Oplag på én er hverdag for Grafisk Center

Operatør Dan Ottesen fortæller, at farvekvaliteten er blevet markant mere ensartet, og de får et bedre sort print. I baggrunden med ryggen til ses Rolf Thunbo.

Der tales meget om, at oplagene bliver mindre og der skal minimal håndtering til, for at de kan produceres rentabelt. Denne udfordring har længe været hverdag hos Grafisk Center som er Syddansk Universitets (SDU) eget printcenter.

Og ikke nok med at oplagene er små, ofte bare én eller ganske få, så har kunderne typisk ingen som helst indsigt i grafisk produktion. De leverer materiale, som er skabt i programmer, der har helt andre formål. Det er den største udfordring for Grafisk Center, fortæller daglig leder Rolf Thunbo.

Svaret er mere automatisering

Grafisk Center er et non-profit printcenter og må ikke varetage opgaver for andre end SDU. Det betyder også, at de ikke må tjene penge på det de laver, men at de omvendt skal være selvfinansierende. Det kan være en udfordring, når 60% af opgaverne har en cost-pris på under 200 kroner og står for mindre end 10% af omsætningen. Løsningen på dette er, ifølge Rolf Thunbo, mere automatisering.

De installerede for et par år siden tre Heidelberg Versafire-printere og fik i den forbindelse også installeret Heidelbergs Prinect workflow system. Om det siger Rolf Thunbo:

– Prinect er en stor gevinst i vores automatiseringsprocesser. Det er et omfattende system at sætte sig ind i, men når du først har fået sat det op, så er det faktisk ret nemt at håndtere mange små opgaver, siger Rolf Thunbo.

I dag har de et online-bestillingssystem som på mange måder fungerer udmærket, men som også er udfordret på en række områder. Det gælder f.eks. prisberegning, som er meget omstændeligt. Men når ordren er lagt i systemet, sendes opgaven videre til Prinect hot-folders, der sender opgaven de rigtige steder hen for at foretage udskydning og evt. batch print samt ikke mindst lægge opgaven i den mest hensigtsmæssige produktionskø.

Flere opgaver produceres internt

Rolf Thunbo fortæller, at i takt med, at de har fået installeret deres Versafire-printere og har fået styr på workflowet, har de taget stadigt flere opgaver hjem, som tidligere blev produceret eksternt. Det skyldes til dels de små oplag, men også at print-kvaliteten er betydelig bedre end tidligere. Så de skal ret højt op i oplag, før de vælger at producere eksternt.

– Vi bruger ikke længere nævneværdig tid på papirstop, ligesom farvekvaliteten er blevet markant mere ensartet, og vi får et bedre sort print. Fremstilling af farveprofiler er også meget enklere med denne løsning, hvor vi selv på kort tid kan fremstille en profil til en ny type papir eller opgave. Det kostede tidligere dage og korrespondance frem og tilbage med leverandøren. Det klarer vi helt selv, fortæller operatør Dan Ottosen.

Grafisk Center har i første halvår fået produceret ganske få opgaver eksternt. Så det er langt det meste de selv tager hånd om. Overordnet set falder antallet af kompendier, afleveringer, undervisningsmateriale m.m. på grund af digitaliseringen, men til gengæld favner Grafisk Center langt bredere i dag, hvor de også varetager intern skiltning og events, som der er en betydelig mængde af på SDU. F.eks. nævner Rolf Thunbo, at der ofte er konferencer med flere hundrede deltagere. Det kræver både, skiltning, bannere, flyers, posters og hvad der ellers hører til et event. Så de har nok at se til på Grafisk Center.

De producerer mange forskellige opgaver i Garfisk Center SDU.

Publicerat av: 

Del artiklen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.