EP Grafisk: Det er når krisen kradser, der skal investeres

PUBLICERET: 14 September 2021
OPDATERET: 14 September

I starten af sommeren så Christian Pedersen, direktør hos EP Grafisk i Odense, et digitalt skærebord på Print og Mediers hjemmeside. Han tænkte med det samme, at sådan et kunne de bruge: Til at holde mere omsætning internt samt at udvide produktporteføljen og dermed sprede risikoen lidt ud i deres egen nicheorienterede forretning.

Egentlig hedder firmaet E. P. Banko Odense A/S, og har EP Grafisk som binavn. Det indehaves af brødrene Christian Pedersen og Morten Rasmussen. De fremstiller både bingo- og bankoplader* og har gjort det siden 1981, hvor deres far startede firmaet. Han var et helhjertet foreningsmenneske, der drog land- og rige rundt, for at afholde banko i de lokale foreninger. Det ledte til agenturer og gradvist også produktudvikling og egen produktion. Efterhånden udviklede det sig til en totalløsning for bankobegivenheder.

Rygelov truer niche

Det første alvorlige knæk som firmaet led var i 2006, hvor Rygeloven blev indført og forbød rygning i indendørs lokaliteter, hvortil offentligheden har adgang. Det var et alvorligt slag for bankokulturen og betød, at E. P. Banko var nødt til at finde nye nicher til at supplere indtjeningen.

Det var her, tanken om EP Grafisk opstod. De ansatte en dygtig grafiker med 30 års erfaring og havde en medarbejder, som gerne ville lære faget. Sammen så de muligheder i andre dele af foreningslivet, bl.a. sportsbegivenheder og udviklede løsninger til disse. Udover elementer som bannere og bandereklamer, roll-ups, kampprogrammer med mere, udviklede de også skrabelodder og kalendere, som kunne bruges af foreninger såvel som offentlige og private virksomheder. Et produkt som de, med deres store mangeårige spilkompetencer, har alle forudsætninger for at kunne håndtere.

Nye produkter, nye kunder

Ideen med totalløsninger fandt de også anvendelig hos andre kunder. Fx hos Albani Bryggerierne, hvor de har udviklet en pakkeløsning til de værtshuse, der er ”Albani-værtshuse”. Den kunne indeholde skrabelodder, ølbrikker, reservationsbordkort, 10-turskort og andre gimmicks, som kan fremme salget. Med det fulgte så også andre produkter som mindre skilte, gulvfolier, facadeskilte, drinks- og menukort m.m.

Investering skaber nye muligheder

Meget af ovennævnte er blevet produceret hos underleverandører. Men da Christian så det omtalte digitale skærebord, kunne han pludselig også se, at mange opgaver kunne tages hjem og endnu bedre, at ny produkter kunne udvikles til de samme segmenter. Christian Pedersen fortæller:

– Jeg så skærebordet i april eller starten af maj. Kort efter talte jeg med Benny Duus fra Canon, som fortalte, at de var ved at bringe en digital skæreløsning ind i deres sortiment via et samarbejde med Printech (som forhandler Vivid skæreborde i Danmark, red.). Herfra gik det stærkt. I juni kunne vi sætte en vivid VeloBlade Volta op i vores til formålet nyindrettede lokaler.

Et åbent hus-arrangement hos EP Grafisk havde tiltrukket flere interesserede, der kunne komme og få testet konkrete skæreopgaver. Benny Duus fra Canon (i midten) forklarer om fordelene ved automatisk at kunne skære større oplag uden stanseform og uden manuel indblanding.

 

På trods af sommerferien og en begrænset uddannelse via Teams, har de allerede kørt en betydelig mængde kundeopgaver. Indtil videre til alles tilfredshed. I sidste uge inviterede Canon så en række potentielle kunder til demo hos EP Grafik, hvor de kunne komme med egne opgaver.
Det skete i forbindelse med, at EP Grafisk endelig fik en grundig on-site uddannelse i maskineriet af de engelske leverandører.

– Corona-krisen var endnu engang hård ved foreningslivet og betød, at bankospillene i klubhusene lukkede fuldstændig ned. Vi var simpelthen nødt til at gøre noget, og valgte at investere i denne løsning. Det er når krisen kradser, der skal investeres, ikke sandt? Nu har vi en vifte af nye produkter og muligheder, som vi skal ud at præsentere for vores kunder, siger Christian Pedersen.

Automatisk feeder gør en stor forskel

VeloBlade fås til forskellige formater i helt op til 60 x 90 cm. Tykkelsen på materialet kan være helt op til 5 mm i Plus-modellen. Den automatiske feeder kan rumme et stød på op til 15 cm. Det er alligevel en del ark, som gør den til en effektiv skæremaskine til mindre oplag.

Hos EP Grafisk kan de kørte de på Åben-Hus Dagen en test på et kraftigt dobbelt-kacheret stykke papir for at lave gaveæsker med hank. Papiret var i formatet 330.2 x 762 mm som fik bukkestreger og blev skåret i én arbejdsgang med de tilgængelige værktøjer i maskinen. Processen tog omkring 30 sekunder. Med to små æsker på arket kunne de producere fire æsker i minuttet eller 240 på en time – uden at nogen skulle stå og passe maskinen.

Afslutningsvis fortæller Christian Pedersen, at de også har investeret i en lamineringsmaskine fra Matrix. Det sætter prikken over i på en lang række af de produkter, de har tænkt sig at producere på deres nye VeloBlade.

De to brødre, Morten Rasmussen (tv) og Christian Pedersen, er parate til at markedsføre de nye muligheder overfor deres kunder. Til formålet har de fremstillet den blå gaveæske på skærebordet. Æskerne skæres og falses i en arbejdsgang og der kan fremstilles mellem 120 og 240 i timen (afhængigt af størrelse) ved fuldautomatisk produktion.

 

 

 

 

 

 

 

 

*) Grundlæggende spilles bingo med tallene fra 1-75. Pladen består af 25 tal i en fem gange fem matrix. Banko spilles med tallene 1-90 og pladen består af tre rækker med ni kolonner, hvori der er placeret fem tal i hver række. Ifølge Christian Pedersen er bingo er et internationalt fænomen, mens banko – og gamle Ole – er et udpræget dansk fænomen.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01