Midt i oktober løb Heidelbergs stort anlagte ”Innovation Week” af stablen på fabrikken i Wiesloch. Under sloganet ”Always a Step Ahead” blev man mødt at et imponerende set-up, der mindede om et mini-Drupa.
Her har man bl.a. brugt Covid-19-tiden til at integrere det hidtidige Packaging Showroom med det tidligere Commercial Print showroom, således at der nu blot er et stort showroom på fabrikken, der rummer alt hvad Heidelberg sælger. Showet henvendte sig til både kommercielle trykkerier samt emballage- og etiket-producenter.Man så derfor det fulde Heidelberg program i aktion som spænder lige fra CTP-anlæg, arkoffset og digitaltryk til falsemaskiner, stanseautomater og falseæskeklæbere – alt sammen bundet op og integreret i Heidelbergs Prinect workflow software.

Arkoffset
På denne front var der stor interesse omkring den nye Heidelberg CX 104-model som har et arkformat på 72 x 104 cm. Maskinen er for en stor dels vedkommende baseret på den XL 106-teknologi, hvorfra man har hentet både ilægger og udlægger såvel som software-styringen Intellistart og det automatiske pladeskift samt inline farvemåling i form af Inpress Control. Maskinen er udstyret med et nyt lakværk der sætter trykkeren i stand til, manuelt, at udskifte Anilox-valsen på 1,5 min.
Tanken bag CX 104 modellen er den skal være fleksibel og henvende sig til både til emballageproducenter og kommercielle trykkerier.
Stans og klæb
Heidelbergs produkt-strategi omkring stanseautomater og falseæskeklæbere ligger nu helt fast. Siden 2015 er alle stansemaskiner og æskeklæbere blevet udviklet i tæt samarbejde med kinesiske MK Masterwork som producerer maskinerne i henholdsvis Kina og på Heidelbergs tidligere falseæskeklæber-fabrik i Slovakiet. Heidelberg står så for salget over hele verden samt den efterfølgende service. MK Masterwork er nu den største enkeltaktionær i Heidelberger Druckmaschinen AG med en ejerandel på ca. 8,5% Dette forhold fungerer som kundernes garanti for, at man roligt kan investere i udstyret uden at skulle frygte pludselig ikke at kunne få service og reservedele.

Heidelberg Plus – ny digital adgangsportal
Heidelberg har igennem nogle år været meget fokuseret på digitaliseringen af både den grafisk branche og i samfundet generelt. Det manifesterer sig nu i lanceringen at Heidelberg Plus som er Heidelbergs nye indgangsportal hvor de nu samler samtlige af deres digitale apps, ydelser og information. Systemet er cloud-baseret og giver kunderne adgang til al tilgængelig digital information omkring deres Heidelberg-udstyr. Det gælder bl.a. performance data på Heidelberg-udstyr i form af Print Shop Analytics, samt Remote Service Diagnosis, Service eCall, serviceaftaler og historik, samt online bestilling af reservedele og forbrugsvarer og meget andet.
Polar-Mohr skæremaskiner
Alle steder i verden hvor der sælges Heidelberg maskiner sælges der også Polar skæremaskiner. Alle Heidelbergs salgskontorer er agenter for Polar-Mohr og har været det siden 1954. Polar var derfor også repræsenteret med et større antal skæremaskiner samt stansekanoner til etiketter. Polar brugte lejligheden til at introducere deres nye AirGo Jog som er automatisk oprystning af ark. Systemet trækker automatisk et stød af ark op i rystebordet hvor det luftes og rystes op, hvorefter luften igen presses ud, og stødet, automatisk, sendes videre over på skæremaskinen. Alt sammen for at øge effektiviteten og sikre at skære-operatøren ikke selv skal løfte arkene.

Jørgen Mogensen: ”Det er super godt og meget inspirerende”
Blandt de danske deltagere var medejer og produktionschef hos Dystan-Rosenberg, Jørgen Mogensen. Han siger:
– Vi har tidligere meldt ud, at vi var interesseret i en ny trykmaskine. Så kom corona og satte det hele lidt i stå, men nu er vi så småt ved at genoplive interessen. Egentlig havde vi ikke tid til at deltage i Innovation Week, på grund af en overvældende travlhed herhjemme, men jeg er alligevel glad for, at jeg tog afsted.
Det er et ret imponerende set-up de har dernede. Jeg tror der stod 5-6 helarksmaskiner og kørte i forskellige konfigurationer. Det var supergodt og meget inspirerende. Og selv om vi ikke umiddelbart er interesseret i alt, så er det alligevel spændende at komme rundt og se løsninger, man ikke lige havde tænkt over fandtes.
Poul Breindal: ”Investeringslysten er på vej tilbage”
Poul Breindal fra Heidelberg Danmark siger:
– Det er længe siden, vi har været i stand til at få så mange kunder med til et Åbent Hus-arrangement i Tyskland – Det er næsten som i gamle dage. Vi kunne have haft endnu flere med, hvis ikke arrangementet var faldet sammen med FESPA-messen.
Vi tager det som udtryk for at, at investeringslysten i den grafiske branche i Danmark er på vej tilbage. Desuden er der, naturligvis, opstået et mindre ”event-vakuum” i kølvandet på Covid-19 nedlukningen. Det er længe siden, vore kunder har haft lejlighed til komme ud at kigge på nyt udstyr. Dejligt at opleve at rejselysten nu er tilbage.”
Hvis du vil se, hvad du gik glip af på Heidelberg Innovation Week eventet, finder du information her.