Danske Lokaliteter printer selv deres etiketter

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 29 September 2021
OPDATERET: 29 September

Dan Kjærsgaard står sammen med sin bror, der er kok, bag virksomheden Danske Lokaliteter. Solbær var årsagen til, at virksomheden så dagens lys. De to brødre hørte, at solbæravlerne ikke kunne tjene så meget på deres bær, at det var rentabelt at høste dem. Det kunne ikke passe, mente de to. Bærerne måtte kunne bruges til noget.

Og det kunne de. Solbærsaft, der var kælet lidt ekstra for, var starten. I dag er der mange flere produkter på hylderne. Men det er stadig en virksomhed, der drives i fritiden, selv om produkterne er nået godt rundt i Danmark og også helt til Færøerne. De velsmagende danske lokaliteter sælges gennem en distributør. Alt er fremstillet i det lille produktionskøkken i Vamdrup, og alt er fremstillet helt fra bunden og efter egne opskrifter.

Hovedingredienserne i produkterne kommer fra Danmark, men der kan også være udenlandske imellem, når det ikke er muligt at få dem fra Danmark. For eksempel ingefær og gurkemeje, der normalt dyrkes under varmere himmelstrøg.

Udover at have fokus på at produkterne skal være dyrket på danske lokaliteter, så har virksomheden også fokus på at undgå madspild. Derfor bruger de fx også ”affaldet” fra produktionen af ingefærshots til en ingefærmarmelade – og den smager virkelig godt 😋

Mens Dan Kjærsgaards kokkebror står for produktionen, er det ham, der står for påfyldning, etikettering og markedsføring. 

Printeren er lige så vigtig som kogegryden

I starten fik de printet deres etiketter hos ekstern etiketleverandør. Men det blev for dyrt og for besværligt, og der var altid etiketspild, og lige som de ikke kan lide madspild, så kunne de heller ikke lide etiketspild.

Dan Kjærsgaard, der havde researchet noget om mulighederne for selv at printe etiketter, kendte lidt til Kasper Valeur fra Transferprint. Derfor tog han kontakt til ham for at høre, om han kunne hjælpe dem med en løsning, der var mere rentabel, og samtidig opfyldte de krav, de havde til printkvalitet, mulighed for hvid farve, økonomi og fleksibilitet.

Kravet til hvid farve skyldes, at stregkoder og ”pantmærke” skal være trykt på hvid baggrund, og Danske Lokaliteter printer på en papirkvalitet, der er let nistret beigefarvet.

Printkvaliteten skulle være så fin, at de mange informationer, der skal stå på en fødevareemballage, var læselige.

Fleksibiliteten er nødvendig, når der skal køres med mange mindre oplag, og informationerne kan variere fra batch til batch, hvis produkterne kommer fra forskellige producenter.

Endelig så var kravet til fornuftig økonomi en nødvendighed, når der er tale om en virksomhed, som drives af at producere små oplag.

– Vi ved aldrig hvor mange etiketter, vi skal bruge i forvejen til hvert produkt. Det afhænger af høst, kræfter og energi, fortæller Dan Kjærsgaard.

Kasper Valeur præsenterede dem for OKI label-printere. OKI Pro 1050 med fem farver viste sig at være løsningen.

– For os er printeren lige så vigtig som kogegryden, køleskabet og påfyldemaskinen. Sådan er det lige nu, og det vil det nok fortsætte med at være. Vi stiger i produktion, men det bliver fortsat med små batch produktioner af hvert produkt, men vi får flere og flere produkter. Lige nu har vi 14 forskelige, fortæller Dan Kjærsgaard.

God økonomi i at hjemtage printopgaven

OKI printeren benyttes også til at producere pakkelabels

Tidligere udgjorde etiketprisen omkring 2 kr. per glas. Med OKI-printeren udgør den cirka kr. 1.40, og så har de ingen spildetiketter.

– Printeren er let at arbejde med, jeg indstiller den lynhurtigt, og den fleksibilitet, vi har opnået, er helt fantastisk for en virksomhed som vores. Jeg forventer, at printeren alene i etiketprisen har tjent sig hjem i løbet af et par år, uddyber Dan Kjærsgaard.

Tilbage står, at de skal have fundet nogle små maskiner, der kan hjælpe med fyldning og etiketteringen.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01