
Alle robot/cobot leverandører har endelig fundet ud af, at man må have brugervenlige løsninger til også at løse mere komplekse udfordringer. Man kan sige, at robot- cobot-programmering begynder at gå i en mere app-baseret retning, hvor en række standard programmeringer allerede ligger forprogrammeret i softwaren. Yaskawa ‘s Smart Pattern software er eksempel på dette.

Når emner eller kasser f.eks. skal tages fra en rullebane og flyttes til en palle, skal de placeres så pallen udnyttes bedst muligt. Hvis operatøren har svært ved at gennemskue dette, kan man få et palleterings-mønster program til at hjælpe med dette. Selve løftet justerer operatøren selv baseret på en rygmarvsfornemmelse som opnås når man begynder at løfte emnet/kassen.

Når en cobot skal foretage samme øvelse skal den ikke kun kende palleteringsmønstret men også alle informationer om selve emnet: dimensioner, vægt og ikke mindst en eventuel skæv vægtfordeling i forhold til formatet. Hvis man anvender en suge-griber skal vægten også anvendes til at justere suget, ligesom griberen ikke skal gribe centralt hvis vægtfordelingen er skæv. Bevægelseshastigheden skal også justeres i forhold til emnerne så de flyttes så hurtigt som muligt men ikke så hurtigt at en kasse bliver flået i stykker eller slynget ud i rummet.
Med Yaskawa’s nye Smart Pattern program kodes emnets dimensioner hurtigt ind i styrecomputeren (eller hentes fra datasen) og griberposition, sugeeffekt, bevægelsesmønster og hastighed læses ind i styrecomputeren ved at operatøren indledningsvis håndfører cobotten gennem hele opgaven. Aftagningsdata, bevægelsesmønster og pålægningsdata kan lagres i styrecomputeren og hentes frem igen til senere brug. En programmeringsproces som tidligere kunne tage timer klares nu på nogle minutter.

Du kan se en Yaskawa Smart Pattern video her