluttet i indeværende måned.

UPM Nordland har investeret i ny energiforsyning, og har således både forbedret deres omkostningsside betragteligt og reduceret CO2 udledningen fra fabrikken. Investeringen er på 95 mill. Euro og var klar til brug i Q2 2022. Investeringen dækker fabrikkens eget energibehov og vil også betyde, at UPM Nordland vil blive en spiller på det tyske el-marked med salg af el.

Hvad sker der med priserne i 2023?

– De seneste 12 måneder har budt på stigende papirpriser og stigende logistikomkostninger m.v. Grossisternes lagerkapacitet er p.t. +100%, men den er faldende. Det er eftervirkninger efter mangel på papir i 2022, lange leveringstider og forsyningsusikkerhed. Markedet virker noget mere normalt nu, så vi har ikke samme behov for lagerkapacitet. Mange kunder spørger om priserne ikke snart falder. De ligger stadig er på et højt niveau. Man får indtrykket af, at fabrikkerne tjener styrtende med penge, at pulppriserne er faldende… men desværre er der INTET der tyder på faldende priser. Producenterne er stadig i energiomkostningernes skruestik, de investerer penge i ny teknologi, energiforsyning osv. – alt sammen et forsøg på at forbedre deres position for fremtiden.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Prinfo får ny partner

Som et led i eksekveringen af deres strategi udvider Prinfo kæden med en ny partner.
tarm_prinfo

Fujifilm ekspanderer inden for Print-on-Demand

Fujifilm ekspanderer til flere markeder med en voksende produktportefølje inden for print on demand.
Jet Press

UPM planlægger kraftig kapacitetsreduktion

UPM planlægger at neddrosle sin kapacitet på ubestrøget trykpapir for at tilpasse til en langsigtet efterspørgsel.
UPM_Schongau

De seneste nyheder

Messekig: Avancerede webshops til skilte, tekstiler og detailhandel

Webshops er et af værktøjerne til at udvide sit forretningsområde. Vi har set på løsninger fra AMB Visuals, L-Shop Team og LaserTryk.
amb

Messekig – ECO Award, GOP og Artwork Systems

Messen er i fuld gang og du kan være med til at stemme om, hvilke løsning der skal løbe med prisen årets ECO Interior Award Design.
ecoaward

Sign Print & Pack-messen er åben!

Her kl. 9.00 blev dørene slået op til årets grafiske begivenhed – Sign Print & Pack-messen i Odense Congress Center.
sipp_01

Meget kreative og forskellige løsninger på ECO Award

Unge designere fra landets uddannelsesinstitutioner er blevet inviteret til at deltage i konkurrencen om at dekorere en reception med folie.
ECO Award