Ricoh indtager B2 inkjetmarkedet

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 17 May 2021
OPDATERET: 17 May

Det har været ventet længe, men nu er Ricoh – om ikke så længe – klar til at gå ind på B2 inkjetmarkedet.

– Ja, vi er nok sidste dreng i klassen, der kommer ind på B2-inkjetmarkedet. Men det er måske ikke så skidt. Udviklingen har været længe undervejs, og vi har vidst præcist, hvad der havde betydning for at gå målrettet ind på offset-markedet, fortæller Jan Brændholt, Product & Business Manager Ricoh Graphic Communications.

Den første omtale af Ricohs nye Ricoh Pro Z75 B2 ark-inkjetmaskine fandt sted tilbage i december sidste år. Nu har der netop været et pressemøde, hvor maskinen blev præsenteret, men interesserede skal væbne sig med lidt tålmodighed endnu, for den kommer først på markedet omkring årsskiftet.

En økonomisk driftløsning

Der har kørt Betatest i Japan, og også på et større hollandsk trykkeri betatester de i øjeblikket den nye Pro Z75. Her bliver der blandt andet også foretaget beregninger på et gennemsnitligt blækforbrug.

Jan Brændholt, Product & Business Manager Ricoh Graphic Communications

– Det er meget positivt. Vi kommer med en B2-arkløsning, der både er hurtig, 75 B2 ark i minutter svarende til 18.000 A4 print i timen, og økonomisk i drift. Og de fleste offsetkunder har allerede efterbehandlingsudstyret i huset, så de kan komme i gang uden for mange yderligere investeringer, fortæller Jan Brændholt, og han fortsætter:

– Markedet har efterspurgt en ny digital løsning, der er let og enkel at betjene, automatiseret, hurtig, fleksibel og økonomisk i brug. Det er det, vi nu kan tilbyde.

Ricoh frygter ikke børnesygdomme

Når nyt udstyr kommer på markedet, er der ofte en forventning om, at der kan opstå ”børnesygdomme”, som ikke er opdaget i betatests. Men Ricoh forklarer, at de har nogle fordele, da de selv udvikler både blæk og printhovedet. Det giver dem en klar fordel, og teknologien er efterhånden også gennemtestet.

Offsetmarkedet har brug for fleksible løsninger

At den nye Pro Z75 har været så længe undervejs, har til gengæld betydet, at Ricoh har haft tid til at forberede offsetmarkedet på den nye digitale mulighed.

– Det har været vildt spændende at sætte sig ind i offset-verdenen. Og tidspunktet har været godt. Corona har blandt andet vist, at der skal tænkes i fleksible løsninger, der kan producere i mindre og også variable og personaliserede oplag. Det imødekommer vi med Pro Z75, samtidig med at det er en både hurtig og økonomisk produktionsmaskine, forklarer Jan Brændholt.

Kan Pro Z75 trække opgaver tilbage til Danmark?

De er positive hos Ricoh. De har som nævnt været en del ude i det for dem lidt nye offset marked. Her oplever de både villighed til at se på nye muligheder og ikke mindst også en investeringslyst, hvis det kan gavne trykkeriernes forretning.

Ricoh Pro Z75 er en ægte produktionsmaskine, og Jan Brændholt vurderer, at den også er så økonomisk i drift, at det med disse maskiner måske vil være muligt at trække nogle af de trykopgaver, som i dag bliver produceret i østlandene, hjem til Danmark igen.

Det er en absolut positiv Product & Business Manager, vi taler med. Jan Brændholt vurderer det nordiske marked til at være på omkring 10 til 20 installationer inden for de næste fem år. Så nu venter vi bare på at se, hvilket trykkeri i Danmark, der får den første Ricoh Pro Z75 installeret, men vi kommer jo til at vente lidt. Det bliver ikke før vi kommer ind i 2022.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

Se ny wrapping folie med dobbeltfunktion på åbent hus

3M lancerer en helt ny folie, der går under navnet Protection Wrap Film (PWF) fordi det både er en PPF og en wrapping folie.
åbent hus

Mondi lukker papirfabrik

Mondi lukker permanent sin bulgarske papirfabrik Stambolijski efter en brand den 24. september.
MondiStambo2

Flyvende start for Epsons etiketsatsning

Epson har fremstillet etiketprintere i over et årti, men i Norden har deres fokus mere været på storformat og tekstilprint – indtil nu.
Epson-1-1024x683

Ny fabrik skal styrke Plockmatics globale tilstedeværelse

Det nye anlæg vil give øget kapacitet og effektivitet i produktionen, men vil også sætte virksomheden i stand til at vokse.
Plockmatic_03