Merco Print: Promotion vokser og vi vokser med

PUBLICERET: 1 September 2021
OPDATERET: 1 September

Vi kunne fornylig fortælle, at ejerne af Merco Print havde valgt at splitte virksomheden op. Salgskontoret i Fredericia blev en del af Dantryk-gruppen, mens den sjællandske del kører videre som Merco Print under Ole Haupts ejerskab og ledelse. Men hvad er planen?

Ole Haupt fortæller, at han og ejerne af Dantryk, Peter Andersen og Dorte Eriksen, i et stykke tid havde arbejdet på at finde den rigtige model for, hvordan Merco Print skulle udvikle sig. I den proces blev det mere og mere tydeligt, at de ville i hver sin retning. Derfor gav det god mening at foretage den deling, som nu foreligger.

En logisk opsplitning

– Peter er, udover at være en dygtig forretningsmand og super kollega, et rigtigt produktionsmenneske. Han er skarp på udstyr, workflow, processer og effektivitet. Mine kompetencer og interesser ligger et helt andet sted. Jeg har en fuldstændig kommerciel synsvinkel og vil følge kunderne og deres behov og udvikling. Derfor har Merco Print også flyttet sig fra kun at være en traditionel grafisk virksomhed til at være service provider med særlige kompetencer inden for promotion, lager og logistik. Vi har i dag mere end 40% af omsætning fra promotion-aktivitet.

Ole Haupt og Dantryk A/S købte Merco print sammen i 2006. Før det var Ole direktør hos blandt andre Arjo Wiggens og Antalis, og havde i 15 år haft Dantryk som en af sine største papirkunder. Så det er 30 års tæt samarbejde der nu tager en ny drejning. Ole Haupt betegner opsplitningen som en lykkelig skilsmisse. Nu kan de hver især bevæge sig i den retning de helst vil. Og de kan fortsat samarbejde på de områder, hvor det giver mening. Han siger også, at Dantryk fortsat vil være en af Merco Prints største leverandører.

De fleste kompetencer på profilering, service og logistik

Merco Print har ingen egen produktion, når man lige ser bort fra tekstiltryk som støt og roligt er vokset de seneste 10 år. I deres lager- og logistikcenter, som ligger i Næstved, har de produceret arbejds- og kampagnetøj med tryk og rundede sidste år 1 million tryk siden starten i 2011. Alene i de sidste 10 måneder har de produceret langt over 100.000 tekstiltryk. Ole Haupt siger, at man kan betragte som Merco Print som en mægler. Det ser man også en kraftig vækst for inden for forsikringsverdenen.

De fleste produktioner køber de ellers hos eksterne partnere, hvoraf 27 er store og loyale partnere, som de har haft gennem mange år. I stedet har Merco Print udviklet og styrket deres kompetencer på styringen og logistikken i forbindelse med promotion-aktivitet, som stadigt flere virksomheder og offentlige institutioner gør brug af. Det gælder alt fra blokke, kuglepenne og muleposer over arbejdstøj, paraplyer og balloner til interne webshops med arbejdsrelaterede artikler eller julegaveshops.

Valgfri julegave-shops var utrolig populært i 2020 og Ole Haupt forventer, at det gentager sig i 2021. Merco Print står godt rustet med web-løsninger, lager, logistik og ikke mindst et stort udvalg af kendte mærkevarer.

Valgfri personale julegaver bliver et hit igen i år

– De valgfri julegave webshops var et stort hit sidste år under coronaen, hvor alle julefrokoster blev aflyst. Det var fuldstændig enormt hvad der blev postet i gaver til medarbejderne. Det har aldrig været større, fortæller Ole Haupt.

Og han tror, at 2021 bliver mindst lige så stort. Ganske vist tyder alt på, at vi atter kan mødes over julemaden. Men dels er der stadig et vist efterslæb på personaleplejen, dels bliver det mere og mere tydeligt, at alle kommer til at gøre noget ekstra for at holde på deres medarbejdere. Det er svært at få kvalificeret arbejdskraft i de fleste brancher, og det vil fortsætte lang tid endnu.

Som nævnt oplever Ole Haupt en kontinuerlig stigning i behovet for firmaprofilering. Det gælder både i mængden, men så sandelig også i kvaliteten. Det viser sig ved, at mange firmaer, hvad enten det gælder tøj eller gaver, vælger at profilere sig sammen med andre varemærke. Fx ved at deres firmagaver kommer fra Georg Jensen, Royal Copenhagen eller Stelton og arbejdstøjet kommer fra mærkevarer i stedet for at være det billigste, der kan fremskaffes. Her står Merco Print stærkt, da de kan tilbyde mange af de velkendte brands i deres portefølje.

De seneste nyheder

Custmo får ny nordisk salgschef

Mikael Wennerberg forlader Konica Minolta. I januar bliver han ny nordisk salgschef hos Custmo, som er Komoris agent i Danmark og Sverige.
MikaelW
Custmo får ny nordisk salgschef

Xeikon udvider Titon-teknologien til etiketter

Xeikon har udviklet sin tørtonerteknologi kaldet Titon til brug i trykning på papirbaseret, fleksibel emballage. På Labelexpo viste de, hvordan toneren kan bruges i normal etiketproduktion.
Xeikon_kurz_metallic
Xeikon udvider Titon-teknologien til etiketter

fiberbaserede skruelåg konkurrerer omkostningsmæssigt med plastik

Blue Ocean Closures (BOC) seneste generation af fiberbaserede skruelukninger kan nu produceres til samme eller lavere materialeomkostninger end fossil plast.
BOC1
fiberbaserede skruelåg konkurrerer omkostningsmæssigt med plastik

Simon Manley vinder World Wrap Masters Sweden

Simon Manley Jokumsen vinder World Wrap Masters Sverige. Udover at vise sine evner inden for bilindpakning, fik han også vist, hvordan man pakker en lille træelg fra Ikea ind.
WWMS_01
Simon Manley vinder World Wrap Masters Sweden

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01
Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024
Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta
Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01
Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly