Rentemestervej i Københavns nordvest-kvarter er blevet stedet for kreative virksomheder. Jeg er selv opvokset i kvarteret og har arbejdet på parallelvejen, men dengang var det ”blot” et lidt kedeligt industrikvarter blandet med ældre boligkarreer og et noget kedeligt omdømme.
Det var et helt andet miljø, der mødte mig, da jeg nu kørte ind på vejen. Det er stadig et lidt råt indtryk, men”råheden” er blevet lidt mere designet, selv om der stadig er stemning af et kvarter for alle samfundets borgere. Men i dag er det ikke så meget industrivirksomheder, der præger erhvervsejendommene. Det er kreative virksomheder. Reklamebureauer, designere og mange andre virksomheder, der arbejder med design og kreativitet.
Jeg skal besøge ASPEKT Visuel Kommunikation A/S. De bor i en bygning, der stadig bærer lidt af det oprindelige præg, men er flot istandsat, og indenfor oplever jeg en lidt rå New Yorker-stemning. Her kan er rum til at arbejde, og her kan tænkes tanker.
ASPEKT Visuel Kommunikation A/S startede for mere end 30 år siden. Det var Helle Conradsen, der stiftede virksomheden. Dengang et traditionelt skiltefirma, som Helle startede som ny-udlært skiltetekniker. Også dengang lå virksomheden i København NV. De er flyttet nogle gange i årenes løb, men inden for en radius af omkring 500 m, så de har i den grad oplevet udviklingen i området. Men Helle forklarer, at hun altid har fundet det tiltrækkende at arbejde i et miljø, hvor mange forskellige eksistenser kan leve sammen.
Det er ikke kun kvarteret, der har undergået en udvikling og forandring, siden Helle startede Reklamefirmaet Helle A/S. Det har virksomheden også. Men den har været støt og rolig, forklarer Helle.
En ting har dog altid være et kendetegn. Det er kvaliteten i arbejdet og kreativiteten i opgaven.
– Udviklingen er kommet via kundernes forespørgsler, og så fordi vi altid har haft forkærlighed for grafisk design. Vi har altid hjulpet kunderne med designet, og vi kommer også gerne med forslag til forbedringer af kundernes egne forslag, fortæller Helle.
Kunderne og opgaverne
I dag løser ASPEKT ofte mange opgaver i én enkelt ordre. Udviklingen i de forespørgsler, de får i virksomheden, er stille og roligt blevet mere omfattende og komplekse.
– Som eksempel på en af de mere omfattende opgaver, vi har løst, kan jeg nævne en sag fra Københavns Kommune. Her skulle vi hjælpe med indretningen af et værested for psykisk syge. Farverne spiller en stor rolle i hele løsningen, og vi blev bedt om også at hjælpe med både indkøb af møbler og indretning af værestedet. Det betød også at vores montører skulle være klar til at arbejde i et specielt miljø, hvor der skulle tages hensyn til beboerne, fortæller Helle.
I kundegruppen findes også en del ejendomsselskaber, som blandt andet får løst mange way-finding opgaver. Og på deres hjemmeside kan man opleve fine eksempler på wayfindingløsninger, de har udviklet.
Museer fylder også i kundegruppen
– Det er en krævende kundegruppe. Museet selv har ideer til, hvordan opgaven skal løses. Kunstneren har også en forestilling om, hvordan det skal se ud. Og så er det vores opgave at finde noget, som matcher, fungerer og imødekommer alle parter, forklarer Helle.
– For mange af kunderne løser vi også deres reklameopgaver. Vi klarer alt det grafiske, og sikrer på den måde, at den visuelle identitetslinje holdes, fortæller Sally Mysander Arnholtz, der står for Salg og Rådgivning samt de administrative opgaver i huset, og hun fortsætter:
– Vores medarbejdere arbejder med store og komplekse opgaver. De er gode til at planlægge og får selv de store opgaver godt gennem produktionen.
Helle supplerer: – Medarbejderne er ikke bare gode til at håndtere store opgaver, vi er som virksomhed også blevet bedre til at få penge for alle dele af opgaverne. Lige nu er vi ved at få digitaliseret processen, så det kommer til at køre mere sikkert og gnidningsløst.
Der er otte medarbejdere i virksomheden plus faste freelance skiltemontører. De kunne godt bruge endnu en dygtig skiltetekniker, og de har netop ansat en elev, der starter til sommer.
– Det er en administrativ udfordring at have elever, hvis der blev blødt lidt op, ville det måske være lettere for flere virksomheder at tage elever, kommenterer Helle.
Fremtiden
Virksomheden har i løbet af sine små 32 år undergået en stille og rolig udvikling.
– Det var i sin tid det kreative, der tændte mig i skilteteknikeruddannelsen, og det har jeg i den grad fået indfriet først i Reklamefirmaet Helle A/S, og nu i ASPEKT Visuel Kommunikation A/S. Og gennem årene kom den visuelle identitet til at fylde mere og mere. Ligesom det ikke kun var min person, der var i centrum, men hele virksomheden. Derfor besluttede vi også tilbage i 2018 at skifte navn fra det personorienterede til det mere løsningsorienterede, og det har også haft en god effekt på tilgangen af kunder, fortæller Helle, der ikke et øjeblik har fortrudt det uddannelsesvalg hun valgte. Hun ville vælge det samme i dag.
Vi vil fortsat gerne udvikle os og lave flere spændende opgaver. Og vi er også åbne, hvis der går kolleger rundt ude i marken, der vil lege med os. Men vi skal aldrig være større end, at vi stadig kan være en virksomhed, hvor både personale og kunder kan være i centrum, lyder slutreplikken fra Helle Conradsen.
Fotos i artiklen er taget og udlånt af ASPEKT