”Før havde vi ikke ret mange småopgaver, nu har vi næsten ikke andet”

PUBLICERET: 21 February 2022
OPDATERET: 21 February

Virkeligheden har ændret sig på ganske kort tid for MV Tryk, som ligger i Middelfart. For otte måneder siden printede de ca. 15.000 ark om måneden på deres digital printer. Nu printer de op mod 120.000 ark om måneden digitalt.

– Tidligere havde vi ikke mange opgaver, der skulle faktureres under 3.000 kr. Nu har vi næsten ikke andet, fortæller direktør og trykkeriejer Ole Olsen.

En stor del af historien er, at de, sidste sommer, stoppede produktionen med deres offsetmaskine. Oplagene blev stadigt mindre og selvom klikprisen på digitalprint er forholdsvis høj, så kunne det retfærdiggøres ved, at der ingen opstartsomkostninger er og at opgaverne i mange tilfælde kommer helt færdige ud af digitalprinteren.

Digitalprint reddede et par svære år

Ole Olsen har ejet trykkeriet siden 1997, og det var med en vis portion vemod at han lukkede for offsetproduktionen, men tiden var simpelthen ikke til det, siger han.
– Der skæres konstant i oplagstørrelserne og periodika udkommer med større og større intervaller. Derfor skal vi have stadigt flere små opgaver igennem om dagen, for at få det hele til at hænge sammen. Og her har vores digitalprinter altså reddet os igennem et par meget anstrengte år, siger Ole Olsen.
De offsetopgaver, de trods alt stadig har, produceres i samarbejde med en kollega i Jylland, men Ole Olsen afviser ikke, at hvis mængden skulle stige igen, så kan en genstart af offsetmaskinen godt komme på tale. Den står stadig i trykkeriet og vedligeholdes løbende.

Kunderne vil gerne betale for specielle produkter

Men den digitale produktion har fået større fokus og MV Tryk har blandt andet investeret i en digital diecut- og skæremaskine (Duplo PFi Blade B3), som har åbnet mulighed for at producere en række nye produkter. Det gælder fx små gaveæsker til de berømte romkugler fra Nørre Åby, som kun ligger et meget langt stenkast fra Middelfart.

Udover muligheden for at lave alle mulige avancerede udskæringer og æsker, så er Ole Olsen også fristet af at kunne tilføje forskellige former for forædling. Han har allerede i dag kacherings- og folieringsmuligheder men kan også godt se potentialet i fx digital lakering.

Mange kunder vil gerne tale med “gårdmanden” selv, hvorfor telefonen ringer jævnligt under vores samtale.

– Vi har fået lavet noget til kunder ved forskellige lejligheder, og det skaber en helt anden opmærksomhedseffekt, som flere gerne vil betale ekstra for. Og det er jo det, det handler om at få gjort tryksagen til noget, som kunderne vælger til fordi, det er lækkert og giver dem en værdi i deres markedsføring, forklarer Ole Olsen.

MV Tryk er som sagt et meget lokalt forankret trykkeri som har alt fra private kunder, over butikker og mindre håndværksvirksomheder til de helt store lokale industrikunder. Men uanset kundens størrelse, så er og bliver oplagene små. Heldigvis skal nogle have mange små oplag.

Fremtiden er ”den lokale gårdbutik”

Ole Olsen tror på fremtiden for det lille trykkeri, men realist nok til at se, at nok kun går fordi, han er den han er. Han elsker at arbejde og er efter eget udsagn i trykkeriet 12 timer om dagen, seks dage om ugen. Han kunne dog godt tænke sig at finde en partner, der har samme lidenskab som ham selv og som på sigt kunne føre trykkeriet videre i samme ånd.

– Det, der gør os til noget særligt, er det samme som folk kan lide ved stalddørssalg. Du kan komme ind og se udstyret, snakke med ”gårdmanden” og mærke på produkterne. Du kan fornemme, at her er en, der ved, hvad han snakker om, og som har et lidenskabeligt forhold til det. Det er bare betryggende og det kan kunderne godt li’, siger Ole Olsen

Læs videre

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

De seneste nyheder

Addbrand: "Vores ambition er konstant vækst"

Addbrand har de seneste år foretaget flere opkøb, både i Sverige og Danmark, og ambitionen er at vokse yderligere.
addbrand_SV_01

SPG investerer i automatisk skæreprogram

Scandinavian Print Group har for nylig investeret i det automatiske skæreprogram CompuCut fra Polar.
PolarCut_01

Ricoh Pro C9500 åbner for print på endnu tykkere materialer

Ricoh udvider mulighederne for sin Pro C9500 digital printer. Med en ny tilføjelse kan man printe på endnu kraftigere materialer.
Ricoh Pro C9500

Svendborg får nyt skiltefirma – med smart laminatorbord

Foliemesteren slog dørene op i slutningen af 2024. Det er Theis Pil Johansen, der står bag det nye firma.
Foliemestern 3