Kan vi fange de helt unges interesse for faget?

PUBLICERET: 25 November 2022
OPDATERET: 21 December
Foto: Max Fischer

Dansk Arbejdsgiverforening har under temaet ”Åben Virksomhed” skabt et undervisningsforløb for folkeskoleklasser med titlen ”Grafik, design og trykmetoder”.

Ideen er at vise, hvordan forskellige trykmetoder fungerer, og give eleverne mulighed for selv at udfolde sig kreativt og fremstille egne tryk.

Der er udviklet et undervisningsprogram, der tager eleverne gennem de samme øvelser, hvor de skal først lave et briktryk, lære om lag-på-lag tryk og blanding af farver. Herefter skal eleverne besøge en virksomhed, der på en eller anden måde arbejder med tryk – og kan gøre eleverne klogere på, hvordan forskellige maskiner og trykmetoder som bliver anvendt, når der fx skal trykkes bøger, t-shirts eller plakater.

Slutteligt skal eleverne, med udgangspunkt i virksomhedsbesøget, arbejde med linoleumstryk. Her skal eleverne udtrykke sig grafisk og hente inspiration til deres linoleumstryk fra virksomhedens grafiske udtryk.

For at dette skal lykkes, skal der naturligvis vær en række virksomheder, der stiller sig til rådighed. Det er der heldigvis allerede mange der har gjort. Det gælder fx Laursen Grafisk, Langenberg Grafisk, Deslers Grafiske Hus, NovaFlex, Strandbygaard, Christensen Grafisk, Effection, Scanket med flere.

Målet er at øge interessen for både det kreative og håndværksmæssige. Og på sigt kan det forhåbentlig øge tilgangen til faget.

Du kan læse mere om forløbet her, og evt. tilmelde din egen virksomhed.

De seneste nyheder

Stibo Complete fortsætter væksten inden for in-store

Stibo Complete fortsætter væksten med investeringer i yderligere kapacitet på storformat.
ColoradoM_Front_Left_Angle
Stibo Complete fortsætter væksten inden for in-store

Ene om at trykke eurosize-plakater i offset

Billes har Nordens eneste eurosize offset-presse, der bruges til at trykke plakater til offentlig transport i Sverige, Norge og Danmark.
Billes_01
Ene om at trykke eurosize-plakater i offset

Hvid er det nye års farve

En kølig hvid nuance, der vil fungere som en beroligende hvisken i en kaotisk verden. Sådan beskriver Pantone Color Institute "Cloud Dancer", som er årets farve for 2026.
Pantone-2026
Hvid er det nye års farve

Prompt-to-Product – produktudvikling så nemt som en google-søgning

En ny online-platform lukker et hul i udviklingen af specialiserede bevægelsesløsninger – den oversætter behov til virkelige produkter lige så nemt som en google-søgning.
Screenshot
Prompt-to-Product – produktudvikling så nemt som en google-søgning

Læs videre

Prinfo får ny partner

Som et led i eksekveringen af deres strategi udvider Prinfo kæden med en ny partner.
tarm_prinfo
Prinfo får ny partner

Fujifilm ekspanderer inden for Print-on-Demand

Fujifilm ekspanderer til flere markeder med en voksende produktportefølje inden for print on demand.
Jet Press
Fujifilm ekspanderer inden for Print-on-Demand

UPM planlægger kraftig kapacitetsreduktion

UPM planlægger at neddrosle sin kapacitet på ubestrøget trykpapir for at tilpasse til en langsigtet efterspørgsel.
UPM_Schongau
UPM planlægger kraftig kapacitetsreduktion

Fem nye platesettere fra Fujifilm

Fujifilm lancerer en ny serie Luxel termiske platesettere til offsetpladeproduktion.
Fuji_Luxel
Fem nye platesettere fra Fujifilm