Kan vi fange de helt unges interesse for faget?

PUBLICERET: 25 November 2022
OPDATERET: 21 December
Foto: Max Fischer

Dansk Arbejdsgiverforening har under temaet ”Åben Virksomhed” skabt et undervisningsforløb for folkeskoleklasser med titlen ”Grafik, design og trykmetoder”.

Ideen er at vise, hvordan forskellige trykmetoder fungerer, og give eleverne mulighed for selv at udfolde sig kreativt og fremstille egne tryk.

Der er udviklet et undervisningsprogram, der tager eleverne gennem de samme øvelser, hvor de skal først lave et briktryk, lære om lag-på-lag tryk og blanding af farver. Herefter skal eleverne besøge en virksomhed, der på en eller anden måde arbejder med tryk – og kan gøre eleverne klogere på, hvordan forskellige maskiner og trykmetoder som bliver anvendt, når der fx skal trykkes bøger, t-shirts eller plakater.

Slutteligt skal eleverne, med udgangspunkt i virksomhedsbesøget, arbejde med linoleumstryk. Her skal eleverne udtrykke sig grafisk og hente inspiration til deres linoleumstryk fra virksomhedens grafiske udtryk.

For at dette skal lykkes, skal der naturligvis vær en række virksomheder, der stiller sig til rådighed. Det er der heldigvis allerede mange der har gjort. Det gælder fx Laursen Grafisk, Langenberg Grafisk, Deslers Grafiske Hus, NovaFlex, Strandbygaard, Christensen Grafisk, Effection, Scanket med flere.

Målet er at øge interessen for både det kreative og håndværksmæssige. Og på sigt kan det forhåbentlig øge tilgangen til faget.

Du kan læse mere om forløbet her, og evt. tilmelde din egen virksomhed.

De seneste nyheder

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

På FESPA havde Canon fokus på at inspirere kunderne til at skabe vækst gennem workflow og automatisering
canon_01
Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

På KOMM-Dagen er der fokus på inspiration, ideer og at bringe begejstring hos deltagerne.
Palle_Studs
KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

Læs videre

Prinfo får ny partner

Som et led i eksekveringen af deres strategi udvider Prinfo kæden med en ny partner.
tarm_prinfo
Prinfo får ny partner

Fujifilm ekspanderer inden for Print-on-Demand

Fujifilm ekspanderer til flere markeder med en voksende produktportefølje inden for print on demand.
Jet Press
Fujifilm ekspanderer inden for Print-on-Demand

UPM planlægger kraftig kapacitetsreduktion

UPM planlægger at neddrosle sin kapacitet på ubestrøget trykpapir for at tilpasse til en langsigtet efterspørgsel.
UPM_Schongau
UPM planlægger kraftig kapacitetsreduktion

Fem nye platesettere fra Fujifilm

Fujifilm lancerer en ny serie Luxel termiske platesettere til offsetpladeproduktion.
Fuji_Luxel
Fem nye platesettere fra Fujifilm