Heidelberg har fået en god start på regnskabsåret 2021/22 som for dem startede 1. april. Takket være en bred markedsgenopretning i stort set alle regioner, har de været i stand til at levere de lovede forbedringer i salg og driftsoverskud i første kvartal.
Eksempelvis steg salget i kvartalet med omkring en tredjedel sammenlignet med den tilsvarende periode året før, hvor man var ramt af Covid-19. Men også sammenlignet med 2019 er salget steget.
– Som det fremgår af vores vellykkede første kvartal af regnskabsåret 2021/22, leverer Heidelberg virkelig! Opmuntret af det globale økonomiske opsving og den bemærkelsesværdige forbedring af driftsoverskuddet er vi også meget optimistiske med hensyn til at nå de mål, der blev annonceret for året som helhed, udtaler Heidelbergs administrerende direktør Rainer Hundsdörfer.
Tilliden til regnskabsåret 2020/21 som helhed er drevet af en bred markedsgenopretning. Sammen med ordrer fra den vellykkede messe i Kina har ført til indgående ordrer på € 652 millioner – en stigning på cirka 89 procent i forhold til tilsvarende kvartal året før.
I betragtning af den markante stigning i efterspørgslen – især for innovative nye produkter som f.eks. Speedmaster CX 104 – er Heidelberg overbevist om, at de kan fortsætte med at bygge videre på virksomhedens markedsledende position i Kina, verdens største vækstmarked.
Heidelberg forventer, at den lønsomme opadgående tendens vil fortsætte i de efterfølgende år. Dette skyldes deres fokus på den rentable kerneforretning, udvidelsen af vækstområder samt omkostningsbesparelser på omkring € 140 mio.
– Den enorme indsats, vi har gjort for at transformere virksomheden, bærer nu frugt. Takket være de forventede forbedringer i vores driftsresultat, det betydelige frie pengestrømspotentiale og et historisk lavt gældsniveau. Så vi er nu overbeviste om, at vi kan realisere vores potentiale for fremtiden. Det er mange år siden, Heidelberg sidst var i denne situation, siger virksomhedens finansdirektør Marcus A. Wassenberg.