Det er tre år siden, at servicefirmaet Custmo og handelsfirmaet Piculell slog sig sammen i et firma og fik Claus Hansen og Kenneth Nielsen som nye ejere. Virksomheden blev ført videre under navnet Custmo. Fra Piculell overtog de en række nordiske agenturer samt forhandling af Komori udstyr og forbrugsvarerne K-Supply i Danmark. Siden er det gået stille og roligt fremad, hvor det første corona-år 2020 har været deres hidtil bedste.
– Da Claus og jeg i fællesskab overtog den daglige drift skulle vi tage en række beslutninger. En var at flytte københavnerkontoret til Vadum lige nord for Aalborg. En anden var at rydde ud i de mange agenturer som vi havde fået med – og beholde de bedste. Den sidste var at bringe lageret ned til et absolut minimum, siger direktør og medejer Kenneth Nielsen.

De fire musketerer
De er fire medarbejdere i virksomheden i dag. Alle med håndværksmæssig erfaring (tre trykkere og en mekaniker) og alle har de prøvet at være selvstændige, hvilket betyder, at de har stor forståelse for kundernes behov. I det daglige tager Kenneth sig af det administrative, Claus tager sig mest af service, Casper Nielsen tager sig af lager og logistik og Steen B. Sørensen er salgsdirektør. Men fælles for dem alle er, at de kan træde til og hjælpe hinanden på kryds og tværs. De kan alle udføre teknisk problemløsning når som helst og hvor som helst. De har alle et stort kendskab til det udstyr de sælger og servicerer. Én for alle og alle for én, fristes man næsten til at sige.
Stor Komori-kundebase
De har 27 Komori-kunder i Danmark som tilsammen har 34 maskiner med i alt 184 trykværker, så de har en vigtig opgave at udfylde som trykkeriernes servicepartner. Men Kenneth Nielsen understreger, at de leverer forbrugsmaterialer til mange flere virksomheder. Det gælder alt fra gummiduge, fugtevandstilsætning, trykfarver, afvaskere, klude, handsker og hvad man ellers har brug for i et offsettrykkeri.
Der er, siden siden Custmo overtog Komori-agenturet, solgt tre Komori-trykmaskiner med tilsammen 17 trykværker i Danmark. Kenneth Nielsen siger:
– Vi sælger måske én maskine om året, og det er naturligvis dejligt. Men vi glæder os også når andre sælger maskiner, for så er der potentielt en ny kunde til vores forbrugsvarer, som vi har stor succes med.
I 2020 købte Komori producenterne af efterbehandlingsudstyr, MBO og H+H, og året efter overtog Custmo agenturet i Danmark. De har i år oplevet en stigende opmærksomhed omkring netop disse produkter og forventer, at 2022 kan blive et gennembrudsår.
Kenneth fortæller at han har oprettet, og er administrator på, facebook-siden ”Komori Freaks”. Her hjælper ca. 2.300 Komori-bruger fra hele verden hinanden med spørgsmål, råd og vejledning. Det er et meget givende forum, som alle Komori-brugere kan have glæde af. Selvom det kan virke som en ret stor opgave at administrere, så tager Kenneth sig dagligt tid til at overvåge og moderere samtalerne.
Nye produkter i sortimentet
Custmo har som nævnt skåret en række overlappende agenture væk. Men de har også taget nogle nye ind som peger i en ny retning. Det gælder fx produkter fra det svenske Lamina Systems, som er færdiggørelsessystemer til Pop-Ups, Display-systemer og papkasser rettet mod In-store og emballagemarkedet.
De har desuden fået agenturet på alle iECHO´s skæreborde i Danmark og Norge. Lige fra de mindre på 600 x 400mm op til de helt store skære-fræseborde til skilte-, tekstil- og træindustrien. De mindre borde kan udstyres med forskellige værktøjer til gennemskæring, halvskæring og bukkestreger. De større skære/fræseborde kan udstyres med automatisk værktøjsskifte, kamera til genkendelse af job og mange andre optioner.
– Vi har, allerede inden de er kommet hjem, solgt to af de mindre PK0705 Plus skæreborde i format 750 x 530 mm. Prisen er meget attraktiv og vi forventer derfor succes med iECHO produkterne i fremtiden, udtaler Kenneth Nielsen.