Grakom sætter fokus på emballage

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 13 September 2021
OPDATERET: 13 September

Den 6.oktober kl. 12.00 i Middelfart har Grakom inviteret til en dag i emballagens tegn. Emballagen har været under pres i snart lang tid. Emballage kan dog ikke undværes, og fokus på miljø og klima i forbindelse med emballage er stort. Men er de bæredygtige alternativer virkelig så bæredygtige? Det er blandt andet et af de emner, der vil blive debatteret på Emballagedagen.

Vi har spurgt Michael Brochmann fra Grakom om baggrunden for invitationen til dagen, hvor emballage er i fokus med hensyn til blandt andet materialevalg, design, bæredygtighed og green washing.

– Emballageforbrug og materialevalg er noget der fylder på den grønne dagsorden og kan få både politikere, forbrugere og  ngo’er op på barrikaderne. EmballageForum har derfor i år valgt at lade den årlige Emballagedag have temaet innovation og grønne løsninger. Konferencen kommer hele vejen rundt om emnet så både detailhandlen, producenterne, designerne og forbrugerne får givet indspark til, hvordan emballage og øget miljøbevidsthed hænger sammen, fortæller Michael Brochmann, og han fortsætter:

– Men det er også vigtigt for EmballageForum, at vi ser på, hvordan emballagedesign og budskaber kan medvirke til at præge forbrugeropfattelse og adfærd. Herunder hvor går grænserne for green washing. Det giver Forbrugerombudsmanden sit bud på, og en adfærdsforsker giver eksempler på, hvordan forbrugerne kan blive forledt til at tro at emballagen er mere bæredygtig end den er ved det visuelle layout.

Emballagedagen arrangeres af Grakoms brancheforening EmballageForum. For dem har det været vigtigt at konferencen kan være med til at nuancere hele miljødebatten på emballageområdet og få taget temperaturen på, hvor vi står i dag, men ikke mindst at kigge fremad og få en vurdering af, hvad design og materialevalg kan gøre for at emballagen fremadrettet bliver endnu mere tilpasset den grønne omstilling.

Du kan læse programmet for Emballagedagen under “Events“, her kan du også tilmelde dig dagen med det højaktuelle emne om emballage.

De seneste nyheder

J&CO investerer massivt i fremtiden

Med en investering på mere end én million i nye printere satser J&CO på at effektivisere produktionen for at kunne følge med de mange store opgaver, de har fået.
J&CO_01
J&CO investerer massivt i fremtiden

Xerox køber Lexmark

Købet beskrives i en pressemeddelelse som en vigtig milepæl i Xerox' strategiske transformation til at blive en førende leverandør af innovative løsninger til den moderne hybride arbejdsplads.
Xerox-Gil-Hatch-Center-for-Customer-Innovation
Xerox køber Lexmark

Carina Christensen forlader GRAKOM

GRAKOM fortæller i en pressemeddelelse, at adm. direktør Carina Christensen forlader GRAKOM efter bare to år på posten.
carina_grakom
Carina Christensen forlader GRAKOM

– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Det er ejer og daglig leder Tommy Jørgensen som står for udtalelsen om, at de skal kunne alt.
gt_01
– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Læs videre

Grøn cloud-løsning skal øge både bæredygtighed og sikkerhed

Den berettigede fokus på de store knaster i de grafiske virksomheders bæredygtighed: råvarer, transport, spild og maskinparkens energiforbrug gør at man måske overser nogle mindre, men dog betydende, lavt hængende frugter.
TeamPhoto
Grøn cloud-løsning skal øge både bæredygtighed og sikkerhed

Vink byder på "en tur i det grønne"

Vink leverer et bredt udbud af plastmaterialer. Til grafisk industri fokuserer man især på plader og fleksible materialer samt forskellige former for skilte med indbygget LED lys.
Houlberg Zepernick og salgschef Jacob Busk Jensen foran Vink Plasts logo.
Vink byder på “en tur i det grønne”

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po
Print og Medier går sammen med Sign&Print

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient
Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen