FESPA: Greta Thunberg-effekten

PUBLICERET: 13 October 2021
OPDATERET: 13 October

Anden dagen på FESPA tog sig fra starten meget bedre ud. Der var masser af mennesker på vej mod messen, der var kø ved covid-19-kontrollen og noget mere liv i hallerne. Der er kun omkring en tredjedel af de udstillere der plejer at være, men en ret god messestemning.

Folierne og Greta Thunberg-effekten

Jeg stødte på begrebet – Greta Thunberg-effekten – et par gange, og det havde i begge tilfælde to betydninger. Den ene er den velkendte om, at vi skal passe på vores klode og at det også gælder vores branche. Den anden betydning er, at Greta Thunberg kommer fra Sverige og at ønsket om PVC-fri folier på nuværende tidspunkt er et behov drevet primært af de skandinaviske lande. Ikke desto mindre var der adskillige folieleverandører der skiltede med PVC-fri folier på den igangværende FESPA-messe.

De fleste leverandører giver udtryk for, at det ikke i væsentlig grad er drevet af skiltevirksomhederne. Det, der sker nu, er, at de store kunder, som har defineret en CSR-politik, nu kræver af deres leverandører, at de fx skal levere PVC-fri folier. Her nævnes IKEA af flere som eksempel.

I nedenstående kigger vi på nyheder og PVC-fri-løsninger fra nogle af de største udstillere på messen.

Omega Skinz markedsføres meget eksklusivt med en prøveboks og en lille værktøjskasse. Her ses prøveboksen.

GrafiTyp

GrafiTyp udviklede allerede for 15 år siden en PVC-fri folie. Den var baseret på polyolefiner og var altså uden chlorider. Ved afbrænding dannes kun CO2 og vand. Modtagelsen var dengang lunken. Ideen forstod kunderne godt, men ingen ville betale merprisen.
Omkring 90% af GrafiTyps omsætning kommer stadig fra PVC-holdige folier, men de forventer, at fordelingen er 50/50 i 2030.

Peter Van de Vivere fra GrafiTyp fortæller, at de PVC-fri folier grundlæggende kun kan bruges til flade medier, da stivheden ikke egner sig til fx car-wrapping. Der findes løsninger, men ikke nogen der bedre end de nuværende PVC-løsninger.

Derfor pegede han også på deres nye Omega Skinz, som de mest interessante på deres stand. En wrapping-folie med en ekstraordinær glans og en stor kontrast mellem lys og skygge. Det er en metallignende folie der er bygget op i tre lag, som giver udseende af ru overfalde struktur, selvom folien er helt glat.

Hexis

Patrick Martinsson fra Hexis fortalte, at Hexis har både print- og skærefolier som er PVC-fri, og at de også arbejder på, at komme med flere løsninger. Men ellers understreger han, at PVC kun er en del af problemet, og at bæredygtighed også handler om producere med omtanke, reducere CO2 og minimere spild.

Al Hexis’ produktion foregår i Frankrig og det, at de har egne distributører gør, at de kan håndtere næsten hele kredsløbet. Det gør dem, ifølge Patrick Martinsson, til en pålidelig partner, da de altid skal stå på mål for alt.

På messen lancerer de 15 nye farver i deres wrapping-serie. De lancerer også et relativt nyt koncept for deres Body-Fence, hvor man kan bestille et færdigt foliesæt til en bestemt biltype. Tidligere kunne man downloade en skabelon og selv printe og skære folien. Nu kan man få den færdigskåret.

Der var en række andre mindre nyheder, men Patrick Martinsson lagde ikke skjul på, at Hexis vil komme med en række større nyheder i november, hvor den store SEMA-messe finder sted i Las Vegas. Så vi må væbne os med tålmod.

Neschen viste en række nye PVC-fri vægfolier.

Neschen

Hos Neschen har de også haft PVC-fri folier på programmet i et stykke tid. Oplevelsen her er, at pandemien har givet folk en periode til eftertanke og her kom Greta Thunberg-effekten ind igen. Her påpeges det også, at skandinaverne er foregangsmænd på området.

På messen viser Neschen for første gang en vægfolie skabt af polypropylen og fortæller, at de arbejder på at udvikle en folie baseret på sukkerrør.

Ahlstrom-Munksjö

Det oprindeligt svensk-finske og nu franske firma Ahlstrom-Munksjö Brignoud laver PVC-fri vægfolier cellulose og syntetiske fibre. De fås som bestrøgne, ubestrøgne, teksturerede og strukturerede med og uden lim. Alle produkter er desuden FSC-mærkede.

I næste FESPA-rapport vil vi kigge på nyheder fra Durst, Roland DG og Canon.

Ahlstrom-Munksjö producerer non-woven PVC-fri vægfolier baseret på både naturlige og syntetiskee fibre.

Læs videre

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

De seneste nyheder

Heidelberg sætter ild i Hunkeler Innovation Days

For første gang nogensinde viser Heidelberg færdiggørelsesløsningen Fireline sammen med deres nye Jetfire 50 digitalprinter.
Heidelberg-Hunkeler_01

Kolind Bogtrykkeri overtager Hobro Lyntryk

De har haft nok at se til hos Kolind Bogtrykkeri det sidste års tid.
kolind-hobro

Agfa tilføjer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, der blev lanceret sidste år.
Anapurna-Ciervo-H2500_PR

Inkjet-print med fuldautomatiseret efterbehandling

Oplev to nyudviklede efterbehandlingsløsninger til RISO’s inkjet-flagskib Valezus.
ExpeJet