Grakom er på tur rundt i landet for at sætte fokus på deres Tryk med Ansvar-kampagne i branchen. Tirsdag den 24. august besøgte de Horsens, hvor mødet blev holdt hos Stibo Complete, og Søren Henriksen, CEO, indledte mødet med et par korte informationer om Stibo. Blandt andet fortalte Søren Henriksen, at de hos Stibo arbejder sindsygt meget med miljø og klima, og han værdsatte den store indsats, som Grakom har gjort og gør for at oplyse markedet om den grafiske branches grønne klima-profil.
Print og Medier har tidligere skrevet om Grakoms Tryk med Ansvar-kampagne. Du kan læse artiklen her.
Alle Grakoms medlemmer har tidligere fået tilsendt kampagnen: Tryk med Ansvar, og når jeg er kommet rundt på besøg hos grafiske virksomheder, falder talen meget ofte på miljø og klima, og i den forbindelse omtales Tryk med Ansvar-kampagnen normalt i positive vendinger. Det er en kampagne, som medlemmerne roser og støtter op om.
Thomas Torp, Grakoms direktør fortalte om arbejdet med at oplyse både forbrugere og politikere om, at vi i Danmark har verdens grønneste grafiske branche. Men det kan være svært at komme myter til livs, så der er behov for at alle hjælper med at få budskabet ud til forbrugerne. Så lovede Thomas Torp til gengæld, at han og Grakom ville gøre deres for at påvirke politikerne.
– Brug gerne pluk fra Fakta-arkene som jeres egne. Det vigtigste er at vi får spredt budskabet, lød opfordringen fra Thomas Torp.
På mødet i Horsens deltog en eller flere repræsentanter fra otte grafiske virksomheder. Fra PE Offset deltog Lise-Lotte Nielsen og Peter Nyborg. Lise-Lotte Nielsen oplyste, at de kom for at høre mere om kampagnen og for at vise deres støtte til projektet.
– Det var fint med en mere dybdegående gennemgang. Vi arbejder med den grønne profil hver dag, og vi arbejder også på at blive CO2-neutrale, fortæller Lise-Lotte Nielsen.
Hos PE Offset har de længe arbejdet med den grønne profil. De har alle miljø-certificeringerne, ”Klimaneutral tryksag”, FSC og Svanen, og havde allerede deres eget Trykt i Danmark-mærke, da Grakom lancerede deres i forbindelse med den nuværende Tryk med Ansvar-kampagne.
Rasmus Hansen og Thomas Hansen fra Badgeland var også taget til Horsens for at høre mere om Tryk med Ansvar. De arbejder også allerede med at give deres kunder så mange grønne produkter som muligt. De anvender metalbadges, der lever op til Metal Recycles Forever-certifikationen og de har FSC-mærket, og får strøm fra vind og sol.
I spørgerunden til sidst spurgte Søren Henriksen: – Hvad er ESG? Det korte svar kom hurtigt fra Grakom: – Environmental, Social & Governance. I Danmark kalder vi det CSR, Corporate Social Responsibility.