Sign& Print-messen sætter atter liv i kludene

PUBLICERET: 7 April 2022
OPDATERET: 7 April

I denne uge bliver Nordens største grafiske messe afviklet i Stockholm. Og selv om messen ikke har helt samme omfang som tidligere, så var der god aktivitet og nogle tydelige tendenser at iagttage.

Mindre skæreborde til digitale set-up i A4, B3 og B2-formatet ser ud til at være et nøgleområde for flere leverandører. Det er især muligheden for at kunne producere mindre emballager i små oplag, som trækker denne tendens.

Små skæreborde til digitale emballageløsninger

Mikael Eriksson far Quadient viser bl.a. en booklet, der er kommet færdig ud af Touchline TCF 375 med bukkestreger, perforeringer og klar til levering.

Quardient viste to nye skære-false-maskiner af ovennævnte type. Den ene er Duplos DC-648, som er en ny mellem model som lægger sig mellem DC-646 og DC-746, men er hurtigere og har en splinterny software. Den anden er Multigrafs Touchline TCF 375 som udover at have de samme muligheder for at skære, lave bukkestreger, perforeringer og kiss-cut og så kan bukke på to leder. På den måde kan der komme helt færdige produkter ud af den.

Plockmatic har indgået en aftale om distribution af Intecs maskiner med nogenlunde samme funktioner. De blev vist i en række forskellige størrelser og på flere forskellige stande. Blandt andet havde Ricoh en mini-model sat op til at lave helt små æsker i forlængelse af deres printer.
På Plockmatics egen stand viste de topmodellen: Intec ColorCut FB9000PRO. En fuldautomatisk B2-skære-false-maskine som kan skære op til 1.000 micron eller 800 gram papir. Den har input-stacker der kan tage 25 kg. Som med flere andre tilsvarende maskiner er den styret af en QR-kode på printarket, så hvert ark kan være forskelligt uden at man skal foretage indstillinger.

Det kinesiske skærebordsfirma iECHO var også repræsenteret via deres svenske forhandler VBS, som også viste et skærebord i B2-format fra Valiani. I Danmark forhandles iECHO af Custmo.

Blandt de store skæreborde kunne man se Zünd, Kongsberg og Aristo.

Kamppladsen gjort klar til inkjet-fight

Jan-Oluf Jungersten (øverst) fra Visutech tror på et stort marked for den inkjet-baserede arkmaskine Kyocera Task Alfa Pro 15000c. De printede iøvrigt det senste nummer af Sign&Print på messen. Men det bliver ikke uden kamp fra RISO siger Anthony Larner fra RISO (nederst).

Nordens største uafhængige distributør af grafiske maskiner – Visutech – havde Europa-premiere på Kyocera Task Alfa Pro 15000c. En inkjet arkmaskine der, ifølge grundlæggeren af Visutech, Jan-Oluf Jungersten, skal give tonermaskinerne kamp til stregen på opgaver med relativt lavt farveforbrug. Hastigheden er 300 sider i minuttet ved duplexprint. Tørresektionen er meget kort, da den specielle vandbaserede farve ikke kræver meget tørring. Maskinen sælges uden klikafgift. Jan-Oluf Jungersten ser den som det perfekte supplement til deres HP Indigo serie, som yder offset-lignende kvalitet på farvetunge opgaver.

Men det bliver ikke uden kamp. For RISO, der i 17 år netop har leveret inkjet-maskiner til dokumentmarkedet, satser nu hårdt på det grafiske marked også med deres nye Valezus T2100. RISO’s inkjet-løsning kan printe 320 sider i minuttet i duplex og anvender en oliebaseret farve, som slet ikke kræver tørring, ifølge Anthony Larner fra RISO.

For begge maskiner gælder det, at de har et markant lavere energiforbrug end traditionelle tonermaskiner og kan køre på almindelige 220 volt. Til gengæld er farveintensitet og medieudvalg ikke på helt samme niveau, men som sagt til opgaver med lavere farvedækning, kan de være et særdeles relevant alternativ.

Danskere på messen

Henrik Frydendahl fra Scandinavian Print Group slog et slag for deres White Label-løsning. Han fortalte at ca. 150 svenske grafiske virksomheder er tilmeldt løsningen og at de ser muligheden for at komme op på 200-250 virksomheder i Sverige. Herefter forventer han samme udvikling som i Danmark, hvor de enkelte White Label-kunder vil gøre gradvist mere brug af løsningen efterhånden som de bliver mere trygge ved den og at udbuddet af produkter bliver større.
Senest har de tilføjet mindre emballager og de første merchandise-produkter.

Janne Høgshøj var der – som sædvanlig – med sin altid imponerende tryksagsudstilling og store entusiasme. Hun fortæller, i stil med messens øvrige tendenser, at hendes udstilling i stadigt højere grad indeholder emballageeksempler. – Sammen med bogmarkedet er emballagemarkedet nok de steder, hvor der sker flest spændende ting, siger hun.

Bendixen Neon var repræsenteret med deres LED-bogstavsystem abcMIX. De LED-oplyste bogstaver kan sættes sammen til ord eller sætninger. Bogstaverne hæfter selv sammen ved hjælp af magnet eller loftsskinnen, der også leder strømmen videre, så der øjeblikkeligt er lys i alle forbundne bogstaver.

Danish Label Coating viste også deres PolyCoat-løsning til forædling af især etiketter og mærkater. Pia LEnz fortalte, at de også  lancerede samarbejde med to nye partnere: Kromex og CromSign. CromSign fremstiller krom-coatede nikkel logoer og tekster i en utrolig høj opløsning i både guld og sølv-look. De kan laves i 0,06-0,07 mm tykkelse og monteres med en 3M klæber på en transparent tape.

Messen havde på førstedagen 570 besøgende mens der på dag to var 730.

Pia Lenz fra Dansk Label Coating (øverst tv.), Henrik Frydendahl, Scandinavian Print Group og Janni Høgshøj fra Danish Connection viste flaget på messen.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

Addbrand: "Vores ambition er konstant vækst"

Addbrand har de seneste år foretaget flere opkøb, både i Sverige og Danmark, og ambitionen er at vokse yderligere.
addbrand_SV_01

SPG investerer i automatisk skæreprogram

Scandinavian Print Group har for nylig investeret i det automatiske skæreprogram CompuCut fra Polar.
PolarCut_01

Ricoh Pro C9500 åbner for print på endnu tykkere materialer

Ricoh udvider mulighederne for sin Pro C9500 digital printer. Med en ny tilføjelse kan man printe på endnu kraftigere materialer.
Ricoh Pro C9500

Svendborg får nyt skiltefirma – med smart laminatorbord

Foliemesteren slog dørene op i slutningen af 2024. Det er Theis Pil Johansen, der står bag det nye firma.
Foliemestern 3