Fald på 51 %, men alligevel overskud på 15,7 mio.

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 3 August 2021
OPDATERET: 3 August

AFA JCDecaux har været udfordret under Corona-krisen i lighed med alle andre. De havde et rekordår i 2019 så de var også godt rustet til krisen.

– Som for alle andre var 2020 også et turbulent år for os, fortæller Anders Axelsen, Managing Director hos AFA JCDecaux. – Da COVID19-krisen satte ind, gennemgik vi med hård hånd alle omkostninger og satte flere udviklings- og investeringsprojekter på hold. Økonomisk tilbageholdenhed, høj kvalitet i salget kombineret med en realistisk prissætning, der afspejlede den virkelighed, vi befandt os i, gjorde tilsammen, at vi kom fornuftigt gennem 2020.

50 % fald

Resultatet af den primære drift faldt med 50 % fra 41,0 mio. kr. i 2019 til 20,6 mio. kr. i 2020, mens årets resultat faldt fra 32,0 mio. i 2019 til 15,7 mio. kr. i 2020.

Anders Axelsen,AFA JCDecaux

– Set i bakspejlet har krisen bekræftet os i værdien af vores koncessions- og medieportefølje og dermed den valgte strategi. Selvfølgelig har omsætningen i vores transportmedier været påvirket af krisen – færre passagerer, færre reklamer – men andre af vores outdoormedier har performet rigtigt flot. Modsat resultatet faldt omsætningen ”kun” med 23%. Så vi er glade for, at vi ikke lægger alle æg i en mediekurv, lyder det fra Anders Axelsen.

Blev gældfrie i 2020

– Vi står et stærkt sted nu og er fuldstændig klar til at fortsætte vores vækststrategi. Vores solide økonomiske fundament gør, at vi kan genoptage investeringer i eksklusive koncessioner og nye digitale medier. Bl.a. fordi vi i 2020 blev helt gældfrie, står vi nu ualmindelig godt rustet til at byde på de koncessioner, der ligger foran os. Vi ved, at vores stærke portefølje af koncessioner og outdoormedier giver værdi for pengene. Det har vi atter registret her i Q2, hvor vi bl.a. i adskillige uger har haft udsolgt af flere medier. Markedet er kommet godt ud af starthullerne efter COVID-nedlukningen, og 2. halvår bliver brandvarmt rent salgsmæssigt. For eksempel har vi fuldstændig udsolgt af de klassiske reklamepaneler i hele juli, og den høje efterspørgsel på panelerne fortsætter i både august og september, forklarer Anders Axelsen.

Positive forventninger til 2021

– Samlet set er vi fortrøstningsfulde med hensyn til 2021. Efterspørgslen stiger og vi kan konstatere, at vores outdoormedier har manifesteret sig som en uundgåelig kanal for store annoncører, som har behov for bred dækning og høj frekvens opbygget hurtigt. Efterhånden er der vel ikke andre mediegrupper, der i løbet af en uge kan levere en landsdækning på 82% og endda med en budskabsfrekvens på 15, som vi i øvrigt leverer som de eneste på outdoormarkedet med vores reklamepaneler. Vores analoge og digitale outdoormedier har mange kvaliteter, og den positive synergi med andre medietyper har flere og flere fået øjnene op for. Alle har vi været stærkt påvirkede af COVID-19 pandemien. Nu står vi i en situation, hvor alle vores outdoormedier igen er parat til at servicere de tilbagevendte eyeballs. Det, der gør mig allermest fortrøstningsfuld med hensyn til fremtiden, er dog vores organisation, hvor alle medarbejdere daglig yder et fantastisk stykke professionelt arbejde. Det er AFA JCDecaux’ allerstørste styrke, slutter Anders Axelsen.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01