Kodak lancerer verdens hurtigste inkjet-printer

Intet på markedet slår Kodaks nye højhastigheds-inkjet, lover virksomheden. Prosper 7000 Turbo når printhastigheder på op til 410 meter i minuttet.

En helt ny roll-to-roll topmodel blev afsløret for kunder og presse i Dayton, Ohio. Det er hertil, Kodak i stigende grad har flyttet udviklingen af deres digitale trykmaskiner de seneste år. Den nye højvolumen maskine bruger Kodak Stream Technology, som udvikles parallelt med deres Ultrastream-teknologi.

Med Stream-teknologien hævder Kodak nu, at de har hævet barren for, hvilke hastigheder der kan nås med en inkjet. Prosper 7000 Turbo printer 410 meter i minuttet, hvilket svarer til 5.523 A4-ark. Med maskinen ønsker Kodak at vise, at de effektivt kan konkurrere med offset om volumenjob.

200 millioner sider om måneden

Prosper 7000 Turbo-pressen har en kapacitet til at producere 200 millioner sider om måneden.

– Hvis man skulle køre syv dage om ugen og 24 timer i døgnet, har man en kapacitet på op til 200 millioner sider om måneden. Vælger man in-line efterbehandling, kan volumen være lavere, men i forhold til hastighed og produktivitet ved vi, at maskinens oppetid er meget høj, siger Randy Vandagriff, senior vice president for Kodaks forretningsområde Digital Print og ansvarlig for R&D udvikling i inkjet.

Maskinens maksimale banebredde er 648 millimeter. Foto: Claes Nordström

Bredt udvalg af medier

Ifølge Kodak er den nye maskine den hurtigste på markedet – 35 procent hurtigere end den konkurrent, de nu slår ned fra førstepladsen. Den maksimale banebredde er 648 millimeter, og den trykte rulle har en variabel skærelængde op til 1.374 millimeter. Det er muligt at skifte mellem forskellige papirkvaliteter, fra 42 til 270 gram per kvadratmeter. Bestrøget og ubestrøget papir, avispapir, specialpapir og genbrugspapir m.m.

Tre kvalitetsindstillinger

For operatøren er der tre forskellige printindstillinger og opløsninger at vælge imellem. Kvalitetsindstillingen, der ifølge Kodak kan sammenlignes med trykkvaliteten i offset, anvendes fx til fremstilling af Direct Mail-forsendelser, kataloger og magasiner. De to andre indstillinger er til tryksager, der kræver henholdsvis mindre og meget mindre farvedækning, såsom transaktionstryk, lærebøger og aviser. Højeste kvalitet har en opløsning på 600 x 900 dpi, mellemste kvalitet er på 600 x 600 dpi og turbotilstanden 600 x 450 dpi.

Prosper 7000 Turbo-pressen er udstyret med Kodaks Stream-teknologi. Teknologien gør det muligt, med luft, at modificere hver enkelt farvedråbe. Nogle afvises og genbruges i systemet, og andre ender på papiret. Kodaks anden teknologi Ultrastream, også et kontinuerligt farveforsyningssystem, er baseret på samme princip med den forskel, at udvælgelsen af dråberne sker ved elektrisk opladning.

Automatisk overvågning og infrarød tørring

CMYK blækket i maskinen er vandbaseret og udviklet i en sammensætning af pigment og nanopartikler. Tørreenheder er monteret mellem hver farvestation. Tørringen foregår med elektromagnetisk stråling, nær infrarød (NIR), som får vandet i farven til at fordampe.

For at sikre, at kvaliteten af printprocessen opretholdes, fra den ene rulle til den anden, er maskinen udstyret med Kodak Intelligent Print System. Det er Kodaks patenterede system til automatisk overvågning og optimering af tryk, selv under lange serier. Dette omfatter blandt andet registrering af for- og bagside af papiret, farvekontrol og kontrol af tusindvis af dyser i hver farvestation.

Kodak CEO Jim Continenza siger, at den høje hastighed, som Prosper 7000 Turbo tilbyder, vil hjælpe printproducenter med at øge effektiviteten og give dem valgfrihed, da lange serier nu kan flyttes fra offset til inkjet. Det hjælper kunderne med at blive mere konkurrencedygtige.

Hvad betyder dette trin for dig med Prosper 7000 Turbo til Kodak som virksomhed?

– Jeg har en stærk tro på, at vi skal være størst og hurtigst. Hvis man kan være det, kan man også alle de andre ting, begynder han og trækker analogien om, at han hellere vil vælge at udvikle en Ferrari end en Toyota Prius:

– Vi fortsætter med at innovere og slå vores konkurrenter. De er større virksomheder end os, men teknisk set slår vi dem. Så det er vigtigt, at vi fortsætter med at udvikle, innovere og virkelig viser, at vi kan tage vores teknologi på markedet.

Eastman Kodaks bestyrelsesformand og administrerende direktør Jim Continenza og Randy Vandagriff, Senior Vice President for Kodaks digitale printforretning foran den nye topmodel Prosper 7000 Turbo. Foto: Claes Nordström

”Vi er 15 år foran os selv”

Med sin forgænger i produktfamilien, Prosper 6000, samt med den nye topmodel, er Kodak ifølge Jim Continenza helt i front. Det er lykkedes dem at nå længere i udviklingen, end de selv først troede var muligt.

– Vi er 15 år foran os selv, og det har vi været længe, siger han og Randy Vandagriff indskyder.

– Rent printmæssigt var Prosper 6000 virkelig en af de første maskiner, der tog kampen op med offsets blanke tryk og høje farvedækning på det kommercielle printmarked.

På spørgsmålet om, hvor meget de forventer at ”æde sig ind på” offsettryk, når den nye maskine nu kommer på markedet, siger administrerende direktør Jim Continenza, at han ikke ser det som, at offset- og digitaltryk afløser hinanden. Han er overbevist om, at mange trykkerier vil fortsætte med at bruge begge teknologier. Den nye inkjet-presse vil derfor være et godt supplement og skabe nye muligheder og en mere fleksibel produktion. Samtidig, siger han, tyder både tendenser og statistik på, at de digitale mængder vil fordobles inden for 5-10 år.

Offsetplader – og inkjet?

Jim Continenza gemmer sig dog ikke bag, at de i praksis konkurrerer med sig selv, fordi Kodak er en stor producent af de kemikaliefrie trykplader Sonora. Samtidig peger han på verdenssituationen lige nu, som fører til usikre leverancer. Aluminiumspriserne er skudt i vejret på materialesiden og derudover skal alt fremstilles, pakkes og fragtes.

– At få det hele til at gå op er svært. Det ved jeg, fordi vi er en af verdens største pladeproducenter, hvis ikke den største lige nu. Og for at mindske den risiko er der brug for andre produkter. Det handler ikke så meget om at fjerne pladerne. Men skulle det eliminere plader, fjerner jeg faktisk mine egne plader. Men jeg beskytter og hjælper mine kunder og det indebærer at levere en maskine der kan erstatte offset.

Tekst og foto: Claes Nordström

Publicerat av: 

Del artiklen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.


Reklame & Folie Danmark: Udstillinger giver en helt speciel kundekontakt

Reklame & Folie Danmark (RFD) har specialiseret sig i salg og rådgivning omkring et bredt udvalg af materialer til skiltebranchen i Danmark. RFD er bl.a. repræsentant af en af verdens største producenter af laminater og materialer, Orafol i Tyskland, og har den vej rundt fingeren på pulsen om hvad vej udviklingen af materialer tager: Det er i den grønne retning.

Publicerat av: 

Vikiallo køber Transferprint

Vikiallo har købt Transferprint og har ansat Kasper Valeur som produktchef. Transferprint har blandt andet agenturet på OKI og Forever som nu overgår til vikiallo. Kasper Valeur fortæller, at han efter seks gode år sammen med sin makker Nicki Schram har valgt at gå sammen med vikiallo. Begge virksomheder ligger i Kolding. For Transferprints kunder […]

Publicerat av: 

Heidelberg fokuserer på software i skyen

Heidelberg er nok mest kendt for sine store offsetmaskiner, men Heidelberg har i flere år været i gang med en strukturel udvikling hvor man dels udvider produktprogrammet med mindre, digitale trykmaskiner i samarbejde med Ricoh men også drejer virksomheden i en fremtidsorienteret retning med fokus på mere digitalisering og software.

Publicerat av: 

Fedrigoni går ind i markedet for bilindpakningsfolier

Papirproducent Fedrigoni har besluttet at gå ind på markedet for PVC-indpakningsfilm til biler og har købt det Istanbul-baserede Unifol. Aftalen understøtter Fedrigonis strategi om fortsat at udvide sit produktsortiment til de tilstødende sektorer, samt udvide sin globale tilstedeværelse og styrke sin markedsposition inden for selvklæbende folier. Unifol blev grundlagt i 1994 af dets hidtidige ejere […]

Publicerat av: 

Danni Leonhardt vil se på automatisering og robotter

Danni Leonhardt fra det succesfulde Novictus har brug for altid at være lidt på forkant med, hvad der kan optimere virksomheden, samt udstyr, der kan gøre dem i stand til at tilbyde deres brugere nye muligheder. Derfor er Danni Leonhardt og hans partner i virksomheden Kevin Agerholm også faste gæster på Sign&Print-messen. Vi har stillet […]

Publicerat av: 

Nye støbte folier i mere end 100 forskellige farver

sign service udvider sortimentet af indfarvede folier med MACal 9800-CAST, en støbt polymerisk folie med permanent klar solvent acryl klæber. Der er 107 blanke og 10 matte farver i serien. De første farver i serien er på lager, fortæller Michael Andersen som er lageransvarlig hos sign service. Flere folier er på vej, men man kan […]

Publicerat av: 

De næste to FESPA-messer er fastlagt

Datoer og lokationer for de næste to års FESPA Global Print Expo og European Sign Expo er blevet fastlagt. To populære værtsbyer venter. FESPA-organisationen har besluttet, hvor de kommende messer i Europa skal arrangeres. I 2023 vil mødestedet være Messe München, 23.-26. maj. Det bliver sjette gang, at FESPA Global Print Expo og European Sign […]

Publicerat av: 

EWJ forstærker sin grønne profil på Sign, Print & Pack

EWJ blev stiftet af Erling Winter Jacobsen tilbage i 1967 og har siden da udviklet sig til at blive en af Danmarks førende udbydere af både udrustning og materialer indenfor storformat trykning. Med mere end 55 års akkumuleret erfaring kan EWJ give en en unik kvalificeret rådgivning omkring valg af både udrustning og produktionsprocesser i forbindelse med opstart og optimering af storformat trykning.

Publicerat av: 

Optimum Group Nordics køber alle aktierne i LABELCO A/S

Optimum Group Nordics fortsætter sin ekspansion på det europæiske marked, hvor efterspørgslen på bæredygtig og kvalitetsbevidst emballage vokser og er større end nogensinde. Med købet af 100% af aktierne af etiketproducenten LABELCO A/S, får de en kompetent aktør med store internationale kunder og med særlig fokus på fødevaresikkerhed. LABELCO er et af de eneste etikettrykkerier […]

Publicerat av: