Fahlén Skilte: Der skal være højt til loftet

PUBLICERET: 27 September 2021
OPDATERET: 27 September

Hvad gør man, hvis man lige har aftalt, at alle medarbejdere holder fri mellem jul og nytår, og så kommer der en stor ordre lillejuleaften, om at producere og montere skilte til to nye vaccinecentre, der skal åbne den 4. januar?

Hos Fahlén Skilte i Odense skal der være højt til loftet. Det skal forstås på den måde, at der er plads til forskellighed og forståelse for, at vi har forskellige historier, forudsætninger og udfordringer. Så når der opstår et behov for at være mere til stede derhjemme eller hos en gammel mor, så gives der plads til det. Eller hvis der er behov for et fagligt kompetenceløft for at komme videre med fx en uddannelsesplads, så sættes der tid af til dette.

Den gode ånd i virksomheden sikrer også fleksibilitet, når der er brug for det. Her er Michael i dialog med grafiker Simone Svehag.

“Alle har deres at slås med”

Stifteren Michael Fahlén vil gerne være en ”god chef”. Derfor har det betydet meget for ham at have en arbejdsplads, hvor medarbejderne er glade for at være.

– Alle har deres at slås med, men hvis vi er åbne over for hinanden, taler om tingene og altid holder en god tone, så kan vi også finde en løsning, siger Michael Fahlén. Derfor har vi i dag en god kerne af engagerede medarbejdere som udgør et super team.

Resultatet af dette er også, at den indledende udfordring ikke var større end den kunne overkommes. Michael Fahlén kaldte medarbejderne sammen lillejuleaften og sagde, at han godt vidste, at de havde lavet denne aftale om julefri, men at de havde brug for at løse disse opgaver.

– Jeg sagde til dem, at jeg selv kunne være på arbejde alle dagene og at de kunne byde ind med, hvilke dage de kunne. Der var ingen piveri. De var supergode og alle bød sig til, så vi kunne ordne de to vaccinecentre som aftalt, fortæller han.

Startede som broker

Michael Fahlén havde arbejdet 10 år hos et andet skiltefirma, da han i 2009 besluttede at starte for sig selv. Han havde følt stort engagement og loyalitet overfor sin gamle arbejdsplads, men lysten til at ”prøve selv” tog over. Derfor gik han egne veje.

– Jeg startede med en telefon og en computer. Tanken var at ”broke”. Bestille alt materialet hos andre og så selv udføre montagen. Herfra er det gået støt fremad. Allerede i 2010 ansatte jeg min første medarbejder og købte kort efter den første plotter.

Støt vækst og nye faciliteter

Hvert år lige siden har de øget omsætningen og er gradvist blevet flere, så de i dag er syv medarbejdere. Og væksten er kommet alene ved mund-til-mund-metoden, da de aldrig har lavet opsøgende salg. – Vi har stadig rigeligt at gøre med at besvare de opkald og mails vi får, siger Michael Fahlén.

For tre år siden flyttede de ind i nye lokaler på Ove Gjeddes Vej i Odense og fik endnu bedre produktionsfaciliteter. Nu kan han godt tænke sig et fræsebord og overvejer derfor at udvide produktionsfaciliteterne. Det kan lade sig gøre, hvis Michael køber ejendommen, hvilket han nu overvejer.

Både egen og ekstern produktion

Fahlén Skilte producerer mange skilte med folie og pakker mange biler ind. Derudover producerer de facadeskilte, portaler, stadionskilte og lysskilte, m.m. Nogle af disse får de dog produceret eksternt.
Fordi Michael startede som broker ligger ekstern produktion ham ikke fjernt. Det betyder også, at han kan få opgaver produceret i Polen, hvis kunden kan vente og gerne vil have en lidt lavere pris.

Senest har de investeret i en HP inkjet printer, der også kan printe hvid. Den erstatter en solvent-printer. Netop solvent er en af de ting, som flere kunder gerne vil undgå, fortæller Michael Fahlén og tilføjer, at den nye printer er endnu et skridt i den ”grønne retning”. Ellers går deres egen miljømæssige ageren mest på at holde rent i eget hus med affaldssortering og godt indeklima.

Afslutningsvis understreger Michael Fahlén at historien om de to vaccinecentre ikke er en enlig svale: – Hvis kunderne kommer en fredag eftermiddag klokken to, og skal bruge en kampagne til mandag morgen, så kan du være sikker på, at vi finder en løsning. Vi rykker ud på de mest ukristelige tidspunkter, hvis vores kunder har brug for det.

Casper Holst (tv) er i lære hos Fahlén Skilte og er her i gang med skæreplotteren.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Durst udvider P5-familien med P5X – en ægte flatbed med rullefunktionalitet

P5X er designet til applikationer såsom visuel kommunikation, interiør dekoration i stor skala og specialemballage.
Gamper og Durst P5X

Lito-Tryk Randers skruer op for ambitionerne

Etiketvirksomheden Lito-Tryk voksede støt med deres kunders succes, men stod efterhånden i en situation, hvor de fysiske rammer og teknologien ikke kunne følge med.
liti-tryk_01

Bliv klogere på forbrugervaner samt miljø- og klimaoptimeret emballage

For fjerde år i træk sætter Emballagedagen spot på det, der rører sig på Emballageområdet.
emballagedagen

Reducér de manuelle trin i den arkbaserede bogproduktion

I øjeblikket er der mange manuelle trin i arkbaseret bogproduktion. Det vil Müller Martini ændre med den nye Starbook Sheetfolder fra søsterselskabet Hunkeler.
Starbook Folder