Strandbygaard bliver Cradle to Cradle-certificeret

PUBLICERET: 4 May 2021
OPDATERET: 4 May

Med produktkategorien CleanPrint by Strandbygaard er trykkeriet, som det kun andet danske trykkeri, blevet Cradle to Cradle-certificeret. CleanPrint by Strandbygaard er offset trykte produkter designet til biologisk nedbrydelighed og 100% genanvendelighed.

Ole Strandbygaard

Vi har spurgt direktør og medejer Ole Strandbygaard om baggrunden for certificeringen.

Hvorfor har I valgt at blive C2C-certificeret?

– Det er der flere grunde til. Den væsentligste er, at der flere af vores kunder som enten er certificeret eller på vej til at blive det. Hvis vi ikke kan tilbyde dem C2C-produkter, så vil de ikke være vortes kunder længere. Derudover er vi i forvejen meget miljøbevidste. Vi har været ClimateCalc-, EMAS-, FSC- og Svanemærket i en årrække og vil gerne videreudvikle både vores kompetencer og indsats på området.

Er det et supplement til eller en erstatning af hidtidige certificeringer?

– Det bliver i praksis en erstatning for vores EMAS-certificering, men også et supplement til vores andre miljøcertificeringer

Hvad giver det jer af nye muligheder?

– Der er et væld af miljømærker. Svanen er vel suverænt det bedste, men hvis dine kunder efterspørger fx C2C, så er vi ikke i en position til at fortælle dem noget andet, så følger vi trop og giver dem det, de efterspørger. Og derigennem opstår der jo nogle muligheder, ikke mindst fordi, vi så er blandt de første til at imødekomme netop det behov.

Hvorfor hedder det CleanPrint (og ikke fx PurePrint)?

– Der er tale om produktcertificeringer, som skal have et navn. Vores er blevet CleanPrint by Strandbygaard. Hvis vi havde kaldt det PurePrint kunne vi blive forvekslet med et andet dansk trykkeri.

Hvordan har certificeringsprocessen været i forhold til andre certificeringer?

– Vi har en vis erfaring i den slags certificeringer, så på den måde har det ikke været så svært. En af de største udfordringer er, at al instruktion og dokumentation foregår på engelsk. Men det danske certificeringsorgan Vugge til Vugge, har været meget behjælpelige og skal have stor ros.
En anden udfordring er, at du selv skal finde frem til alternative produkter, som skader mindre end dem du allerede bruger. Det er en omfattende proces, som godt kunne have været mere smidig.

Ser du noget kontroversielt i, at I vælger en C2C-certificering?

– Jeg ved godt, at GRAKOM var imod det på et tidspunkt, men jeg synes det er fedt, at der er nogle, der vælger det. Der er efterhånden en del industrivirksomheder som har det, og vi må som underleverandører følge trop. Jeg har svært ved at se, at man kan være imod det, og jeg finder det på ingen måde kontroversielt.

Hvordan forestiller du dig, at efterspørgslen efter CleanPrint udvikler sig de kommende år?

– Jeg er ikke i tvivl om, at efterspørgslen vil stige. De unge generationer har meget større fokus på dette end vi andre har haft. Hos os bliver det et tilvalg som har en pris ligesom fx ClimateCalc. Det er en værdi som kan tillægges produktet, hvis kunden ønsker det, slutter Ole Strandbygaard

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01