I 2019 valgte CreaSign at få gjort rent bord med gamle regnskabsudeståender. Det var et led i en nøje tilrettelagt plan, hvor der skulle ryddes ud i leasing-kontrakter samt afskrives, renoveres og investeres. Så kom Corona’en! Men på trods af denne er det kun gået fremad siden.
Bent Aasberg købte Holse Skilte i 2004 og omdøbte det siden til CreaSign. Han fortæller, at fordi avancen på skilte i dag er så lille som den er, havde de behov for at strømline både økonomi og produktion. Der skal kun produceres præcis det, der er brug for og i den rigtige kvalitet første gang. Ellers hænger det ikke sammen.
De har i den forbindelse gennemgået både kunder og leverandører. De har øget fokus på de gode kunder og har indskrænket deres råvarelager til et absolut minimum. De indkøber fx ikke plader i forskellige mål, men skærer dem selv til på deres storformat skærebord. På den måde har de mindsket lagerbeholdningen betragteligt.
Tjener penge for flere forskellige ydelser
Et andet ben i deres strategi er at tage hånd om hele processen for kunden. Fra design til og med montage. Bent Aasberg betegner det ikke selv som en strategi, men mere en konsekvens af, at de dels har kompetencerne og lysten til at være med hele vejen, dels at de ser muligheden for at kompensere for de små avancer på produktionen af skilte ved at kunne tilbyde andre services.
– Det er også mange gange de små og lidt anderledes opgaver der pludselig leder til nye og større opgaver. Det kan være dekoration af fx en ishockey-hjelm som måske baner vejen for en bandereklamer i en ishockeyhal eller noget andet, siger Bent Aasberg.
En sund udvikling
Corona-året 2020 blev et rigtig godt år for CreaSign. Der skulle skiltes meget og det gav mange ordre. Men hele oprydningen og strømliningen af produktionen har tilsyneladende også været af det gode. Og årsresultatet for 2021 er endnu bedre end 2020 så Bent Aasberg og hans kompagnon Kim Carlsen er fortrøstningsfulde, hvad angår de kommende år.
– Vi oplever en ret høj kundestabilitet. Men det er mit indtryk, at vores konkurrenter har det på samme måde, så der flyttes ikke ret meget rundt på kunderne. Vores kundekreds består af få store og mange små og mellemstore kunder. Så vi er ikke så sårbare. Vi har dog et samarbejde med et par eksterne sælgere som i blandt skaffer os flere ordre og opgaver. Det fungerer ret godt og de står vel for 20-30% af vores omsætning. Resten er mere eller mindre faste kunder, siger Bent Aasberg.
Nyt og renoveret udstyr
Siden ”den store oprydning” har CreaSign fået renoveret deres 2×3 meter Aristo skærebord. De har købt en laminator og har investeret i en Ricoh Latex storformat-printer samt en 2×3 meter UV flatbed-printer, ligeledes fra Ricoh. Den vender vi tilbage til i en senere artikel.
– Vi arbejder hele tiden på at blive dygtigere, så vi kan producere mere med den samme kapacitet. Vi er seks ansatte hvoraf én kører full-time som montør. Vi andre flex’er rundt i produktionen og træder til der, hvor der er brug for det. I sidste uge var jeg ude og grave huller til en pylon, og det er bare med til at gøre hverdagen varieret, fortæller Bent Aasberg.
Et partnerskab baseret på forskellighed
I 2017 kom Kim Carlsen ind i virksomheden som partner. Det var ifølge Bent Aasberg en stor lettelse at have en at dele glæder og bekymringer med. Ikke mindst fordi deres kompetencer er vidt forskellige. Bent er automekaniker men kom tidligt ind i den grafiske verden og arbejdede med digital produktion hos blandt andre Vester Kopi, Schulz Grafisk og Trykbureauet inden han købte Holse Skilte. Kim derimod er uddannet i den finansielle verden og kom fra Nykredit. På et tidspunkt kastede han sig dog over bilindpakning og solfilm, og det ledte ham i 2017 ind i CreaSign.
Opgradering af IT-systemer
Kim Carlsen har også været drivkraften i deres opgradering af deres IT-infrastruktur. Først og fremmest er det hele lagt op i ”skyen” og er overvåget døgnet rundt. Det giver driftssikkerhed og ikke mindst rolige nætter. Selvom der har været en del omkostninger ved omlægningen, vil det i længden være billigere end at drifte et IT-system selv, siger Kim Carlsen.
De har fået markant hurtigere netværk og så har de IT-supporten på den anden side af gaden som gør, at de kan få hurtig hjælp, hvis der er noget der driller. Med i den pakke har de fået et nyt ordre-, opgave- og lagerstyringssystem som kan håndteres fra de tablets de alle bruger i produktionen. Det gør, at der altid er overblik over opgavernes status helt frem til at de er monteret og dokumenteret med billede i systemet. Slutteligt afsendes der automatisk en faktura.
Bæredygtighed i skilteproduktionen
Bent og Kim fortæller samstemmende, at deres fokus nu rettes mod at skabe bæredygtige løsninger for deres skiltekunder.
– Vores kunder underlægges i stigende grad forskellige krav og regler. Dem skal vi hjælpe dem med at imødekomme. Men det er en svær proces, for der er så meget uklarhed om, hvornår noget er mere eller mindre miljørigtigt. Der findes eksempler på produkter som markedsføres som bæredygtige, fordi de indeholder 5% genbrugsmateriale. Det batter jo ikke rigtig noget. Men vi starter med at kigge på vores egen rammer og ser, hvad vi kan gøre for at fremstå som en virksomhed, der aktivt søger de bedste løsninger for medarbejdere, miljø og samfund. Det sker blandt andet ved at kigge på eget energiforbrug, spild og rationel tilrettelægning af produktionen, slutter Bent Aasberg.
Vi følger om kort tid op med en artikel om baggrunden for købet af deres nye Ricoh flatbed Latex-printer.