Ansporet af et nyt online-tiltag satte jeg Benedikte Werk stævne for at høre, hvad det nu handlede om.
Anledningen var webshoppen Printwerk.dk som har fysisk adresse et andet sted en Werks Grafiske Hus, der som bekendt ligger i Aarhus. Printwerk ligger i Odder lidt syd for Aarhus.
Men hvad er det for en historie, der gemmer sig her?
Ideen om at etablere et kontor i Odder opstod under pandemien, hvor hjemmearbejde var udbredt, og hvor kontakten med kunderne blev mere online. Benedikte og hendes mand bor i Odder og derfor gav det mening at etablere et kontor i kontorfællesskabet Vokseværket.
Ideen byggede også på, at mange kunder ville finde det attraktivt at købe online til discountpris og på tidspunkter, der var uafhængige af Werks åbningstider. Derfor etablerede de Printwerk.dk som en selvstændig webshop. Men her tog de ifølge Benedikte Werk fuldstændig fejl.
– Ideen var, at det skulle være et ”yellow brand” med minimal service og skarpe priser. Men vi må erkende, at de kunder der kommer til os, ofte kommer netop på grund af vores service og faglighed. Så printwerk.dk kommer ikke til at fortsætte som et selvstændigt brand, men bliver inkorporeret i vores eksisterende hjemmeside som en selvbetjeningsside for dem, der trods alt gerne vil gøre tingene selv eller bare beregne priser, siger Benedikte Werk.
Bæredygtig rådgivning
Hun fortæller, at Werks Grafiske Hus er inde i en spændende fase, hvor hun og hendes mand er ved at afprøve, om de kan føre forretningen ind i en ny æra. Hun er datter af den nuværende ejer og daglige leder, Allan Werk. Benedikte er uddannet på instituttet for datalogi og IT-produktudvikling og har efterfølgende taget en HD i bæredygtig forretningsudvikling. Det kommer til at sætte sit præg på udviklingen hos Werks Grafiske Hus.
– Vi kan ikke bare fortsætte som trykkeri. Vores mission er at hjælpe kunderne med deres kommunikationsudfordringer, ikke bare trykke deres tryksager. Derfor kommer vi til at arbejde mere på tværs af medier, og så kommer vi til at specialisere os i bæredygtig kommunikation og forretningsudvikling.
Benedikte fortæller, at de oplever, at kunderne viser stor interesse for bæredygtighed, men at de både stiller krav som ikke nødvendigvis er bæredygtige eller er bange for at medvirke til green-washing. Derfor har de brug for en sparringspartner, der kan hjælpe både med at få det rigtige perspektiv på og kan hjælpe dem med at udtrykke det i både digital og trykt kommunikation.
– Vi er Svanemærket, FSC-certificeret og blev tidligere på året også ClimateCalc-certificeret, så vi har brugt meget krudt på det og er nu godt rustet til at møde kunderne og deres mange forskellige krav. Vi tror på, at især CO2-regnskaber bliver vigtige. Derfor har vi valgt at gå ud af dette spor også. Vi oplever desuden at CSR-rapporter efterspørges og her kan vi også komme med seriøse bidrag, forklarer Benedikte Werk.
Konkret tiltag med stor effekt
Blandt de mange konkrete projekter, som de arbejder med hos Werks Grafiske Hus, er blandt andet genbrug af emballage. I stedet for at købe nye emballager med eget navn på, så genbruger de emballage fra kæder som Matas, H&M osv. Det har ifølge Benedikte fået en særdeles positiv modtagelse hos kunderne, som over en bred kam kan forstå og værdsætter initiativet. Det har betyder, at de har sparet 75-85% på emballage.
Et andet beskedent men effektfuldt tiltag har de effektueret samme med Odder Håndbold, som de laver kampprogrammer for. Her har de opsat genbrugsbeholdere til netop kampprogrammet, hvor de opsamler 80-90% af programmerne efter endt kamp. Et lille tiltag som både styrker Odder Håndbolds grønne profil og relationen mellem Werks og håndboldklubben.
– Det handler om at etablere et fælles værdigrundlag mellem kunden og os, siger Benedikte Werk.
Energikrisen giver nye overvejelser
Benedikte fortæller, at de har ansat både en smed og en elektriker i produktionen. Det har været en rigtig god investering og har ikke mindst under energikrisen betydet, at de har fået et betydeligt mere analytisk forhold til, hvad der kan betale sig. De har installeret el-målere på det meste udstyr og har derigennem fået en tydeligere ide om, hvilket udstyr der skal bruges hvornår. Hun siger:
– På grund af strømforbruget ved offsettryk har vi flyttet break-even punktet mellem digital og offsettryk. Vi har også overvejet at bringe offsetmaskinen i spil færre dage eller at trykke om natten, men det involverer jo også medarbejderne, så det er ikke noget man bare lige gør, men det er klart en parameter vi overvejer at dreje på, hvis krisen bliver værre.
Historien og følelserne
Det var Benediktes farfar og farmor der startede Werks Grafiske Hus eller Werks Offset som det hed dengang. Hun synes ikke selv det lå i kortene, at hun skulle føre virksomheden videre, når hendes far ikke længere vil være med, men det er det, der er på spil i øjeblikket.
Ikke nok med, at de arbejder på en ny retning for virksomheden, så arbejder de også på at flytte fra Aarhus til Odder. Dels bor både Benediktes forældre og hun selv i eller ved Odder, dels vil de kunne bo både billigere og bedre i nyindrettede lokaler. Der findes endnu ingen aktuelle planer, men det er absolut inde i overvejelserne.
– Det er altid noget følelsesladet noget at drive familievirksomhed og ikke mindst foretage ændringer i det, der har eksisteret længe på samme måde. Min far er blevet 63 og vi har aftalt, at inden han fylder 65, så har vi en klar plan for, hvad fremtiden skal bringe for Werks Grafiske Hus. Det er i hvert fald vores mål, slutter Benedikte Werk.