Skiltestedet laver det samme som de andre – på deres helt egen måde

PUBLICERET: 5 April 2022
OPDATERET: 5 April

Det lyder næsten som en helt almindelig skiltevirksomhed, men det er absolut ikke noget almindeligt over Skiltestedet i Esbjerg. Mike G. Lassen har skabt en meget dynamisk og moderne virksomhed der reagerer lynsnart på ændringer i markedet, og som qua hans store netværk, kan gøre ting andre kun kan drømme om.

Mike er uddannet maskinmester. Han startede hos Søværnet og kom siden til DFDS inden har begyndte at interessere sig for salg. Det bragte ham blandt andet til Kina, hvor han boede i en årrække og skabte sig et netværk, han stadig har stor glæde af.

Handler udstyr og materialer direkte i udlandet

Indehaveren af Skiltestedet, Mike G. Lassen, har et enormt netværk og en særlig evne til at skabe relationer.

– Vi handler både materialer og udstyr selv direkte i Kina. Jeg har to gode kollegaer fra dengang jeg var derude, som hjælper mig med at finde og oprette forbindelse til de rigtige leverandører.

Blandt de seneste køb er et skærebord fra verdens største leverandør af skæreborde iECHO. Om det siger han:

– For det første koster de altså væsentligt mindre end et tilsvarende bord købt her i Danmark. For det andet er kvaliteten helt på højde med, hvis ikke bedre, end de gængse skæreborde. De har online service 24-7, så skulle der være noget der drillede, er de nemme at få fat i. Men det har vi heldigvis sjældent brug for.

Da de havde købt skærebordet, ville Mike godt have det integreret bedre med deres prepress-software og han benyttede sidste års FESPA til at tage sin IECHO-kontakt med over til software-leverandøren for at få dem til at tale sammen – og det lykkedes. Så i dag kan data fra prepress-softwaren læses af iECHO-softwaren.

Mike har i øvrigt efterfølgende hjulpet Custmo med at få det danske agentur på iECHO-skærebordene. Hans enorme netværk fik ham også på sporet af en anden investering, som han gjorde her under corona’en. Det er en Fuji UV-printer som var ”druknet” under de tragiske oversvømmelser i Tyskland sidste år. Den var forholdsvis ny, men firmaet, der havde haft den, opgav helt og solgte alt fra. Den fik han til en god pris og den er siddenhen blevet renoveret efter alle kunstens regler.

Har byggeplaner

Nu går han i byggeplaner. Den nuværende bygning er fyldt helt op med produktionsudstyr, hvilket han af en speciel grund har tænkt sig at gøre mere i. – Vi kan vanskeligt øge vores omsætning på montering af skilte m.m., da det er svært få skilteteknikere. Derfor må vi koncentrere os om fremstilling af skiltematerialer, som folk så selv må montere eller andre må montere.
I den forbindelse har de åbnet en ny hjemmeside med navnet fareskilte.dk, der som onlineshop lægger op til, at man bestiller og får tilsendt materiale.

Derudover har Mike hele tiden et øje på, hvor der kan gøres gode forretninger. Det har blandt andet betydet, at han har købt rettighederne til at fremstille og sælge Sunflex-gardinsystemer i Danmark. De er beregnet til det maritime marked og kræver fremstilling af individuelt tilpassede aluminiumsprofiler, som Mike selv skal finde plads til at producere.

Skiltestedet er også gået ind i digital skiltning og har udviklet deres egen receptionsassistent, som afløser for den personbetjent reception. Til det formål har de ansat deres egen IT-programmør i forventning om, at meget mere skiltning vil flytte over på de digitale platforme.

Det administrative system CAPTOR er tilpasset så det passer til Skiltestedet produktion og giver overblik i hele virksomheden. Under administrationsskærmen ses den egenudviklede “receptionsassistent”, som et eksempel på deres satsning på digital skiltning.

Intern digitalisering

Digitalisering er ikke kun noget de sælger. For et par år siden valgte de at digitalisere alle de administrative processer i firmaet. De valgte produktet CAPTOR og det har de ikke fortrudt. Mike G. Lassen siger:

– Vi valgte et produkt, som egentlig er tilrettet trykkerierne. Men med stor lydhørhed fra udviklernes side har vi fået skabt et produkt, der passer perfekt til en skiltevirksomhed som vores. Når et job oprettes, er det øjeblikkeligt tilgængeligt for alle. Vi kan løbende følge med i udviklingen og hver afdeling kan se, hvad de skal levere hvad og hvornår. Når produktet er afleveret, tages der billeder til databasen og evt. genproduktion. Hvis vores afdeling i Vejle har et projekt kørende kan vi se, hvor langt de er, og kan de ikke selv producere fx et print, kan de printe direkte via systemet hos os, og så få varen bragt op. Det har givet en helt anden ro i hverdagen, fordi der aldrig mere er opgaver, vi taber på gulvet på grund af mistet overblik.

Lærlingeprojektet Vindmøllen

Skiltestedet bestræber sig på, at hele tiden have to lærlinge. Men de har også oplevet at det er blevet sværere at rekruttere lærlinge de senere år. Derfor er gået med i et projekt som Lauridsen fonden har etableret i det sønderjyske som hedder Vindmøllen. Her er fonden og 20 virksomheder gået sammen om at tilbyde praktik forløb for flere end 200 unge i regionen, som ellers er faldet lidt uden for systemerne. Mike fortæller:

– Vi har stillet 20 praktikperioder til rådighed for de her unge mennesker. Tanken er så, at de prøver nogle forskellige brancher af, at de forhåbentlig vænner sig til arbejdslivet og finder noget de godt kunne se sig selv i. Vi har den første praktikant netop nu, og det tyder faktisk på, at der kommer en lærlingeaftale ud af det.

Klima før miljø

– Mange af vores store kunder er i energisektoren (fx Siemens, Total og Vestas). De spørger ikke så meget til materialernes oprindelse og indhold, til gengæld stiller de krav til vores energiregnskab, fordi det er en del af deres samlede grønne regnskab. Derfor arbejder vi hele tiden med at optimere dette. For tre år siden byggede vi nyt lavenergihus til vores virksomhed og nu har jeg netop indkøbt solceller til at plastre hele taget til med. Når det er på plads, bliver vi næsten en 0-energivirksomhed.

Faktisk har Mike G. Lassen licens til at forhandle solceller og han har derfor købt rigeligt, så han også kan sælger til andre interesserede. Det skulle nok være muligt, nu da vi står midt i en energikrise.

Hans oplevelse er, at klima generelt fylder mere end miljø hos de kunder han betjener. Men omvendt er de hele tiden opmærksomme på, hvor der er forbedringspotentiale. For Mike og Skiltestedet handler det i første omgang om at finde måder til at begrænse spildet og indsamle og genanvende affaldet.

En flok dygtige medarbejdere og en velorganiseret og digitalt styret arbejdsplads frigør Mike G. Lassen til mere salgs- og udviklingsorienteret arbejde.

Og fremtiden?

Corona’en blev en bekvem lejlighed til ”at skære fedtet fra” for nu at bruge Mike G. Lassens egne ord. De fik tilpasset arbejdsstyrken, sagde farvel til en række kunder, fik digitaliseret de administrative processer samt lavet et par gode investeringer i agenturer og udstyr. 2021 gik hen og blev det bedste år i deres historie.

Skiltestedet har hovedsæde i Esbjerg. For 10 år siden købte de Europarks skilteafdeling i Vejle, som den dag i dag er fint integreret med afdelingen i Esbjerg, ikke mindst takket være det digitale administrationssystem. Mike ser det derfor heller ikke som det store problem at udvide butikken i fx Aalborg, hvor han synes der mangler en skilteoperatør. Aarhus er dog også en mulighed, siger han.

Der er masser af ting på paletten for Mike og Skiltestedet. Heldigvis kører den daglige drift stort set uden af Mike behøver at være der. Dygtige medarbejdere og et godt set-up gør, at den daglige drift fungerer. Det giver luft til, at Mike både kan opsøge og igangsætte nye projekter og ikke mindst holde lidt ferie engang i mellem. – Jeg har aldrig holdt så meget ferie, som jeg har gjort det sidste år, siger han afslutningsvis.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01