Green Graphic: Det går OK, men en ”ketchup-effekt” efter sommerferien vil gøre det endnu bedre

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 14 June 2021
OPDATERET: 14 June

Ordene ovenfor kommer fra Bent Sørensen, den ene af brødreparret Poul og Bent, der er indehavere af Green Graphic-trykkeriet i Ikast, under et besøg først i juni måned.

Og det går OK. De har naturligvis også mærket Corona-nedlukningen, men det er på vej op igen. De tror på fremtiden.

– Vi ligger på indeks 135 for maj måned set i forhold til samme måned sidste år. Men det er dog kun indeks 80 i forhold til maj 2019. Jeg forventer, at omsætningen vil være normaliseret efter sommer, og jeg håber lidt på en ketchupeffekt, lyder det med et smil fra Bent Sørensen, der er ansvarlig for produktionen hos Green Graphic. Hans bror, Poul Sørensen står for tilbud og alt det administrative.

Green Graphic er en ren underleverandør

”Du har aldrig mødt os hos dine kunder, …”, står der på deres hjemmeside. Og sådan har det altid været, helt tilbage fra virksomhedens start tilbage i 1996.

– Inden da var jeg ansat på et trykkeri, der også var ren underleverandør. Det gav mig ideen til at starte en trykvirksomhed, hvor produktionen skulle være både alsidig og så cost-effektiv, at vi altid kunne tilbyde kunderne de rigtige priser og de rigtige leveringstider, forklarer Bent Sørensen.

Green Graphic har altid været grøn

Tilbage i 1996 var der endnu ikke så mange, der tænkte ”grønt”. Hvorfor kom så ideen til at kalde trykkeriet ”Green Graphic”, der jo til gengæld i dag stadig er helt tidssvarende?

– Jeg deltog dengang i et seminar for yngre grafiske ledere, og der hørte jeg, at fremtiden ville være ”grøn”. Så jeg besluttede, at navnet på trykkeriet skulle indeholde ordet ”grøn”. Men jeg kunne ikke rigtig få sammensat noget, der var let at sige, lød godt og til at huske. Men da jeg begyndte at lege med det engelske ”green”, så var der ikke langt til Green Graphic. Det fortæller det hele, er let sige og let at huske, lyder det med et smil fra Bent Sørensen.

Nu er det dog ikke kun navnet, der signalerer virksomhedens grønne tankegang. De har også alle relevante miljøcertificeringer.

– For kunderne er det næsten en selvfølge, at vi har alle mærkerne, men det er sjældent, at de kræver at se certificeringerne. Det er nok for dem, at de ved, vi er certificerede, fortæller Bent Sørensen.

Hvordan har I fået skabt en virksomhed, der kan opfylde målet om at være ren underleverandør?

Bent Sørensen er ansvarlig for produktionen, og han ved, hvad der foregår, og svarer lynhurtigt, hvis der bliver ringet

– Filosofien er, at vi investerer i det udstyr, trykkerierne ikke selv kan få fornuftig rentabilitet ud af, og at vi har kapacitet til altid at hjælpe kunderne med hurtig levering og naturligvis i den rigtige kvalitet. Alle vores kunder er jo selv professionelle, det stiller krav til os, forklarer Bent Sørensen, og han fortsætter: – For altid at kunne levere, står der i vores produktion altid to af hver, fx en Heidelberg med fem farver plus lak og en ottefarve samt et par Heidelberg Cylindere. Det giver os sikkerhed for altid at have kapacitet og kunne producere, og det betyder, at vi kan ”nøjes” med at køre i to hold. Åbningstiden er 6 – 18. Poul møder ind kl. 6, og jeg kommer lidt senere og går lidt senere. Jeg er meget involveret i produktionen selv, og vil derfor også gerne kunne være til stede så meget som muligt, lyder det fra Bent Sørensen. Og der er ingen tvivl om, at Bent Sørensen både ved, hvad der foregår i trykkeriet og kan svare på næsten alt uden at skulle undersøge først. Når der kommer et spørgsmål fra en medarbejder, kommer svaret promte.

Stor digital produktion

Her ses tydeligt, at der er to af hver 🙂 – det gælder også deres digitale printafdeling

Allerede tilbage i 2004 begyndte Green Graphic også at producere digitalt. Og i dag mener Bent Sørensen, at de nok har en af Danmarks største digitale printafdelinger med en Indigo 12000, en iGen 5, en iGen 150 Press, en Versant 80, en VarioPrint 6250 samt alt inden for efterbehandling.

Og der er ikke blot meget digitalt udstyr, det producerer også. For eksempel fortæller Bent Sørensen, at deres Indigo kører næsten 12 timer alle hverdage. Hver nat kommer der mellem 200 til 1.200 jobs fra en norsk kunde, der så er klar til at blive produceret, når printoperatørerne møder ind.

– Digital produktion og offset er to forskellige produktionsmetoder, men kvalitetsmæssigt er der ikke den store forskel. Og der kan endda puttes digitale sider ind i en offset-opgave, forklarer Bent Sørensen.

Omkring 20 procent af omsætningen kommer i dag fra den digitale produktion. Det er stigende, men ikke med rekordvækst.

Hvad er årsagen til jeres succes gennem alle årene?

– Jeg tror, det skyldes, at vi selv – Poul og jeg – er så meget involveret i driften, og så er vores kunder jo professionelle, det betyder, at vi skal levere kvalitet hver eneste gang. Det har vi vidst fra starten, forklarer Bent Sørensen og han fortsætter: – Vores største udfordring har til gengæld nok også været, at vi har engageret os så meget. Vi er her mange timer hver dag, og holder ikke så meget ferie. Men vi er begge glade for vores arbejde.

Hvor længe kan I holde til det?

– Om 10 år, så skal vi ikke arbejde mere, falder svaret hurtigt. – Måske skal vi skalere ned, eller også skal vi gøre virksomheden salgsklar, lyder det uden tøven fra Bent Sørensen.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01