Fra serie 1 til superligaen på rekordtid

PUBLICERET: 17 November 2022
OPDATERET: 21 December
De tre indehavere af Express A/S, Claus Enersen, Bo Andersen og Henrik Krag Boas, foran deres seneste investering, en Canon Varioprint i300.

Express A/S meddelte for nylig, at de havde investeret i en Canon Varioprint i300, men hvad er det der sker på Hørskætten i Taastrup, som kræver denne produktionsmæssige opgradering?

– Vi har, siden 2014, støt og roligt øget vores omsætning inden for Direct Mail, adressering og kuvertering. Det er ikke fordi markedet som sådan er i en voldsom vækst, men der sker nogle interessante ting derude. Den ene er, at mange firmaer med transaktions- og direct mail-behov vælger at nedlægge egenproduktion, da det er for besværligt og dyrt, når man ikke har tilstrækkeligt store mængder. De kommer nu til os. Den anden ting er måske endnu mere spændende. I kraft af at de digitale kommunikationsmuligheder bliver underlagt stadig strammere regler, så er det svært at få adgang til kunderne via e-mail. Det kan være du har en stor kundedatabase, men ingen permission (tilladelse, red.) til at sende dem e-mails. Der er også mange kunder, som slet ikke kan nås via e-mail. Så giver det fysiske brev dig nogle muligheder for at komme i kontakt med disse kunder, forklarer Claus Enersen, som er den ene af de tre ejere af Express A/S. De to andre er Bo Andersen og Henrik Krag Boas.

Hvor Claus Enersen brænder for den personlige og individuelt målrettede kommunikation uanset om den er digital eller trykt, så er Bo Andersen ham der står bag valget af produktionsudstyr og udviklingen i produktionen. Han siger:

– Den nye i300 skal erstatte to tunge tonerbaserede produktionsprintere. Alene på hastigheden har vi samme produktionskapacitet med i300 som de to andre tilsammen. Derudover viser vores erfaring, at vi har markant færre produktionsstop, hvilket også betyder noget i det store billede. Og så længe vi holder os til transaktionsprint og direct mail, så er prisen pr. print også særdeles konkurrencedygtig.

Express vil dog fortsat gerne kunne producere farveprint på bestrøget papir. Det kan de ikke med i300, uden at skulle investere i et ColorGrip-modul. I stedet har de, i forbindelse med overtagelsen af produktionen for et forsikringsselskab, overtaget både en Ricoh 7100 og en medarbejder.

Bo Andersen fortæller, at de løbende udvider medarbejderstaben. I november er der startet tre nye medarbejdere og de har udvidet åbningstiden, så den i stedet for at være fra 7-16 nu er fra 6-21 for dels at følge med efterspørgslen, dels at få en endnu bedre udnyttelse af kapaciteten.

Fra passiv underleverandør til aktiv sparringspartner

Claus Enersen forklarer, at der er to faktorer, der driver væksten hos Express:
Den ene er en effektiv produktion med betydelig konkurrencestyrke inden for leveringskvalitet, -hastighed og pris. Den anden er at rådgive kunderne til størst mulig effekt samt at hjælpe dem med at styre opgaven fra A-Z, dvs. alt fra dataarbejde, tryk, print, kuvertering og portorabatter til indlevering, responshåndtering og evaluering.

– Der er et udtalt behov for at få hjælp til alt det praktiske samt rådgivning om, hvordan man kan få de bedste resultater med sin brevudsendelse, dvs. afkast på din investering! Dét har vi, hos Express, arbejdet benhårdt på at være markedsledende på, siger han. – Kunderne kommer jo til Express, fordi de kan mærke, vi er en aktiv sparringspartner – og ikke bare en ”passiv underleverandør”.

Køber digitalt kommunikationsbureau

For at imødekomme det stigende krav fra kunder om en samlet løsning til både fysisk og digital kommunikation, har Express købt sig til en ejerandel på 80% i det digitale kommunikationsbureau,
Fluid A/S. Sammen vil de levere løsninger, hvor fysisk og digital går ”hånd-i-hånd”, noget de mærker en kraftig efterspørgsel på.

– Mange virksomheder står med praktiske udfordringer, hvis de oplever, at de ikke kan kommunikere med deres kunder i de digitale kanaler”. Det har Express og Fluid løsninger til, ligesom vi kan mærke øget efterspørgsel på total-løsninger, hvor det fysiske brev er tænkt rigtigt ind, i stedet for bare at være et nødvendigt onde, siger Claus Enersen.

Kan hjælpe bureauerne med alt det, de ikke selv kan

Det er ikke blot som printcentral at Express ser sig selv i forhold til bureauerne, men som det rådgivnings- og serviceorgan, der kan løse de opgaver, som bliver for vanskelige for dem selv at håndtere.
– Der findes sjældent off-line specialister i bureauerne, så når der opstår et behov som samtidig indeholder datastyret kommunikation og samling, pakning og forsendelse af personlige breve og pakker, så kan vi udføre det. Vi er et serviceorgan som kan udføre alverdens mærkelige opgaver, siger Bo Andersen, og tilføjer – vi er til for dem, der elsker at blive rådgivet og serviceret.

I den forbindelse fortæller han også, at de håndterer en lang række webshops for foreninger og firmaer, som jævnligt kommunikerer med deres medlemmer/kunder. Det kan være en kundeklub for nybagte mødre eller en hjælpeorganisation. De pakker dagligt tusindvis af breve og pakker med individuelt indhold til distribution i hele Danmark.

– Vi kan hjælpe med indkøb af flag, balloner, magneter og hvad ved jeg, hvis kunden har erfaret, at det bidrager til at øge værdien af deres budskab, tilføjer Bo Andersen.

Fra serie 1 til superligaen

Udviklingen hen mod en stadigt mere adfærdsstyret kommunikation stiller også langt større krav til håndteringen af data. Derfor har de hos Express A/S sikret sig ISAE 3000 type 2 revisionserklæringer vedrørende GDPR og GITC (General IT Control), der dokumenterer, at de overholder alle retningslinjer i forbindelse med både interne og eksterne data. I modsætning til en type 1 erklæring gælder type 2 erklæringen for en periode inden for hvilken der kan afholdes uanmeldte audits.

– Vi er på ret få år rykket fra serie 1 til superligaen, både når det gælder datakompetencer, datasikkerhed og nu også produktionskapacitet, siger Bo Andersen. – Det stiller store krav til os som virksomhed, men vi mener, at det er vigtigt at vi hele tiden bevæger os fremad. Kun på den måde kan vi sikre, at vi også har vores eksistensberettigelse i morgen.

Læs videre

Prinfo får ny partner

Som et led i eksekveringen af deres strategi udvider Prinfo kæden med en ny partner.
tarm_prinfo

Fujifilm ekspanderer inden for Print-on-Demand

Fujifilm ekspanderer til flere markeder med en voksende produktportefølje inden for print on demand.
Jet Press

UPM planlægger kraftig kapacitetsreduktion

UPM planlægger at neddrosle sin kapacitet på ubestrøget trykpapir for at tilpasse til en langsigtet efterspørgsel.
UPM_Schongau

Fem nye platesettere fra Fujifilm

Fujifilm lancerer en ny serie Luxel termiske platesettere til offsetpladeproduktion.
Fuji_Luxel

De seneste nyheder

Meget kreative og forskellige løsninger på ECO Award

Unge designere fra landets uddannelsesinstitutioner er blevet inviteret til at deltage i konkurrencen om at dekorere en reception med folie.
ECO Award

Schur viser ny printerteknologi, der erstatter labels på Sign Print & Pack

Den danske emballagegigant Schur har valgt at vise deres seneste 5-farve mærkningsteknologi på Sign Print & Pack-messen.
GSI Colorize

En verdensnyhed inden for kanalbogstaver vises på Sign Print & Pack

Du kan opleve intet mindre end en verdensnyhed, når du besøger Sign Print & Pack-messen i Odense.
saga_01

Zünd spreder avanceret funktion ud til flere skæresystemer

Zünd lancerer det nye EIS Load Table – et nyt system til registrering af materiale, der skal skæres eller have bukkestreger på bagsiden og derfor har printet nedad.
EIS LOAD TABLE